Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 juni 2015

Mattias Schyberg

Administratör
Mellan alla sommaravslutningar, födelsedagar (halva Sverige fyller år i juni?), gamla hedniska festhögtider, kvällskurser och dylikt som chokar kalendern så här års kan jag säkert hinna att klämma in en liten provsmakning framåt juli. Gillar jag den kommer jag att såga så jag får allt själv. ;)
Mest troligt så hinner jag nog prova innan dig låter det som. Jag är en oootååålig själ, dessutom så försvinner nog flaskorna relativt snabbt om det börjar dyka upp lite positiva omdömen har jag en känsla av. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hedges, Family Estate, Red Mountain 2012
Känner en rejäl lakrits doft tillsammans med rostat fat, Efter en stund dyker det upp plommon, körsbär och en gnutta vanilj.
I munnen är vinet väldigt fylligt och välbalanserat. Ingenting som sticker ut eller överraskar. Tanniner medium-hög, syra medium-hög.
Till vinet äter vi entrecote, vilket passar bra. Hade kanske velat ha ännu mer tanniner. Eller något som hade gjort vinet mer intressant. 88p
Det är bara att medge, jag hade lätt kunnat göra en copy/paste på din smaknotering, allt är redan sagt av dig. :) Vi upplever nog vin väldigt lika, vilket jag har märkt många gånger.

Plommon, körsbär, smörkola och vanilj samt ett uns paprika, sötlakrits, rått kött och kaffe. Medelfylligt och balanserat med bra struktur. Lite mainstream-tråkigt, men helt klart ett ok vin. Inget jag köper igen, då 200 pix kan användas till bättre stuff! 88p
 

Magikern

Medlem
Lite kul med samtidigt släpp av Louis Jadot Beaune Clos des Ursules 2008 (399 kr) och Louis Latour Beaune Premier Cru Vignes
Franches 2008 (299 kr). Clos de Ursules är nämligen en clos som utgör en liten del av 1er cru-vingårdsläget Vignes Franches. Således samma "back vintage" från samma premier cru från två olika producenter. Eftersom de har olika importörer är det endera ett märkligt sammanträffande, eller så har någon på SB tänkt till.

Vore kul att prova dem mot varandra. De kanske är näst intill identiska oavsett om man dricker dem idag eller om 5 år?
Vore lustigt om Latour är de bästa vinet både för lagring och idag.

En vild gissning är att jag i vanlig ordning kommer att uppskatta det mest fruktdrivna vinet mest om det nu är någon stor skillnad i detta avseende.
 

Il vino

Medlem
Att 2010 pianrosso "finns" på Wine-Searcher betyder väl inget? Inte ens 2009 har fått några recensioner på Wine-searcher. Pianrosso kräver också 36 mån. på fat mot 24 för basvarianten, jfr http://www.ciaccipiccolomini.com/mobile/en/brunello-di-montalcino-pianrosso
All Brunello var tvungen att fatlagras 36 månader innan de franska bariquernas intåg. Notera dock att man bara kör botti av slavonsk ek på Ciacci (till Sangioves-vinerna).
Jag var nere och köpte 3 flaskor förra månaden. Det var strängt begränast till 6 flaskor och då fick man inte ens provsmaka! ;-)
Borde ha haft en större resväska men så där kan det vara.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vore kul att prova dem mot varandra. De kanske är näst intill identiska oavsett om man dricker dem idag eller om 5 år?
Vore lustigt om Latour är de bästa vinet både för lagring och idag.

En vild gissning är att jag i vanlig ordning kommer att uppskatta det mest fruktdrivna vinet mest om det nu är någon stor skillnad i detta avseende.
De tre viktigaste faktorerna i Bourgogne brukar ju sägas vara producent, producent och producent (fast då underskattar man nog årgångens betydelse), så samma vingård och samma årgång behöver inte alls ge samma resultat trots att "det officiella tugget" säger att terroiren är det viktigaste. :)

Baserat på andra årgångar borde Clos des Ursules vara ett av de kraftigare och mer lagringsanpassade Beaune-vinerna. Louis Latour slår ibland till med riktigt bra viner (blev nyligen överraskad av en Gevrey-Chambertin 2005 på villagenivå), men deras viner har åtminstone tidigare inte varit lika jämna i kvaliteten som de från Louis Jadot.
 

Skrutt

Medlem
Köpte på mig lite Kumeu River. 3 flaskor Mate's Vineyard och 6 flaskor Estate.
Friskt vågat - förvånande hur dåligt de säljer men folk tänker väl bara sauv. blanc när de hör NZ. Själv höll jag mig dock till Estate emedan Mate's betingade ett pris lite reserverat för barolo.
 

Keen

slan
Druckit båda tidigare, så inte så vågat. Mate's på en provning av Meursault på Djuret där jag tyckte den var en klockren bourgogne. Och sen köpte jag ett gäng Estate efter som jag satt i mig. Bra skit helt enkelt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skönt att slippa dela med sig.
Hmm, har istället fyra vintörstiga grabbar som kommer på besök, betydligt farligare för vinkällaren än min i sammanhanget hyfsat ofarliga fru som bara kräver en champagne då och då för att vara snäll och harmonisk...

Nu fick jag dock löften om att en av gästerna skulle ta med en 1988 Pannier Egérie och då står dörren förstås på vid gavel, kom in kon in, låt mig befria dig från denna tunga börda... :)
 

Michael.S

Medlem
Då var det dags att korka upp en Produttori del Barbaresco
Doften känns redan när jag korkar upp flaskan,Men jag måste hålla i tyglarna och låter vinet luftas i en karaff i runt två timmar, sen är det dags för provsmakning. Doftar körsbär, inte så som dem är när man äter dem. Utan så dem blir av att inte ätas. Övermogna. Fat doft finns där, kraftigt men trevligt. Även en skön cigarrdoft, som får mig vilja ta en skön Romeo y Juliette ur humidoren. Tanninerna är kraftiga men smälter samman väl med en höga syran. Troligen en av dem bästa viner av Nebbiolo druvan jag druckit ungt. 90p Köpte från början 2 flaskor. Mitt lokala bolag har kvar 20st, imorgon köper jag antagligen hälften.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Druckit båda tidigare, så inte så vågat. Mate's på en provning av Meursault på Djuret där jag tyckte den var en klockren bourgogne. Och sen köpte jag ett gäng Estate efter som jag satt i mig. Bra skit helt enkelt.
Köpte på mig lite Kumeu River. 3 flaskor Mate's Vineyard och 6 flaskor Estate.

Friskt vågat - förvånande hur dåligt de säljer men folk tänker väl bara sauv. blanc när de hör NZ. Själv höll jag mig dock till Estate emedan Mate's betingade ett pris lite reserverat för barolo.

Kumeu verkar hetare än lava, men det är lätt att förstå varför när man läser detta. :)
 

Skrutt

Medlem
När jag skrev "friskt vågat" menade jag just att många hellre köper Bourgogne även till 50%-200% högre pris än t ex Kumeu. Själv avstod jag från Mate's Vineyard då JR inte satte den så mycket högre än Estate. Men självklart kan den vara värd pengarna.
 
Toppen