Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 juni 2015

Keen

slan
När jag skrev "friskt vågat" menade jag just att många hellre köper Bourgogne även till 50%-200% högre pris än t ex Kumeu. Själv avstod jag från Mate's Vineyard då JR inte satte den så mycket högre än Estate. Men självklart kan den vara värd pengarna.

Ah, fattar :) 335 kr var inte jätteblodigt, får se om jag öppnar en snart eller klarar att hålla mig ett par år.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag hoppas du eller någon annan poppar den kära Valdemar 85 och 95 så vi andra inte köper dem i onödan. Tummis på det eller? ;)
Dåså, äntligen fick jag chansen att korka upp en flarra! Underbart trevlig doft av torkad röd frukt (lingon typ?), inte ett spår av någon Rioja-dill, men också en liten ton av något inte helt angenämt som jag först nojjade över skulle vara TCA, men det försvann raskt efter öppnande. "Transparent brick" till kulören, smakar som det doftar av torkad röd frukt, rätt hög syra och mjuka, mjuka tanniner. Ganska gott, men lite spretigt och obalanserat då syran är så mycket kraftigare än både frukt och tanniner. Jag undrar om det inte kan ha varit lite "smygoxiderat", för när jag kollar på de kvarvarande flaskorna ser jag att detta var den flaska med lägst vätskenivå av de jag fick med mig hem ("mid shoulder"), och korken var röd rakt igenom även om den inte tycktes ha läckt ut något. Med lite tur är de andra flaskorna i bättre skick, jag lär återkomma i frågan... :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dåså, äntligen fick jag chansen att korka upp en flarra! Underbart trevlig doft av torkad röd frukt (lingon typ?), inte ett spår av någon Rioja-dill, men också en liten ton av något inte helt angenämt som jag först nojjade över skulle vara TCA, men det försvann raskt efter öppnande. "Transparent brick" till kulören, smakar som det doftar av torkad röd frukt, rätt hög syra och mjuka, mjuka tanniner. Ganska gott, men lite spretigt och obalanserat då syran är så mycket kraftigare än både frukt och tanniner. Jag undrar om det inte kan ha varit lite "smygoxiderat", för när jag kollar på de kvarvarande flaskorna ser jag att detta var den flaska med lägst vätskenivå av de jag fick med mig hem ("mid shoulder"), och korken var röd rakt igenom även om den inte tycktes ha läckt ut något. Med lite tur är de andra flaskorna i bättre skick, jag lär återkomma i frågan... :)
Inte ett must buy låter det som. Tack!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dåså, äntligen fick jag chansen att korka upp en flarra! Underbart trevlig doft av torkad röd frukt (lingon typ?), inte ett spår av någon Rioja-dill, men också en liten ton av något inte helt angenämt som jag först nojjade över skulle vara TCA, men det försvann raskt efter öppnande. "Transparent brick" till kulören, smakar som det doftar av torkad röd frukt, rätt hög syra och mjuka, mjuka tanniner. Ganska gott, men lite spretigt och obalanserat då syran är så mycket kraftigare än både frukt och tanniner. Jag undrar om det inte kan ha varit lite "smygoxiderat", för när jag kollar på de kvarvarande flaskorna ser jag att detta var den flaska med lägst vätskenivå av de jag fick med mig hem ("mid shoulder"), och korken var röd rakt igenom även om den inte tycktes ha läckt ut något. Med lite tur är de andra flaskorna i bättre skick, jag lär återkomma i frågan... :)
Mid shoulder är väldigt låg niva för en 85a!!
 

gece

Man vänjer sig.
Mid shoulder är väldigt låg niva för en 85a!!
Använde nog fel terminologi eftersom flaskan i fråga var av Bgn-stil... men man lär så länge man lever och jag ser att man ska räkna så här:
ullage_burgundy.jpg

Använder man rätt referens tror jag att nivån låg på kanske 2,5-3 cm. Kändes inte oroväckande lågt även om det var synbart lägre än de andra flaskorna (som är runt 2 cm).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hedges, Family Estate, Red Mountain 2012
Känner en rejäl lakrits doft tillsammans med rostat fat, Efter en stund dyker det upp plommon, körsbär och en gnutta vanilj.
I munnen är vinet väldigt fylligt och välbalanserat. Ingenting som sticker ut eller överraskar. Tanniner medium-hög, syra medium-hög.
Till vinet äter vi entrecote, vilket passar bra. Hade kanske velat ha ännu mer tanniner. Eller något som hade gjort vinet mer intressant. 88p

Det är bara att medge, jag hade lätt kunnat göra en copy/paste på din smaknotering, allt är redan sagt av dig. :) Vi upplever nog vin väldigt lika, vilket jag har märkt många gånger.

Plommon, körsbär, smörkola och vanilj samt ett uns paprika, sötlakrits, rått kött och kaffe. Medelfylligt och balanserat med bra struktur. Lite mainstream-tråkigt, men helt klart ett ok vin. Inget jag köper igen, då 200 pix kan användas till bättre stuff! 88p

Jahaja! Det är här ni sitter och gömmer er. Jag som trodde att det dracks alldeles för lite viner eftersom att det inte postades lika frekvent i trådarna "Idag dricker vi" och "Senaste inköpen". Känns som att hissen har gått upp hela vägen för mig nu iaf, ska nog hålla bättre koll på den här delen av forumet för att hänga med i framtiden! :)

När jag kollade listorna så tyckte jag att denna verkade intressant, men efter att ha läst era omdömen så verkar den inte lika intressant längre. Tack & bock!
 

Skrutt

Medlem
Bra val. Gonzalez Byass knäcker allt motstånd. Resten framstår som dagisbarn.
Dessutom är de mycket billigare (i Svedala) än konkurrenterna.
Passade mycket bra till pulled pork m hickorysås. Beskrivningen att mellanregistret har ton av vatten (inte vattnighet), som några postare varit inne på, fascinerar mig då det faktiskt stämmer. Destillerat, daggfriskt.
 

chambertin

Medlem
Föll för all hype och plockade på mig lite Kumeu River, både Estate och Mate's.

Återigen visar det här forumet att det är en ekonomisk fälla utan dess like... Skönt det. Slipper jag fundera på vad jag ska göra med mina pengar.
Förföll även jag ikväll.
Har fått rapport från en stor Chardonnay-fan att detta är ngt man nog bör ha i sin källare.
Kan samtidigt passa på att rekommendera er att ta en titt på Vasse Felix Heytesbury Chardonnay som är alldeles lysande den också.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vasse-felix-9030101
 
Toppen