Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 6 november 2015

Magikern

Medlem
De släpptes som websläpp 24:e september, och jag tror det släppts som websläpp varje år de senaste åren. Årgången som släpptes senast var 2013.

Bara en 1 flaska per person då antar jag? Alltid lite störigt när man bara kan få en flaska av viner som kräver långlagring. 5 år till innan 2013 är i drickfönstret på riktigt antar jag.
 

Silex

Medlem
Bara en 1 flaska per person då antar jag? Alltid lite störigt när man bara kan få en flaska av viner som kräver långlagring. 5 år till innan 2013 är i drickfönstret på riktigt antar jag.
2 flaskor per person var ransonen. Jag knep två själv och tänker inte röra dem på ett tag. Vet dock inte om jag kan hålla mig fem år innan första flaskan ryker, även om det alldeles säkert blir bättre om minst fem.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bara en 1 flaska per person då antar jag? Alltid lite störigt när man bara kan få en flaska av viner som kräver långlagring. 5 år till innan 2013 är i drickfönstret på riktigt antar jag.
-öppnade min 2011 vid nyår och den hade säkerligen mått bra av 10 år till i källaren.
Har man tålamod tror jag att det kan utvecklas till ett vin i det absoluta toppskiktet men som du säger så är det ju jäkligt trist om man bara har en flaska av varje årgång.
(Men å andra sidan har väl de flesta finewinesmedlemmar minst tre inloggningar på SB:D)
Oj, vilken tur, min gamla mamma fick och också en flaska, och syrran... Och grannen... Och frugan....
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2 flaskor per person var ransonen. Jag knep två själv och tänker inte röra dem på ett tag. Vet dock inte om jag kan hålla mig fem år innan första flaskan ryker, även om det alldeles säkert blir bättre om minst fem.
Stämmer det ja, de har ökat ransonen till två nu, var bara en flaska tidigare.
-De flaskorna är helt säkert goda nu men jag skulle absolut vänta minst fem år för att mjuka upp kaninerna lite.
-Men det är klart, du har ju två, så då kan man ju alltid glutta lite på korken på den ena... ;)
 

Vino fino

Medlem
-öppnade min 2011 vid nyår och den hade säkerligen mått bra av 10 år till i källaren.
Har man tålamod tror jag att det kan utvecklas till ett vin i det absoluta toppskiktet
Terre Nere i sin ungdom är ju lika tillgängliga och lätta att penetrera som industridiamant.

Har du (eller någon annan här på forumet) provat färdiglagrade exemplar av Terre Nere? Mår de bra av väldig lång lagring?

Mina erfarenheter av Planeta är inte så goda, efter 8-10 år så säckade de ihop. Men de var å andra sidan mer Råbert-tillgängliga i sin ungdom.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har du (eller någon annan här på forumet) provat färdiglagrade exemplar av Terre Nere? Mår de bra av väldig lång lagring?
Nej, tyvärr, men jag tror verkligen inte att den kommer säcka ihop, är ju ett traditionellt vin ganska långt ifrån Råberts stylee. Min helt ovetenskapliga gissning av de fåtal flaskor jag provat lutar åt att det kommer bli ett jäkla bra vin med lite ålder men vi får väl se på ett BYOB nära dig om 10 år hur det gick :)
 

MD

Medlem
-öppnade min 2011 vid nyår och den hade säkerligen mått bra av 10 år till i källaren.
Har man tålamod tror jag att det kan utvecklas till ett vin i det absoluta toppskiktet men som du säger så är det ju jäkligt trist om man bara har en flaska av varje årgång.
(Men å andra sidan har väl de flesta finewinesmedlemmar minst tre inloggningar på SB:D)
Oj, vilken tur, min gamla mamma fick och också en flaska, och syrran... Och grannen... Och frugan....

Jag var nere tidigare i år och testade blandade årgångar från fat och flaska, bäst var Don Peppino 2009. Upplever att vinet drar mot traditionell barolo i stil och struktur ju äldre det blir och det ser jag bara som positivt.

Dessutom så fattade andra i familjen tycke för vinerna och valde sedan att samla på sig en kvot av Don Peppino och övriga vingårdsbuteljer så jag planerar att dricka dom i alla faser mellan oförskämt unga till rejält mogna!
 

Magikern

Medlem
Jag var nere tidigare i år och testade blandade årgångar från fat och flaska, bäst var Don Peppino 2009. Upplever att vinet drar mot traditionell barolo i stil och struktur ju äldre det blir och det ser jag bara som positivt.

Är inte 2006 första årgången av Don Peppino? Antar att de vinet har en väldig särställning jämfört med producentens övriga viner när det gäller lagringskrav för att vinet skall blomma upp.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är inte 2006 första årgången av Don Peppino? Antar att de vinet har en väldig särställning jämfört med producentens övriga viner när det gäller lagringskrav för att vinet skall blomma upp.
Jo, precis, 2006 var första året de bestämde sig för att göra ett eget vin på enbart de gamla stockarna så det är ju fortfarande ingen som kan svara på hur det kommer smaka efter långlagring. Kanske sitter man på en guldklimp efter 20 år, eller inte...
Vad gäller deras andra vingårdsbetäcknade flaskor så har jag även där tyckt att de varit ganska tuffa som unga så även de få ligga en stund till...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hur är är Scavinos viner i stilen?
Någon med erfarenhet av Baigorri?

Var på en vinresa i Rioja i höstas och besökte bla Baigorri. Bodegan är värt ett besök i sig, påkostat som få, hela vineriet är insprängt i landskapet. Nästan hela anläggningen ligger under marknivå. Provade båda vinerna som släpps i november...Båda bra men, Garage är ett av de bästa vinerna som jag provat i år. 2010 Baigorri Garage är ett av deras prestigeviner och som bara kommer att bli bättre de närmaste 10 åren. Reservan är ett mer traditionellt Riojavin, bra men inget som man måste köpa. Om man besöker vineriet kan jag rekommendera ett besök på restaurangen som har fantastisk utsikt över odlingarna.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Angående Scavino Bric del Fiasc 2010 som släpps på fredag. Någon som har någon fundering om detta. Jag är Scavinoskeptiker och läses recensioner fås allt mellan 100p och odrickbart. 2010 är en fantastisk årgång, professionella recensenter sätter 95-100 p men cellartracker har minst sagt spretande recensioner. Skall man gå på recensenterna eller cellartracker, eller skall man helt enkelt strunta i Bric del Fiasc 2010, det är inte så att det inte finns annat att ruinera sig på. Jag har inte köpt speciellt mycket Barolo 2010, har varit upptagen med att köpa annat (gissa vad?), så någon mer finns det plats för.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har inte köpt speciellt mycket Barolo 2010, har varit upptagen med att köpa annat (gissa vad?), så någon mer finns det plats för.
Kan tyvärr inte säga någonting om just denna Barolo men jag löste avsaknaden av 2010-Barolo i källaren med att beställa några lådor blandat från SoloBarolo istället för att plocka enstaka smulor på systembolaget och blev inte besviken.
Finns diverse skrivet om detta i denna tråden och sammanfattning av det vi provade här.

-Nu devierade jag kanske lite från ämnet här... Men man får faktiskt det. :)
 

chambertin

Medlem
Angående Scavino Bric del Fiasc 2010 som släpps på fredag. Någon som har någon fundering om detta. Jag är Scavinoskeptiker och läses recensioner fås allt mellan 100p och odrickbart. 2010 är en fantastisk årgång, professionella recensenter sätter 95-100 p men cellartracker har minst sagt spretande recensioner. Skall man gå på recensenterna eller cellartracker, eller skall man helt enkelt strunta i Bric del Fiasc 2010, det är inte så att det inte finns annat att ruinera sig på. Jag har inte köpt speciellt mycket Barolo 2010, har varit upptagen med att köpa annat (gissa vad?), så någon mer finns det plats för.
Får väl också räkna mig till Scavino-skeptikernas skara och det mest pga av erfareneheter mellan 2000 och 2006 då jag tyckte att fatbehandlingen inte var vad jag sökte efter i en Barolo. Sedan fick jag för ett tag sedan (förra sommaren) en ngt mer mogen Barolo från Scavino (2004 Bricco Ambrogio) blint och den hade kommit ihop mkt bättre än ngt jag tidigare smakat från Scavino. Fortfarande tydlig i faten och markerad garvsyra men inte störande och med mkt liv kvar. Undantag från stilen, årgången, mognaden ? Vet inte vilket faktiskt men förhoppningsvis så behöver deras viner lite mer tid än andra för att bli njutbara.

Dark red fruit, iron, smoke, incense and orange peel are some of the many notes that flesh out in the 2010 Barolo Bric del Fiasc. A deep, fleshy Barolo, the Bric del Fiasc is incredibly polished and refined, with perhaps a bit less power than previous vintages, but more in the way of finesse. At this stage, the Bric del Fiasc comes across as not fully formed. It will be interesting to see what the next year brings.
-- Antonio Galloni

The 2010 Barolo Bric del Fiasc was the first single vineyard expression made by Scavino in 1978. Next year, Scavino will release a special magnum of wine from the 1988 vintage. The wine was back then, and is now, fermented with a submerged cap. This is a bright and intense wine with a profound inner beauty and balance. The wine rolls off the tongue in silky waves. The finish is extra-long, fresh and bursting with energy. This is a wine to set aside for ten years or more. The tannins already show a good degree of softness, but this wine is at the humble start of its evolution
-- Monica Larner
 

Håkan

Medlem
Får väl också räkna mig till Scavino-skeptikernas skara och det mest pga av erfareneheter mellan 2000 och 2006 då jag tyckte att fatbehandlingen inte var vad jag sökte efter i en Barolo.
Du är nog inte ensam om att inte gilla de årgångarna, men jag tror att de som inte gillat konsumerat för tidigt. Jag har bestämt mig för att passa på Scavino denna gång, inte för att jag nog inte gillar utan för att prioritera. Kör stenhård Chardonnay/Pinot/Syrah-diet just nu. Känns min grej helt enkelt. Tog bara 30 år att inse.
 

chambertin

Medlem
Du är nog inte ensam om att inte gilla de årgångarna, men jag tror att de som inte gillat konsumerat för tidigt. Jag har bestämt mig för att passa på Scavino denna gång, inte för att jag nog inte gillar utan för att prioritera. Kör stenhård Chardonnay/Pinot/Syrah-diet just nu. Känns min grej helt enkelt. Tog bara 30 år att inse.
Jo jag provade ju dom ganska unga det skall jag villigt erkänna men det gjorde jag å andra sidan med de andra Piemonte-producenter som jag fastnade för och köpte av också.
Tog mig 30 år att inse att allt (nästan) kommer tillbaka vg vinpreferenser och ingen vinkärlek varar för evigt.:)
 

Emvima

Medlem
Jag hittar inte Henri Giraud 90274 på SBs hemsida. Någon som vet om den kommer imorgon eller har den "försvunnit på vägen"?
 
Toppen