Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 6 november 2015

Håkan

Medlem
Verkar som jag är ensam om Vosne Romanee Malconsorts 2012 från Domaine Clos Fantin. Jag vet att Bichot inte har det bästa ryktet, men denna hade fått bra press både från recensenter och på Cellartracker. Dessutom ett pris vi i Sverige nog är ensamma om för en gångs skull. I positiv mening.
 
  • Like
Reactions: MD

gece

Man vänjer sig.
Joguet kommer mest sannolikt bringa större glädje i hemmet, så det var nog en bra backup-plan. ;)
Och såsom förutspåtts bringade 2009 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches stor glädje. Korken hade en klockren doft av Blossa Vinglögg, vilket dock inte upprepas i glaset, där det är en diskret, något söt, doft av mörka bär (björnbär och svarta vinbär), lite violer och stendamm. I munnen hittar vi kanske en liten aning hint av gröna toner, men det kan vara min inbillning. Riktigt rejäl struktur, knallhög syra och hyfsat rejäla tanniner. Skulle säga att detta var ganska stramt om det inte vara så himla fin balans på det hela; syran är mer läskande än något annat. Vi landar på 90p och konstaterar att sämre kan man ha det en onsdagkväll.

Ja och så hittade jag, väldigt otippat, några ströflaskor med Joudart på det normalt ganska oglassiga Bolaget på Rosenlundsgatan här på Söder höjder. Tack ni som hade lagt webbeställningen dit; det skickades hela lådor och det som blev över hamnade bl.a. hemma hos mig.
 

Håkan

Medlem
Och såsom förutspåtts bringade 2009 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches stor glädje. Korken hade en klockren doft av Blossa Vinglögg, vilket dock inte upprepas i glaset, där det är en diskret, något söt, doft av mörka bär (björnbär och svarta vinbär), lite violer och stendamm. I munnen hittar vi kanske en liten aning hint av gröna toner, men det kan vara min inbillning. Riktigt rejäl struktur, knallhög syra och hyfsat rejäla tanniner. Skulle säga att detta var ganska stramt om det inte vara så himla fin balans på det hela; syran är mer läskande än något annat. Vi landar på 90p och konstaterar att sämre kan man ha det en onsdagkväll.
Om Joguet är bra nu blir det magiskt med lagring, har någon 96a kvar och de är fantastiska, gjorde dock misstaget att stoppa in en i en Bordeauxprovning, den fick spö av de mer tuffa Bordeauxerna, inte för att den var sämre utan för att de andra helt enkelt var tuffare och kvävde.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Och såsom förutspåtts bringade 2009 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches stor glädje. Korken hade en klockren doft av Blossa Vinglögg, vilket dock inte upprepas i glaset, där det är en diskret, något söt, doft av mörka bär (björnbär och svarta vinbär), lite violer och stendamm. I munnen hittar vi kanske en liten aning hint av gröna toner, men det kan vara min inbillning. Riktigt rejäl struktur, knallhög syra och hyfsat rejäla tanniner. Skulle säga att detta var ganska stramt om det inte vara så himla fin balans på det hela; syran är mer läskande än något annat. Vi landar på 90p och konstaterar att sämre kan man ha det en onsdagkväll.

Ja och så hittade jag, väldigt otippat, några ströflaskor med Joudart på det normalt ganska oglassiga Bolaget på Rosenlundsgatan här på Söder höjder. Tack ni som hade lagt webbeställningen dit; det skickades hela lådor och det som blev över hamnade bl.a. hemma hos mig.

Jag trodde att man var tvungen att köpa 6 flaskor om det står att "denna vara säljs i förpackning om 6"?
Någon som har koll på detta?
 

sunqan

Vinös
Det gäller bara varor i bs. Att systembolaget skulle tvinga konsumenter att köpa sex flaskor faller på sin egen orimlighet. Det kan ju vara så att varan finns både i ts och bs och då kan det ju skilja mellan de olika varorna :) 92271 har inget krav på 6.
 

mattsson

Medlem
Och såsom förutspåtts bringade 2009 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches stor glädje. Korken hade en klockren doft av Blossa Vinglögg, vilket dock inte upprepas i glaset, där det är en diskret, något söt, doft av mörka bär (björnbär och svarta vinbär), lite violer och stendamm. I munnen hittar vi kanske en liten aning hint av gröna toner, men det kan vara min inbillning. Riktigt rejäl struktur, knallhög syra och hyfsat rejäla tanniner. Skulle säga att detta var ganska stramt om det inte vara så himla fin balans på det hela; syran är mer läskande än något annat. Vi landar på 90p och konstaterar att sämre kan man ha det en onsdagkväll.

Ja och så hittade jag, väldigt otippat, några ströflaskor med Joudart på det normalt ganska oglassiga Bolaget på Rosenlundsgatan här på Söder höjder. Tack ni som hade lagt webbeställningen dit; det skickades hela lådor och det som blev över hamnade bl.a. hemma hos mig.
Hur kunde jag missa detta? Gjorde precis ett försök att beställa men icke... "-Slutt" som Sunes lillebror sa :(
 
Toppen