Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 oktober – provningsanteckningar.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nr: 95538, Louis Roederer Cristal Brut 2009, 1649kr, 600 flaskor
Ren, snygg – tydlig champagne; dock jävlig ung. Absolut Cristal, bra citrus, lite tropisk, stram syra men väldigt flörtig och förvånansvärt öppen. Bra struktur, bra längd som är ungdomligt obalanserad och lite oväntat eldig mot slutet. Dock gott. *

Nr: 99539, Keller, Keller Riesling Trocken 2015, 159kr, 1200 flaskor
Ljus och ren – en smygande känsla av Gewurstraminer på näsan, men det tror jag inte att det är. Kryddig, lite tam syra och lite kort på frukten. Ung, citrus, lite parfymerad. Vill säga riesling men känns FÖR parfymerad… Pinot gris? Torr och snygg men inget större hopp om en lysande framtid. Drick nu.

Nr: 90023, Weingut Wittmann Westhofener Riesling Trocken 2015, 219kr, 1200 flaskor
Ljus, snygg, lite lätta gröna toner. Honung, tropiskt. Stram syra med inslag av citronsaft. Obalanserat och inte speciellt kul. Lite kryddigt. Ish.

Nr: 95297, Domaine Zind Humbrecht Heimbourg Riesling 2014, 249kr, 1200 flaskor
Burkpersika, koncentrerad doft, bra och fin. Ordentlig kropp, bra struktur och bra längd. En bra riesling – helt enkelt. Kan lagras.

Nr: 94620, Domaine William FèvreChablis Grand Cru Bougros2014, 499kr, 84 flaskor
Lite spya, alltså autolyskaraktär. Legat med jästfällningen således. Ljus och ren, snygg citrus med betoning på grape. Torr och lite bitter mot slutet – bra struktur och bra längd. Kryddigt. Gott. *

Nr: 90312, Domaine William FèvreChablis Grand Cru Bougros Côte Bouguerots 2014, 629kr, 72 flaskor
Ljus och lite småhalmig i färgen. Lite våt papp på näsan, varm och eldig men sluten. Ren på smaken, lite tunn och vattning på mellanpaletten, ung. Obalanserad syra mot slutet och toner av albyl. Dock finns det en struktur som gömmer sig. Ung, helt enkelt. Är dock fortsatt osäker. Hmm.

Nr: 90158, Domaine William FèvreChablis Grand Cru Les Clos 2014, 699kr, 84 flaskor
Ljust och snyggt guldgrön. Lite melon, lite tropiskt, lite mineral. Bra syra, bra struktur – chablis. Gillar strukturen och det är en ok längd. Ung och knuten med spretig citrussyra, men har potential. God.

Nr: 95521, Domaine Pinson Chablis 1er Cru Fourchaume 2014, 249kr, 720 flaskor
Lattjo toner av ost. Cool. Bra syra, ung och väldigt obalanserad nu. Lite våt papp, nästan lite honungsoner… Botrytist? Verkar osannolikt men inte omöjligt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Antagligen inte. Oklart ursprung.

Nr: 92008, Domaine Pinson Chablis Grand Cru Les Clos 2014, 399kr, 600 flaskor
Kul! Lite skönt stalligt! Bra syra, lite toner av malo, lite ek. Tuggigt med toner av röda äpplen. Bra längd, ok struktur. Ung. kan vara något. Kan lagras.

Nr: 95574, Nederburg Wines The Young Airhawk Nederburg 2015, 149kr, 1200 flaskor
Ung, ljus. Guds död, luktar dålig fransk Sauvignon blanc. Paprika, svarta vinbär – the lot. Vattning och kort, viss kryddighet, krusbär, en liten touch av sötma på finishen. Oklar struktur och längd. Mnjä.

Nr: 99862, Marqués de Murrieta Capellanía Marqués de Murrieta 2011, 169kr, 1800 flaskor
Det här har jag inte drukcit förut… Björnklister… Chenin blanc? Ek; definitivt. Lite blek och vattning, kort på smaken. Har lite struktur motfinishen. Kan fan vara chardonnay också men det finns inte mycket som gör at man spinner igång – inte i det här läget. Bra ekfat dock, det ska de ha kredd för.

Nr: 92401, Marchesi Mazzei Codice V Vermentino di Toscana 2015, 149kr, 2000 flaskor
Lavendel och viol. En välkommen doft av försommar. Krusbär. Kort syra och kort smak. Tvålig med inslag av päron. Gewurstraminer? Hmmm, nä.

Nr: 99315, Mastroberardino Greco di Tufo Mastroberardino 2007, 175kr, 600 flaskor
Oxiderade – förlåt ”mogna” – toner. Champinjoner och svamp. Gillar denna, min typ av godis, Bra, balanserad, lite kort pga mogen, men den här stilen hittar man inte mycket av idag. Definitivt värt det om man gillar grejer med lite mognad. Liten sötma mot finishen. Drick till mat nu.

Nr: 95487, Howard Park Wines Marchand & Burch Porongurup Chardonnay 2015, 349kr, 90 flaskor
Ren och kryddig. Fet och ganska stor med julkryddor. Bra längd. Gott, lite vattning och blekt ungdomlig på mid palate men fet och fin mot slutet. Lovar mycket. We likey! *

Nr: 99863, Joh Jos Prüm Joh Jos Prüm Graacher Himmelreich Kabinett 2012, 219kr,600 flaskor
Söt riesling är söt riesling. Vissa har det, andra har det inte. Den här har sötman men inte riktigt strukturen – inte riktigt än. Låt ligga för att den ska komma till sin rätt, den har definitivt kraften att klara en 10 år i källaren. Gott. *

Nr: 99847, Bodegas Valdemar, Conde de Valdemar Gran Reserva 1996, 299kr, 900 flaskor
Mogen färg; tegel och fin. Ok frukt, bra syra. Mogna bär på doften, liten touch av vanilj och mognadstoner. Mogna tanniner, ok längd. Jafan. Inte ett stort vin, men gott om man gillar moget. Drick nu och under fem år, typ.

Nr: 90536, Domaine Jean GrivotBourgogne Pinot Noir Domaine Jean Grivot 2013, 321kr, 240 flaskor
Yadayada, ung bourgogne av den ljusare varianten. Bra frukt och snygg koncentration på näsan. Tydlig och snygg. Hög syra, lite kort och knuten på frukten. Förvånansvärt torra tanniner och kommer alldeles säkert att ordna till sig med lite ålder. Inga gröna toner att prata om. Bra.

Nr: 95419, Domaine Jean Grivot Vosne-Romanée Domaine Jean Grivot 2013, 549kr, 90 flaskor
Rundare och lite mer direkt ”bourgogneig” än vinet ovan. Omedelbar like på näsan. Lite skarpare och yngre syra, lite kärva kösbär. Torr finish men värme och potential.

Nr: 90364, Maison Louis Jadot Nuits-St-Georges Premier Cru Les Boudots 2014, 699kr, 96 flaskor
Lite mer av den saftiga pinotskolan. Bra och väldigt fruktig näsa. Gott, bra – kort och ung just nu; lite småtuggig men förvånansvärt kort. Låt ligga. Priset är högt, men kan vara värt det om fem år.

Nr: 90380, Maison Louis Jadot Corton Pougets Grand Cru 2014, 699kr, 60 flaskor
Parfymerad och ung. Bra. Det här är bra. Bra struktur, bra tanniner, bra längd. Ung. Gott. Lagra. **

Nr: 90645, Schubert Wines Schubert Estate Pinot Noir 2014, 189kr, 720 flaskor
Ren och tydlig pinot med dragningar mot bourgogne, men tvivlar. För fruktig. USA? Gissar på det. Bra längd, bra finish, het och kryddig – gott men lite spretig. Ung och lite överextraherad. Dock funkish.

Nr: 99250, Schubert Wines Marion's Vineyard Pinot Noir Schubert wines 2014, 279kr, 360 flaskor
Ungdomligt blålila med en hel del plommon på näsan. Bra syra, ungdomlig med bra längd. Gott, varmt och kryddigt – men svårbestämbart. Pris?

Nr: 90071, Saint Clair Family Estate Saint Clair Omaka Reserve Pinot Noir 2015, 179kr, 2400 flaskor
Ungdomligt, mer intensivt i färgen. Bra plommon, lite körsbär. Ganska saftigt dock med hårda tanniner. Obalanserat och ungt – jag vettefan var detta kommer att ta vägen, massor med koncentration på slutet… Lite grönt… Cab franc…? Nä… Svårt, men inte dåligt. Gillar.

Nr: 95486, Howard Park Wines Marchand & Burch Mount Barrow Pinot Noir 2015, 299kr, 120 flaskor
Körsbär och i jämförelse med vinet innan betydligt mer elegant. Dock bra kropp, bra värme och bra struktur och längd. Gillar. Najs. *

Nr: 99359, Tenuta il Poggione Rosso di Montalcino il Poggione 2014, 139kr, 6000 flaskor
Ungdomligt, dock röda inslag. Bra runt och balanserat, dock lite varmt. Sköna tanniner, och bra längd. Torr finish, inte illa. Klassiskt. Fungerar.

Nr: 99404, Trinchero Terre del Noce Barbera d'Asti 2011, 169 kr, 1200 flaskor
Ungt, kompakt. Lite gröna, lite omogna toner på näsan. Lite saftig med plommon, gröna tanniner och en lite musig, lite busig, spritsig syra. Jag är inte säker på att det här är som det ska vara. Eller är det något naturigt som smugit sig genom kontrollen?

Nr: 99178, Arianna Occhipinti SP68 Rosso 2015, 169kr, 1800 flaskor
Ungdomligt blålila. massor med plommon. Gillar näsan. Immediate smash. Fy fan, skitsvavlat. Alltså, äggfis. Syrligt, ungt och kartigt. Fan är detta? Nä.

Nr: 90365, Marchesi Mazzei Doppiozeta 2013, 249kr, 480 flaskor
Ungt och blålila. Snyggt, strukturerat och balanserat – dock ungt. Inget fel på det här. Massor med körsbär. Bra längd, bra munkänsla och saftar på fint. Gillar. Bra. *

Nr: 99011, Marchesi Mazzei Tirreno Marchesi Mazzei 2014, 149kr, 3600 flaskor
Ungt, blålila. Stram och klassisk. Bra syra. Skön frukt. Bra struktur men lite träig mot slutet. Inte något negativt. Kommer att utvecklas vackert. Kan ligga. *

Nr: 99227, Castello di Ama Castello di Ama San Lorenzo, 2011, 249kr, 600 flaskor
Lite platt på smaken, lite kort. Dock bra syra. Sköna tanniner, men jag är inte säker på att strukturen räcker hela vägen fram. Torr. Lite tuggig. kanske. Får fundera på detta. kryddig. Väldigt italiensk.

Nr: 99326, Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Poliziano 2013, 199kr, 7000 flaskor
Oj vilken syra. Ordentligt med tanniner. Docletto? Ung, fräsch, fruktig. Obalanserad och bråkig nu. kan blir god med lite tid, gillar strukturen bakom. Träig med gröna tanniner.

Nr: 99403, Poliziano Asinone Vino Nobile di Montepulciano 2013, 339kr, 540 flaskor
Ouch, syra igen. Frukt igen. tanniner igen. Dock bra och snyggt i sin ungdom. Ja, lagra.

Nr: 90409, Marchesi Mazzei Siepi Marchesi Mazzei 2013, 649kr, 180 flaskor
Bra Doft, kanske snyggast hittils. Snygg ek, bra frukt. Bra integration. Mörka bär. bra syra och ordentlig frukt. Lång, torrt, bra skit! Gott *

Nr: 95501, Olivier Riviere Gabaxo 2014, 179kr, 1200 flaskor
Skitiga toner, antingen svavel eller orena fat. Obalanserad frukt, skarp syra och ganska otrevligt. Vad är detta? Bitter finnish och elaka tanniner. kan inte se att detta kan bli bra på sikt. Är således alltså ”bra” på pappret. Våt papp.

Nr: 92600, Bodega y Vinedos Valleyglesias Garnacha Centenaria G2 2014, 179kr, 1800 flaskor
Grönt och ointressant. Nej för helvete.

Nr: 95553, Bodegas y Viñedos Alnardo PSI Bodegas y Viñedos Alnardo 2014, 219kr, 1200 flaskor
Grönt och skönt CF-igt. Bra och balanserat, hög syra, vam frukt, bra längd. Sött – dock obalanserat och ungt fortfarande. Gillar, men inte ett stort vin.

Nr: 99019, Kir-Yianni Estate Diaporos Kir-Yianni Estate 2012, 259kr, 240 flaskor
Bra, syrlig, ung, gott. Jimmys typ av vin. Det härhar bra potential och fin längd. Ungt och gott, lite klassiskt BX-igt, men kan mycket väl vara från en annan region. Gillar*

Nr: 90095, Château du Petit Thouars, Chateau du Petit Thouars Cépage Cabernet franc 2011, 146 kr, 2000 flaskor
Murrigt och lite mognadstoner. Bra näsa. gillar. Ojojoj så hårt och kantigt… Baga? eller mencia? Oavsett vilket. tid behövs, stor syra och större tanniner. Dock gott om man är beredd på det.

Nr: 90144, Domaine de Lises Crozes-Hermitage Domaine de Lises 2014, 209 kr, 1800 flaskor
Väldigt fruktigt och bärigt. Nästan saft. Gott men lite tamt efter det föregående. Plommon och körsbär och en bra längd och struktur ändå. Kan bli snyggt och elegant med lite ålder.

Nr: 90490, François Villard Saint Joseph Mairlant 2013, 219kr, 1200 flaskor
Luktar rå fisk. Kort på frukten, längre på tanninerna. Taninerna slår ut upplevelsen av strukturen, men den finns där. Ungt och outvecklat. Dock… var är frukten?

Nr: 90029, François Villard Cornas Jouvet 2013, 349kr, 300 flaskor
Ungt och blålila som sig bör. Bra och rund frukt. Hög syra och unga tanniner. Det här är ungt och bör ligga, men behöver inte ligga för länge. Ok nu, gott på sikt. Hmm. ja.

Nr: 90094, Domaine de la JanasseDomaine de la Janasse Terre d'Argile Côtes-du-Rhône-Villages 2014, 179kr, 3600 flaskor
Stalligt. bra koncentration, bra längd. Mycket tanniner. Plommon, mörka bär. Lite väl hårt och kantigt. Kan det vara för överextraherat? Väldigt torra tanniner.

Nr: 95423, Château de Saint Cosme Château de Saint Cosme Gigondas, 2014, 259kr, 1200 flaskor
Ungt, hårt, kantigt och inte så jäkla kul. Torrt. Och inte något större hopp om framtiden som jag kan se. Mnjä.

Nr: 90460, Philippe Chesnelong Les Brunes 2013, 329kr, 96 flaskor
Lite, inte mognadstoner, det vore att ta i, men lite söt frukt. Bra koncentration, bra frukt, bra sötma och snygg ek. Gillar denna. Ung, ligga. *

Nr: 90324, Château Ducluzeau Château Ducluzeau, 2012, 189 kr, 2400 flaskor
Snyggt dammigt och skönt bordeauxigt. bra och söt frukt, bra syra och mjuka tanniner. Ungt, men kommer att bli najs. Inte stort, men bra.

Nr: 90484, Francois Mitjavile Domaine de Cambes 2012, 469kr120 flaskor
Lite varmt och eldigt. Plommon, bråkigt och högt på alkoholen, ganska mycket malo som ligger och spökar obalanserat på ytan. kan bero på ungt, men kan också bero på inte så jäkla bra. Hmmm, oklart.

Nr: 99371, Mastroberardino Radici Taurasi Mastroberardino 2011, 279kr, 720 flaskor
Ung, koncentrerad, bra syra, bra tanniner, skönt men lite kort. Finns dock grejer bakom. Det här kan jag tänka mig att prova igen med ålder.

Nr: 92309, Conterno Diego Barolo Diego Conterno 2012, 249kr, 3600 flaskor
Bra. kanske omedelbart det bästa rödvinet idag. Ungt men har allt. Bra koncentration, sluten frukt, underbar syra, ordentliga – men balanserade tanniner. Bra skit. Gott **

Nr: 99387, Azelia Barolo Azelia 2012, 299kr, 2000 flaskor
Viss mognad i färgen, som kan väntas. balanserad, lite blommigt med rosor, hög syra, bra tanniner. ok längd, men inte så lång som jag väntat mig. Nej, det är inte för mig.

Nr: 99366, Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc Paolo Scavino 2006, 799kr, 180 flaskor
Kompakt med vissa mognadstoner. Även på smaken. Hallon, körsbär, blommigt. Stort. Det här är också bra. Gillar som tusan. Torrare i stilen, bra längd. Lite hård syra kanske, det är det enda. Kan kanske integreras bättre med lite tid. Gott. *

Nr: 99225, Gillmore Winery Vigno Gillmore Winery 2012 , 245kr, 500 flaskor
Blommigt, fruktigt, parfymerat. Saftigt, väldigt saftigt. Kort på frukten och paletten pga ungt. Men jag har inte så jäkla stort hopp om framtiden för denna. Hmm. Torr, grön finish. Trist när det händer.

Nr: 92906, Ridge VineyardsRidge Lytton Estate Petite Sirah 2014, 299kr, 2760 flaskor
Oj så ung, oj så torr, kokos – amerikanska fat? Bra syra, väldigt vaniljigt. Plommon, körsbär. inte ritkigt min kopp med te, men bra struktur, bra längd och helt ok. Dock inte så värst gott.

Nr: 92004, First Drop Wines Mother's Milk Shiraz 2014, 159kr, 3000 flaskor
Lite köttigt, lite fruktigt. Pepprigt och ganska snygg näsa. Väldigt sötfruktig, bra syra. Men lite obalanserat. Var ska detta sluta. Oklart.

Nr: 99222, Paracombe Premium Wines Paracombe Shiraz Viognier 2012, 219kr, 360 flaskor
Plommon. Väldigt mycket plommon, mycket syra. Inget att skriva hem om. Inte dåligt, inte bra. Ganska ointressant mest.

Nr: 95573, Tokara Tokara Director's Reserve 2012, 199kr, 1200 flaskor
Sköna CF-toner, väldigt varmfruktig och mycket ek. har en bra struktur så det finns hopp om livet, men vad händer med alkoholen? Kryddig och pepprig finish, men i det stora hela, tyvärr, ett nej.

Nr: 95462, Boekenhoutskloof Stellenbosch Cabernet Sauvignon 2014, 379kr, 180 flaskor
Ordenlig syra, det är trevligt. Skön struktur, lite albyl men bra längd och skön finish. Det här behöver lite tid, men det finns pontential.

Nr: 99192, Charles Smith Wines The Creator 2013, 489kr, 384 flaskor
Mycket av allt inledningsvis, men väldigt extraherad. Russintoner, lite gräs. Ok syra, väldigt söt. bra längd. Eller nä? Absolut snygg, men inte ett vin jag skulle köpa och lagra. dock behagligt ovarm efter de senaste vinerna.

Nr: 95165, Delicato Family Vineyards Black Stallion Limited Release 2012, 699kr, 120 flaskor
Pang. ett stort monster med massor av mak, frukt och struktur. En klassisk fet amerikan med allt. Massor med ek. Jag gillar denna, mest för att den har strukturen de andra saknar. Men vad kostar den?

Nr: 91266, Williams & Humbert Jalifa Rare Dry Old Amontillado 30 Year, 199kr, 360 flaskor
Ljus tawny. Torr i stilen, liten liten restsötma. Knäckig, karamell, lite kaffen Bra syra och gott. Bra frukt. najs!*

Nr: 91255, Williams & HumbertDry Sack Oloroso Solera Especial 15 Years, 145kr, 360 flaskor
Lite mörkare tawny. Skön syra och stor koncentration, bra längd, eldigt och härligt med massor med nötter, choklad och kola på slutet. gott. *

Nr: 95951, Sogevinus Cálem Colheita 1961. 1595kr, 120 flaskor
Typ samma. Torr på näsan, men vilken kropp och struktur. Honung, kola, choklad. God och lång med massor av allt. Ja, absolut.*

Nr: 92027, Sogevinus Barros Colheita 1996, 425kr, 360 flaskor
Lite mörkare. Snygg, elegantare. bra sötma och balans. lång och fin lite klibbigare i strukturen. Men fortfarande gott. *

Nr: 95495, Sogrape Sandeman Spirit Vintage Port 2000, 849kr, 120 flaskor
Rött. En kork som smulats sönder. Svår att prova efter de andra, elegantare, svalare frukt med lite russintoner. Även lite mer obalanserad. Dock gott.

Ej inkomna prover

Nr: 90003, Puligny-Montrachet Premier Cru Les Referts Domaine Marc Morey 2014, 595kr, 108 flaskor
Nr:90019, Chassagne Montrachet Premier Cru En Virondot Domaine Marc Morey 2014, 515kr, 132 flaskor
Nr:99173,La Source Chardonnay Evening Land Vineyards 2013, 599 kr, 60 flaskor
Nr: 90068, Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile magnum 2007, 769, 54 flaskor
Nr: 99199, La Source Pinot Noir Evening Land Vineyards 2013, 649kr, 60 flaskor
Nr: 20201, Ailsa Bay, 795kr, 264 flaskor
 
Last edited by a moderator:

Kostjan

Mot bättre vetande
Blir nog lite Grivot Vosne-Romanée och Schubert Marion´s (bra pris) från detta släpp.
Ev slinker det ner någon Cristal också.
 

Magikern

Medlem
Siepin lär nog bli det enda jag köper en flaska av i praktiken. Är ju Bourgognefantast men vette sjutton om jag köper något i detta släppet. Orkar inte lagra i en halv evighet men det kanske är något av vinerna som utvecklas fort trots allt.

Som ett test funderar jag på varmlagra Siepin i ett år på köksgolvet. Kanske ingen god idé i praktiken? ;)
 

Magikern

Medlem
Estufagem är en bra metod har jag hört! :D

Haha. Bourgognen jag hade med i sthml hade ju legat i köket i över 5 månader. 3 år i vanlig källare tror jag dock är det klokaste alternativet. Merlot-Sangiovese är ju känt som en blend som utvecklas mycket bara på några år.
 
Toppen