Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 8-21 augusti 2015

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir nog lite hypad argentinare idag på "släppet". Jag menar, rödtjut från Argentina i prisklassen strax över 200 pix, kan vara makalöst trevliga om man gillar rustika och stöddiga viner med bra struktur. 2012 Salentein Numina Gran Corte har potentialen att vara just ett sådant. Familjeägd erkänd producent med druvmaterial odlat på kilometerhöjd över havet. Jag förutspår ett jäkligt bra vin, speciellt med tanke på hur uppskattad producenten var vid detta tillfälle i samband med en temaprovning med spanska viner (joker). Nu är ju detta inte exakt samma vin, men det ligger i samma prisklass och borde kunna leverera i paritet. Ikväll tar jag det på pulsen mest troligt. :)

2011 Bodegas Salentein Malbec Single Vineyard DOC [4 st topp två]
Kvällens svarta häst, eller katt bland hermeliner om ni så vill. Tog med mig vinet av en anledning, det andas helt klart Spanien, även om jag gissade Tannat och Madiran senast jag fick det blint. Fet frukt och matigt med både svarta vinbär, plommon och en hel del viol. Mycket fat som drar åt kokos och ceder. Riktigt bra. Sist gav jag det 90p blint, denna gång uppgraderar jag mitt betyg till 91p. Riktigt prisvärt och det stod upp bra mot de större gossarna i heatet, men det hamnade inte på min topplista för kvällen.
 
Corton Grand Cru 2007 från Latour verkar vara det största Bourgognefyndet på länge om skall lita på cellartracker och Wine Searcher. Möjligt att det är en rätt ordinärt bourgogne med lite mer tanniner än de flesta i sin prisklass men inte mer än så.

Guigal Hermitage 2010 lär nog gå som smör. Det lär garanterat vara ett bra vin för pengarna om man gillar stilen. :)
Corton Grand Cru vinet var rätt trist. Som ett byvin från halvdålig årgång med trist frukt. Något fylligare möjligen. Guigal Hermitage 2010 var lite halvsluten men den lär utvecklas. Kan nog gissa på att 4-5 år behövs innan det är värt att korka upp det.
..det är ju ganska vettigt att kika lite närmare vad som döljer sig bakom Cellertracker-poängen. I detta fall hade *bill and mary* ratat vinet 100 poäng och 96 poäng, därefter hade någon enstaka person gett den 93. Med andra ord, två personer som gett ett betyg på 96. Övriga årgångar mycket lägre. 2007.. inget vidare stor årgång. Det säger sig lite självt.. :D
 

Skrutt

Medlem
Jag är intresserad. Sälj in det. ;) Vet att Keller är en topproducent. Är detta vin ett måste och varför?
Jag har inte druckit någon av de två Keller Großes Gewächs som släpptes. För min del handlar det om att jag vill ha ett litet antal GG i min kellare (sic) med tanke på lagringspotentialen i riesling och lite variation. Jag är ingen stor rieslingfan ännu även om jag kan uppskatta mineraliteten och fräschören så länge den inte blir överlastad.

Det finns en engagerad not i CT om 2012 Abtse (95027) av Christoffer78 där bla en oerhört raffimerad doft beskrivs. Jag valde dock ett par fl. av den billigare Hubacker, 95023, som bla fått 19p av JR: "Keller, Dalsheimer Hubacker Riesling Grosses Gewächs 2012 Rheinhessen 19 Drink 2015-2022
Very muscular yet crystalline and sculpted fruit. Very impressive. Richness encased in ambition with a dry finish. A very nourishing finish. Wonderful nuances on the finish. 12.5%(JR)"

I september kommer 2014 Keller Riesling Trocken som kanske kan få mig att satsa på Abtse någon gång i framtiden. Vore kul med fler Keller-noter här men kanske är det lite been-there-done-that bland de erfarnaste medlemmarna.
 

Gurto

Medlem
Jag är intresserad. Sälj in det. ;) Vet att Keller är en topproducent. Är detta vin ett måste och varför?

Keller har alltid levererat bra på lägre nivå tycker jag (dock var väl du inte lika begeistrad över von der Fels som jag?), så jag resonerade som så att då borde Hubacker GG bara väldigt bra. Fast jag kan glädja mig åt att jag köpte vinet från atomwine redan 2013 (väldigt sent släpp i Sverige) för 75kr mindre :D Har inte druckit ännu så kan inte ge mer input än så.
 

kayaker

Cyklist
Jag är intresserad. Sälj in det. ;) Vet att Keller är en topproducent. Är detta vin ett måste och varför?
Allt jag provat av Keller har varit absolut strålande och Riesling är min vita favoritdruva tack vare sin fina frukt och syra. Just denna har jag inte provat, men 19p från Jancis Robinson är inte direkt kattskit och priset är konkurrenskraftigt. Det sistnämnda är åtminstone delvis beroende på att det är nyare årgångar som gäller i andra länder.
 

Vino fino

Medlem
Vore kul med fler Keller-noter här men kanske är det lite been-there-done-that bland de erfarnaste medlemmarna.
Tror nog att det finns ett gäng här som liksom mig har Keller under jord men sitter och väntar på att vinerna ska bli färdiga.

Sen har det varit lite tråkiga tyska årgångar på slutet--- lite som Bdx. Känns som att sista riktigt bra i Tyskland var 2009. Jag vill ha en riktig kanonårgång nu som får mig att vilja köpa allt. (Men 2015 ser också ut att bli svår...)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir nog lite hypad argentinare idag på "släppet". Jag menar, rödtjut från Argentina i prisklassen strax över 200 pix, kan vara makalöst trevliga om man gillar rustika och stöddiga viner med bra struktur. 2012 Salentein Numina Gran Corte har potentialen att vara just ett sådant. Familjeägd erkänd producent med druvmaterial odlat på kilometerhöjd över havet. Jag förutspår ett jäkligt bra vin, speciellt med tanke på hur uppskattad producenten var vid detta tillfälle i samband med en temaprovning med spanska viner (joker). Nu är ju detta inte exakt samma vin, men det ligger i samma prisklass och borde kunna leverera i paritet. Ikväll tar jag det på pulsen mest troligt. :)
Testade detta igår. Förväntningarna var höga men lämnade tyvärr en småbitter eftersmak i munnen. Det är absolut ett vin som objektivt hamnar runt 87-89p enligt mina referensramar, men jag såg mer 90-91p framför mig på förhand. :(

Frun fick det blint och lämnade aldrig Europa i sin bedömning. Hon valsade runt i Italien till en början men gick snabbt därifrån då den italienska syran saknades ihop med den bittermandelsosande syrliga körsbärsfrukten som så ofta kan hittas. Hon reste vidare till Spanien med en blixtvisit till Portugal innan hon slutligen landade i en modern Tempranillo utan överdriven fathantering. Rimlig gissning såklart.

Min egna analys lyder: Sval mörkröd frukt med svarta vinbär, björnbär, plommon och ceder med en aning mörk choklad, lakrits och korinter. Medel på det mesta i munnen med lagringsduglig struktur och bra balans.

Tyvärr så vaknade aldrig min känslohjärna till liv utan jag kände mig mest uttråkad trots att jag inte kan motivera riktigt varför. Inget sticker ut, varken muskler, intensitet eller komplexitet utan det känns mer som en lagom välklädd, elegant och vältränad svenssonkille som ingen skulle komma ihåg trots att man träffats flera gånger.

Kanske var det dagsformen? Kanske är det inte riktigt min stil av vin? Oavsett vad så tänker jag inte ge det tummen upp trots dess kvaliteter.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Testade detta igår. Förväntningarna var höga men lämnade tyvärr en småbitter eftersmak i munnen. Det är avsolut ett vin som objektivt hamnar runt 87-89p enligt mina referensramar, men jag såg mer 90-91p framför mig på förhand. :(

Frun fick det blint och lämnade aldrig Europa i sin bedömning. Hon valsade runt i Italien till en början men gick därifrån då den italienska syran saknades ihop med den bittermandelsosande syrliga körsbärsfrukten som så ofta kan hittas. Hon reste vidare till Spanien med en blixtvisit till Portugal innan hon slutligen landade i en modern Tempranillo utan överdriven fathantering. Rimlig gissning såklart.

Men egna analys lyder: Sval mörkröd frukt med svarta vinbär, björnbär, plommon och ceder med en aning mörk choklad, lakrits och korinter. Medel på det mesta i munnen med lagringsduglig struktur och bra balans.

Tyvärr så vaknade aldrig min känslohjärna till liv utan jag kände mig mest uttråkad trots att jag inte kan motivera varför riktigt. Inget sticker ut, varken muskler, intensitet eller komplexitet utan det känns mer som en lagom välklädd och lagom vältränad svenssonkille som ingen skulle komma ihåg trots att man träffats flera gånger.

Kanske var det dagsformen? Kanske är det inte riktigt min stil av vin? Oavsett vad så tänker jag inte ge det tummen upp trots dess kvaliteter.
Eller så börjar du helt enkelt tröttna på lite opersonliga, välgjorda, fruktdrivna viner med tydliga fat? :)

Snart har du trillat över till the dark side... eller kanske rättare sagt the hazy side :confused:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Eller så börjar du helt enkelt tröttna på lite opersonliga, välgjorda, fruktdrivna viner med tydliga fat? :)

Snart har du trillat över till the dark side... eller kanske rättare sagt the hazy side :confused:
Detta är inte riktigt ett sådant dock, mer elegant och finstilt, dessutom så har jag nog aldrig föredragit viner utan personlighet och edge som inte lyckas sticka ut. :confused:
 

gece

Man vänjer sig.
Jag plockade en flaska från vardera släpp, 2011 Guigal Hermitage Blanc (den var visst ganska rimligt prissatt ändå...) och 2012 Château de Margüi "Titien de Margüi", båda mestadels av nyfikenhet.

Hermitagen var extremt floral och generöst ekad. Kraftfull, men med tämligen blygsam syra. Som en Meursault med merparten av syran ersatt av parfym. Lite oklart om jag gillar detta, men överväger att köpa mer för att se vad som händer - tror det borde utvecklas positivt, speciellt när blommorna och eken integreras.

Vad gäller Titien de Margüi vet jag precis vad jag tycker - svinbra. Perfekt balans, seriöst och rakryggat men ändå inbjudande, galet komplext med violer, svarta vinbär, hallon, björnbär, smörkola, grillat kött, eneträ, dyngbacke, lime, apelsin, mynta, rosmarin, med mera. Verkligen ett perfekt giftermål av syrah och cabernet.
 
Toppen