Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 8-21 augusti 2015

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lyckades i stort set hålla mig till planen i detta släpp och plockade lite Barolo Marcenasco och Nebbiolo d'Alba Ochetti.
Kunde dock inte låta bli att även ta några Crozes Hermitage Alain Graillot.
 

mnor

Medlem
Testade detta igår. Förväntningarna var höga men lämnade tyvärr en småbitter eftersmak i munnen. Det är absolut ett vin som objektivt hamnar runt 87-89p enligt mina referensramar, men jag såg mer 90-91p framför mig på förhand. :(

Frun fick det blint och lämnade aldrig Europa i sin bedömning. Hon valsade runt i Italien till en början men gick snabbt därifrån då den italienska syran saknades ihop med den bittermandelsosande syrliga körsbärsfrukten som så ofta kan hittas. Hon reste vidare till Spanien med en blixtvisit till Portugal innan hon slutligen landade i en modern Tempranillo utan överdriven fathantering. Rimlig gissning såklart.

Min egna analys lyder: Sval mörkröd frukt med svarta vinbär, björnbär, plommon och ceder med en aning mörk choklad, lakrits och korinter. Medel på det mesta i munnen med lagringsduglig struktur och bra balans.

Tyvärr så vaknade aldrig min känslohjärna till liv utan jag kände mig mest uttråkad trots att jag inte kan motivera riktigt varför. Inget sticker ut, varken muskler, intensitet eller komplexitet utan det känns mer som en lagom välklädd, elegant och vältränad svenssonkille som ingen skulle komma ihåg trots att man träffats flera gånger.

Kanske var det dagsformen? Kanske är det inte riktigt min stil av vin? Oavsett vad så tänker jag inte ge det tummen upp trots dess kvaliteter.
Drack 2012 Salentein Numina Gran Corte ikväll. Jag kan bara instämma i att komplexiteten saknas. Kan förstå att det på doften hamnade i Italien med den tydliga russindoften. Ok vin men inte mer, inget som jag kommer köpa igen. Detta vin var inte i närheten av 2011 Salentein single vineyard plot 21 Malbec. 86 poäng.
 
Toppen