Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 8 april 2016

Magnus L

urydhtfilgukj
Provade precis pewsey vale contours riesling 2010 på vinunics vinprovning

Klart köpvärd!

Tokmineralig, stor doft, druvaromatisk, rund och len, mycket bra balans, hög syra, ingen dominerande restsötma, bra syrligt rent avslut, producenten rekommenderade att det serveras till fish & chips på grund av den krispiga syran.

Återkommer med mer smaknoter på de andra vinerna senare, ville bara highlighta denna.
Med mineral, menar du typ bränt gummi?
 

rs14

Medlem
Mineral - Det är det nya och det finns tydligen att hitta i de flesta viner. Per Bill, som förmodligen provar mest vin i landet har ju ordet "mineral" med i varenda smaknot han plitar ner. Har numera passerat "fräscht" som mesta använda smakbsekrivning.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Mineral - Det är det nya och det finns tydligen att hitta i de flesta viner. Per Bill, som förmodligen provar mest vin i landet har ju ordet "mineral" med i varenda smaknot han plitar ner. Har numera passerat "fräscht" som mesta använda smakbsekrivning.
Jag tycker det är ett märkligt ord att använda utan förklaring – för mig så krävs det en inriktning för att vara relevant i en smaknot. Kan man inte specificera en inriktning så undrar jag helt sonika hur i hela friden man kan veta att karaktären drar åt mineral över huvud taget? Jag menar, hittar man karaktär av mineral i ett vin så är det ju enklare att beskriva hur den upplevs – det kräver ju inte större ansträngning att skriva exempelvis krita om det är en sådan sensation man syftar på eller om det är en liten mineralsälta i svansen som man kan hitta i Ramlösa.

Men visst förstår nog de flesta följande: "En frisk, fruktig och mineralisk riesling", om man vill vara fullständigt generaliserande i sin beskrivning. Men i detta fall så utgår ju den som skriver från att personen som läser har en relation till vinstilen och den mineralitet som brukar känneteckna vintypen.
 
Jag går på...
  • Serge Jumel Millesime
  • Laforge-Testa
  • Chateau de Cenac Eulalie
  • Fontodi Chianti Classico
Champagnerna värda att prova av nyfikenhet och det relativa lägre priset. Men har störst förväntningar på Chateau de Cenac Eulalie och Chiantin!
 

Skrutt

Medlem
Appropå smakbeskrivningar så verkar få lita på 2013 Ata Ranghi Pinot Noir. Prislappen 359 kr är förstås ansenlig för nya världen men man kan också se en skepsis i vissa smaknoter. T ex väljer BKWine att skriva "bitter" för vad jag gissar är samma sak som James Sucklings seductive herbs. Dessutom undrar jag om "kantig" betyder att BK blundar för att vinet behöver lagras. Kanske har t o m de för lite erfarenhet av lagrad NZ?

Munskänkarnas omdöme har inga så negativa smakbeskrivningar men stannar på 16p.

För min del tror jag starkt på JSs beskrivning av örtkryddigheten. Väl så viktigt som den hallonfruktighet som BK bara anar, i en olagrad flarra.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Appropå smakbeskrivningar så verkar få lita på 2013 Ata Ranghi Pinot Noir. Prislappen 359 kr är förstås ansenlig för nya världen men man kan också se en skepsis i vissa smaknoter. T ex väljer BKWine att skriva "bitter" för vad jag gissar är samma sak som James Sucklings seductive herbs. Dessutom undrar jag om "kantig" betyder att BK blundar för att vinet behöver lagras. Kanske har t o m de för lite erfarenhet av lagrad NZ?

Munskänkarnas omdöme har inga så negativa smakbeskrivningar men stannar på 16p.

För min del tror jag starkt på JSs beskrivning av örtkryddigheten. Väl så viktigt som den hallonfruktighet som BK bara anar, i en olagrad flarra.
Så vitt jag vill minnas så brukar Ata Rangi ha ganska mycket "terpeniska" och örtiga drag, kanske lite åt malört, vilket jag tror kan behöva lite tid på rygg. Jag brukar gilla den typen av bitterhet. Nu fick du mig sugen att plocka upp en flaska dessutom. :)

Läser man dessutom omdömerna här så är det nästan så man kan tänka sig att köa!
 

Skrutt

Medlem
Appropå smakbeskrivningar så verkar få lita på 2013 Ata Ranghi Pinot Noir. Prislappen 359 kr är förstås ansenlig för nya världen men man kan också se en skepsis i vissa smaknoter. T ex väljer BKWine att skriva "bitter" för vad jag gissar är samma sak som James Sucklings seductive herbs. Dessutom undrar jag om "kantig" betyder att BK blundar för att vinet behöver lagras. Kanske har t o m de för lite erfarenhet av lagrad NZ?

Munskänkarnas omdöme har inga så negativa smakbeskrivningar men stannar på 16p.

För min del tror jag starkt på JSs beskrivning av örtkryddigheten. Väl så viktigt som den hallonfruktighet som BK bara anar, i en olagrad flarra.
Rättelse: JS skrev inte seductive herbs utan "exotic spices" och även "foresty bracken" appropå kryddorna.
 
Appropå smakbeskrivningar så verkar få lita på 2013 Ata Ranghi Pinot Noir. Prislappen 359 kr är förstås ansenlig för nya världen men man kan också se en skepsis i vissa smaknoter. T ex väljer BKWine att skriva "bitter" för vad jag gissar är samma sak som James Sucklings seductive herbs. Dessutom undrar jag om "kantig" betyder att BK blundar för att vinet behöver lagras. Kanske har t o m de för lite erfarenhet av lagrad NZ?

Munskänkarnas omdöme har inga så negativa smakbeskrivningar men stannar på 16p.

För min del tror jag starkt på JSs beskrivning av örtkryddigheten. Väl så viktigt som den hallonfruktighet som BK bara anar, i en olagrad flarra.
Grymt bra inlägg! Jag har exakt samma syn vad gäller pinoterna från andra håll än gamla världen: det som betraktas som en självklarhet i bourgogne "rör inte en Lafarge 1er cru förrän tidigast efter tio år" glöms helt bort med nya världen pinot - och man kan nästan se en större besvikelse ju dyrare prislapp. Om du köper en 750 kronors bourgogne från senaste årgången så öppnar du sällan den samma kväll... Många PN från NZ, Oregon och svalare lägen i California vinner oerhört mycket på att lagras.
 
Toppen