Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 8 maj

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kvack? Vad skådar mitt norra öga? Är jag full eller?
Bolaget har börjat skriva ut årgången på vinet??? Vilket nytänk! Vilken innovation! Snacka om att bryta ny mark, uppfinna hjulet, gå dit ingen man gått förut och så vidare...

Närsta fråga? 1983 Château de Lamarque? Låter ju för bra för att vara sant?
Därtill lite BDX från 04?
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Samt skumpa från -88, Spätlese från -83 och Rivesaltes från -65. Hög snittålder i detta släpp!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Aha, den missade jag...

1988 Pannier Egérie? Någon som vet något?
Känns som att det nog blir att beställa lite mest för att se om det kan vara något...
 

Mattias Schyberg

Administratör
A Proper Claret och AA Badenhorst Red Blend känns klart intressanta att testa. Bonny Doons viner har dock varit lite trista på sistone, men hans Bdx-kopia är bara så läcker så att jag med glädje köper den enbart på grund av etiketten. Brukar vara hyfsad också. :)

image.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
A Proper Claret och AA Badenhorst Red Blend känns klart intressanta att testa. Bonny Doons viner har dock varit lite trista på sistone, men hans Bdx-kopia är bara så läcker så att jag med glädje köper den enbart på grund av etiketten. Brukar vara hyfsad också. :)

Visa bifogad bild 3979
Har två flaskor Proper Claret liggandes från släppet förra året som jag inte hunnit med att smaka på än... Kanske börjar bli läge...
 

Mats

Gone todash....
Jag har 85an i källaren så jag får väl ta en för FW och dricka den innan släppet och avge rapport.
Så då var 85an av Domdechant Werner Hochheimer Kirchenstück Riesling Spätlese testad och utifrån den kommer jag absolut INTE köpa 83an. Kylskåpskallt var den på gränsen till OK med en ganska svag och diskret doft av mangojuice, sparris och bara en minimal antydan till diesel och terpentin. I munnen kommer direkt pigga och nästan aggressiva syror, mer mangojuice, lite tallbarr och ganska lite frukt av typen övermogen/murken. Det har en mycket liten sötma, för liten för min smak när det gäller den här typen av viner. När vinet blir lite varmare faller det snabbt samman helt och hållet och smaken blir platt, fadd och lite bitter. Får strax över 80p och inget jag skulle köpa igen oavsett pris. Så 83an kommer jag inte köpa, om nu inte någon annan här på forumet testar den och skriver upp den förstås. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nån som vet om Spätlesen är torr?
Heter ett tyskt vin bara Spätlese är vinet nästan alltid halvtorrt. Är vinet torrt står det Spätlese trocken. (Trocken/halbtrocken är frivilligt tillägg därav "nästan alltid".) När det gäller Systembolaget och svenska importörer finns det förstås risken att något som har Spätlese trocken på etiketten inte anges som så hos SB, eftersom SB aldrig utmärkt sig genom en konsekvent namngivning av tyska viner.
Sedan är det så att på 1980-talet gjordes det väldigt få torra tyska viner, eftersom flera av pionjärerna för torra viner (bl.a. Breuer; Domdechant Werner är inte en av dem) drog igång med stilen först i början av 1980-talet. Det var 1990-talet som var det stora uppsvinget för de torra, både i antal producenter och i kvalitet/"tyngd" hos pionjärerna.
Sedan smakar halvtorra viner med ålder alltid torrare än unga dito, mognadstonerna döljer restsötman rätt väl.
Halvtorr Spätlese med 10-15 års ålder är ganska lagom för den som vill ha något trevligt petroleumosande. 22 år är lite mer, och förmodligen mer för de som vill ha sina viner riktigt mogna. 1983 är en bra årgång i Tyskland (Decanter ger **** av 5 - 1985 som Mats druckit får ***), om än inte lika "legendarisk" som t.ex. 1975, 1976 och 1990.

Ska för övrigt bli intressant att se vilket vin det är de faktiskt säljer. SB anger vinets namn som "Hochheimer Domdechaney Kirchenstück Riesling Spätlese". I byn Hochheim finns det en vingård som heter Domdechaney (= Hochheimer Domdechaney) och en som heter Kirchenstück (= Hochheimer Kirchenstück). På tyska flaskor från 1960-talet och tidigare har jag enstaka gånger sett två vingårdsnamn angivna, typ "Hochheimer Domdechaney und Kirchenstück". Jag är rätt säker på att detta inte har förekommit sedan 1971, då man gjorde om alla tyska vinregler och drastiskt minskade antalet vingårdsnamn. Alltså bör det inte finnas något vin som heter (eller får kallas) det som SB anger som namn. Kanske ett klipp-och-klistrafel, eftersom Domdechant Werner gör viner från både Domdechaney och Kirchenstück. Också lite förvirrande för icke tyskkunniga att det finns "Domdechant" i namnet på denna producent i Hochheim medan "Domdechaney" är namnet på en vingård i Hochheim.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Heter ett tyskt vin bara Spätlese är vinet nästan alltid halvtorrt. Är vinet torrt står det Spätlese trocken. (Trocken/halbtrocken är frivilligt tillägg därav "nästan alltid".) När det gäller Systembolaget och svenska importörer finns det förstås risken att något som har Spätlese trocken på etiketten inte anges som så hos SB, eftersom SB aldrig utmärkt sig genom en konsekvent namngivning av tyska viner.
Sedan är det så att på 1980-talet gjordes det väldigt få torra tyska viner, eftersom flera av pionjärerna för torra viner (bl.a. Breuer; Domdechant Werner är inte en av dem) drog igång med stilen först i början av 1980-talet. Det var 1990-talet som var det stora uppsvinget för de torra, både i antal producenter och i kvalitet/"tyngd" hos pionjärerna.
Sedan smakar halvtorra viner med ålder alltid torrare än unga dito, mognadstonerna döljer restsötman rätt väl.
Halvtorr Spätlese med 10-15 års ålder är ganska lagom för den som vill ha något trevligt petroleumosande. 22 år är lite mer, och förmodligen mer för de som vill ha sina viner riktigt mogna. 1983 är en bra årgång i Tyskland (Decanter ger **** av 5 - 1985 som Mats druckit får ***), om än inte lika "legendarisk" som t.ex. 1975, 1976 och 1990.

Ska för övrigt bli intressant att se vilket vin det är de faktiskt säljer. SB anger vinets namn som "Hochheimer Domdechaney Kirchenstück Riesling Spätlese". I byn Hochheim finns det en vingård som heter Domdechaney (= Hochheimer Domdechaney) och en som heter Kirchenstück (= Hochheimer Kirchenstück). På tyska flaskor från 1960-talet och tidigare har jag enstaka gånger sett två vingårdsnamn angivna, typ "Hochheimer Domdechaney und Kirchenstück". Jag är rätt säker på att detta inte har förekommit sedan 1971, då man gjorde om alla tyska vinregler och drastiskt minskade antalet vingårdsnamn. Alltså bör det inte finnas något vin som heter (eller får kallas) det som SB anger som namn. Kanske ett klipp-och-klistrafel, eftersom Domdechant Werner gör viner från både Domdechaney och Kirchenstück. Också lite förvirrande för icke tyskkunniga att det finns "Domdechant" i namnet på denna producent i Hochheim medan "Domdechaney" är namnet på en vingård i Hochheim.
Tack för detta! Vilken generös info!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, då blev det beställt lite 1988 Pannier Egérie och 2010 Val Di Suga... Blev ju sugen när jag läste TN från @Innertällmo Bryggeri :)
Ska bli kul att se vad den gamle skumpan går för, jag är ju lite av en mumiedrickare när det gäller champagne och tycker oftast det är gott även när de har åkt nedförsbacke några år...
 
Toppen