Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Smakpreferenser, vin och nörderi

Mattias Schyberg

Administratör
Har alltid varit lite av en nörd.

Inte enligt den definition som rådde under skoltiden, utan mer av den sort som alltid har haft ett specialintresse att fördjupa mig i, vilket många gånger gjort mig till lite av en egensinnig "outsider".

Först ut var mitt intresse för musik och musicerande. Någon gång strax innan tonårens början tog mitt intresse fart och på den tiden så fanns det egentligen bara två sorters musik bland ungdomen; hårdrock eller synth. Tuffast var ju såklart hårdrock, så det fick det bli, trots att jag redan då kunde uppskatta allt möjligt musikgenremässigt (men det höll man tyst om såklart).

Ganska snart så vågade jag kliva ur min garderob och stå upp för allt annat jag gillade också, till och med Queen (med en sångare som var homosexuell:nagelbitare:) vågade jag stå upp för, men även en del elektronisk musik (som var tabu att gilla bland dåtidens "musiker").

Med tiden och i takt med att jag mognade musikaliskt så blev min smak bara bredare och bredare. Den gemensamma nämnaren är att musiken behöver vara bra, dvs kvalitativ och funktionell för det ändamål den uppfyller. Bra musik är bra och dålig musik är dålig och utöver detta så kommer den i många olika stilar. Jag gillar inte alla musikstilar lika mycket, det är en sak som är klar. Favoritstilarna är förmodligen jazzrock, funk och fusion om jag tvingas välja, men tanken på att behöva välja känns absurd. Många av mina barndomskamrater är dock fortfarande renodlade hårdrockare även idag och för dem så funkar det såklart lysande, men själv så blir jag lätt uttråkad om mitt liv inte fylls ut med lite variation.

Musikintresset falnade så småningom en aning och nya intressen tog vid lika starkt för att slutligen hamna där jag befinner mig idag med ett stort och brett intresse för sensorik och bland annat vin och mat (de andra intresserna finns såklart kvar vilandes, men det är bara ett i taget som jag klarar av att hänge mig åt till 100 %).

Jag upplever att förloppet ser likadant ut oavsett vilket intresse det handlar om. Ju mer jag djupdyker desto bredare blir jag i min smak, då jag upptäcker nya saker hela tiden, medan kravet på kvalitet ständigt ökar i samma takt.

Det vill säga, det finns dåligt vin och bra vin och båda dessa kommer i en herrans massa stilar, varav vissa stilar uppskattas något mer av mig än andra, men det är kvaliteten i sig som är kittet som håller mitt vinintresse samman. Vilken stil jag gillar är precis som med mat: Mexikanskt den ena dagen, för att köra lite fransk den andra. Kött på måndag, fisk på tisdag och lite vegetariskt på söndag. Även på årsbasis så kan preferensen variera. Tyngre viner passar mig bättre på vinterhalvåret och en krispig Riesling är gudomlig i sommarvärmen och så vidare.

Jag menar, det är såklart olika vad jag är sugen på, men det jag vet med säkerhet är att det alltid är kvalitet som smakar bäst. Funktionell och ändamålsenlig kvalitet rättare sagt. Allt behöver ju inte vara fine dining för att duga. Välgjord pizza är också jäkligt gott, men knappast en stor matkulturell upplevelse vanligtvis.

Nu är jag fullt medveten om att mitt sätt att utvecklas inom diverse specialintressen självklart inte är någon form av norm eller ens nödvändigtvis värt att eftersträva. Alla är vi såklart olika och en del kan nog mycket väl bli smalare och smalare rörande deras preferenser i takt med ökad kunskap och erfarenhet, men jag funkar precis tvärtom.

Hur är det då med musik som jag gillade förr, håller dessa låtar och artister även idag eller överger man saker efterhand man blir mer erfaren? Inte alls självklart, men den musik som är kvalitativ med dagens mått mätt håller självfallet idag också, dessutom står sig en del på grund av ren nostalgi, men jag är avsevärt mer kräsen numera än när jag var tonåring såklart. Men visst tusan så kommer jag alltid ha ett gott öga till Van Halen, Iron Maiden och diverse andra härliga band från min tid, men det är svårt att jämföra Steve Harris med Jaco Pastorius ur ett rent musikaliskt perspektiv, även om båda levererar ungefär likvärdigt ur ett ändamålsenligt perspektiv. Iron Maiden med Jaco Pastorius som basist hade helt enkelt inte varit samma sak. Två helt olika musikstilar kräver såklart olika uttryck och talanger. Hårdrock som musikstil är dock fortfarande relevant även om det inte tillhör min favoritmusik annat än i undantagsfall numera. Mycket av den musik jag växte upp med var trots allt skräp ur ett kvalitativt perspektiv.

Med allt detta sagt så avskyr jag därför att bli placerad i ett fack. Även om jag ytligt sett kan misstas för att vara en regelrätt hårdrockare (långt hår, ruffig uppsyn och bär ibland nitbälte) så är den bilden helt åt helsike fel om någon skulle vilja placera mig i ett musikaliskt fack. Hela min livsyn präglas snarare av öppenhet och nyfikenhet. Jag rör mig i tre dimensioner (djup, bredd och längd) istället för endast en i min jakt på på nya upplevelser. Hela detta synsätt präglar även mitt förhållningssätt till vin.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du får lägga upp lite länkar där du spelar. ;)
:nagelbitare:

Med tanke på vilka krav vi har på viner på detta forum så skulle jag aldrig våga. Jag menar, om mina musikaliska bedrifter hade nått upp till en kvalitet i paritet med forumets "mediumwines" så hade jag lagt upp lite material med stolthet. ;)
 

Magikern

Medlem
:nagelbitare:

Med tanke på vilka krav vi har på viner på detta forum så skulle jag aldrig våga. Jag menar, om mina musikaliska bedrifter hade nått upp till en kvalitet i paritet med forumets "mediumwines" så hade jag lagt upp lite material med stolthet. ;)

Inspelningarna upplevs säkert mycket bättre idag. ;) Musik är väl lite som med vin det kräver ålder på inspelningarna innan man verkligen uppskattar dem. Häromdagen lyssnade jag på California Girls med Beach Boys, och tyckte den var bättre och mer välproducerad än i princip allt som spelas på radion idag. Egenproducerat med 2-kanalers rullbandstudio slår det mesta tydligen. Samma med vinmakeri, Bordeaux och Bourgogne med ålder är ofta bäst trots primitiva produktionsmetoder.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Musik är väl lite som med vin det kräver ålder på inspelningarna innan man verkligen uppskattar dem. Häromdagen lyssnade jag på California Girls med Beach Boys, och tyckte den var bättre och mer välproducerad än i princip allt som spelas på radion idag. Egenproducerat med 2-kanalers rullbandstudio slår det mesta tydligen. Samma med vinmakeri, Bordeaux och Bourgogne med ålder är ofta bäst trots primitiva produktionsmetoder.
Så kan man också se det. Mycket bra musik spelades in förr, men jag föredrar ljudkvaliten i dagens produktioner. Men visst finns det en charm med gammal analog teknik och den håller fortfarande. Varmare ljudbild generellt men mindre detaljrik, typ. :)
 

Magikern

Medlem
Så kan man också se det. Mycket bra musik spelades in förr, men jag föredrar ljudkvaliten i dagens produktioner. Men visst finns det en charm med gammal analog teknik och den håller fortfarande. Varmare ljudbild generellt men mindre detaljrik, typ. :)

California Girls är väl detaljrik och duger inte den så prova The Great Curve med Talking Heads (liten utsvävning). ;)

Känn dig fri att lägga ut en musiklänk iaf. :)
 
Toppen