Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 17 mars 2017

sunqan

Vinös
Mastroberardino Radici Riserva 2009 känns onekligen intressant. Men är inte 340 kr rätt saftigt? Wine-searcher anger $25 som genomsnittligt pris och vad jag kan se är det inte någon särskilt missvisande siffra. Alla andra årgångar är dyrare på W-f men det är ju inte så konstigt då 2009 är innevarande årgång.
Du behöver nog lägga på 25% moms och vad nu alkoholskatten är, så 295 spänn eller så hamnar snittpriset på. Men ja, 340 är lite saftigt...
 
M

Mouton

3st Ch Pichon Baron
3st Brunello di Montalcino Riserva Collosorbo

Fick ordern reggad kl 10:00, men baronen kan man nog glömma trots det, fanns endast 18st att slåss om.
 

sunqan

Vinös
3st Ch Pichon Baron
3st Brunello di Montalcino Riserva Collosorbo

Fick ordern reggad kl 10:00, men baronen kan man nog glömma trots det, fanns endast 18st att slåss om.
Vet inte om den går att beställa mellan butiker, men baronen finns kvar i alla tre vinkällarbutikerna.
 
M

Mouton

Nä, Dalmas som man är blir det långt till alla dom 3 butikerna. Men man vet ju inte, beställningen är ju inte makulerad än. o_O
 

vinosofi

Medlem
Nä, men jag kan vidarebefordra en rekommendation från Vinkällaren Grappe - 16p:
"Sous Eguison, Dom. Jean Noël Gagnard
Hautes-Côtes de Beaune, Bourgogne, Frankrike
Reduktiv. Både knallpulver och lite unken. Stiltypisk i modern och ren stil. Nästan lite australienkänsla. Fin balans av frukt, jästighet och lite rostad ek. Rejält skjuts i syran. Bra vin för pengen om än inget stort. Lagras något. Ekologiskt."

De gör också en jämförelse med tidigare årgångar: "I jämförelse med fjolårets lansering kanske lite spretigare i sin ungdomlighet, och skulle må bra av en kortare lagring om ett eller ett par år."
Var det någon som köpte detta när det släpptes och hunnit testa? Det fanns ett gäng flaskor kvar på mitt SB och jag tycks inte riktigt kunna släppa det här...
 

Zmirc

Medlem
Var det någon som köpte detta när det släpptes och hunnit testa? Det fanns ett gäng flaskor kvar på mitt SB och jag tycks inte riktigt kunna släppa det här...

Köpte en flaska. Kort omdöme, betänk att jag inte är en van drickare av vit bourgogne:

Doft av äggfjärt. I munnen oerhört stramt och oförlöst. Gav mig ingen behållning. Bättre om fem år?

Har dock sett att den rekommenderats på flera håll.
 
Toppen