Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 20 maj 2016

Vino fino

Medlem
J
Angående "en rama" så stod det så i länken som jag postade och snubben där verkar ha koll, men möjligen är det fel. Sorry i så fall.
Du har rätt, jag hade fel. Ser nu att det är ofiltrerat, dvs en rama. Correctamundo :)

Manzanilla är dock en egen D.O. (Enligt mina lokala källor beror detta på att en av presidenterna för Consejo Regulador kom från Sanlúcar och "synnerligen orättvist" klassade upp Manzanilla till en egen D.O. Ungefär som att Mouton helt orättvist klassades upp till 1er Cru.:)) Och visst känner man skillnad på Manzanillo och Fino. Lokala experter påstår att det beror på de olika jästkulturerna i de olika städerna. Vilket då i rättvisans namn borde ge El Puerto de Santa Maria en egen D.O., för deras Fino sticker ut från Fino från Jerez, även om den är mer typiskt "Fino" än "Manzanilla"...:)
Man kan väl säga att Lustau är inne på den linjen när de släpper sina tre olika "en rama": Manzanilla, Fino de Jerez, Fino del Puerto.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Manzanilla är dock en egen D.O. (Enligt mina lokala källor beror detta på att en av presidenterna för Consejo Regulador kom från Sanlúcar och "synnerligen orättvist" klassade upp Manzanilla till en egen D.O. Ungefär som att Mouton helt orättvist klassades upp till 1er Cru.:)) Och visst känner man skillnad på Manzanillo och Fino. Lokala experter påstår att det beror på de olika jästkulturerna i de olika städerna. Vilket då i rättvisans namn borde ge El Puerto de Santa Maria en egen D.O., för deras Fino sticker ut från Fino från Jerez, även om den är mer typiskt "Fino" än "Manzanilla"...:)
Man kan väl säga att Lustau är inne på den linjen när de släpper sina tre olika "en rama": Manzanilla, Fino de Jerez, Fino del Puerto.
Jag har väl ändå aldrig sagt något annat än att vinet ifråga är en D.O. Manzanilla, det trodde jag var en självklarhet när man inkluderar just "Manzanilla" när man beskriver vinet ifråga? Jag brukar aldrig säga "AOP Champagne" heller, men visst var jag säkerligen överpedagogisk när jag förtydligade att Manzanilla tillhör finofamiljen (standardfino från klassiska Jerez bör ju benämnas Fino de Jerez om det handlar om appellationen, inte fino trots allt, som mer syftar på den grundläggande vinstilen). I Manzanilla så finns dessutom även Manzanilla Amontillada, Manzanilla Olorosa och den aktuella finotypen Manzanilla Pasada för att röra till det med ytterligare varianter. Eller ännu rörigare – Manzanillas variant av Palo Cortado som tydligen heter Jerez Cortado, vilket gör det hela väldigt tillkrånglat. :)

Bra och informativt inlägg för övrigt, men ville bara förtydliga att jag faktiskt har hyfsad koll, vilket på något analt sätt kändes viktigt för mig att få fram. ;)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
ville bara förtydliga att jag faktiskt har hyfsad koll, vilket på något analt sätt kändes viktigt för mig att få fram. ;)
Visst har du hyfsad koll, ingen som påstår något annat. Jag reagerade bara på "Fino från Manzanilla", vilket blev lite märkligt. Manzanilla är ju stilen (kamomill på svenska) som då alltså har en egen D.O., inte någon ort. Orten är Sanlúcar de Barrameda.

"I Manzanilla" (Sanlúcar) finns det teoretiskt säkert Manzanilla Amontillada, Olorosa etc. men jag har aldrig sett det på plats och ingen av bodegorna har det i sitt öppna sortiment. Däremot är man stolt över att exempelvis deras Amontillado DO Jerez görs på manzanilla pasada. Dvs man använder inte Manzanilla Amontillada DO (osäker på om det existerar som en DO öht) utan klassar upp vinerna till Amontillado DO Jerez, Oloroso DO Jerez, osv. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst har du hyfsad koll, ingen som påstår något annat. Jag reagerade bara på "Fino från Manzanilla", vilket blev lite märkligt. Manzanilla är ju stilen (kamomill på svenska) som då alltså har en egen D.O., inte någon ort. Orten är Sanlúcar de Barrameda.

"I Manzanilla" (Sanlúcar) finns det teoretiskt säkert Manzanilla Amontillada, Olorosa etc. men jag har aldrig sett det på plats och ingen av bodegorna har det i sitt öppna sortiment. Däremot är man stolt över att exempelvis deras Amontillado DO Jerez görs på manzanilla pasada. Dvs man använder inte Manzanilla Amontillada DO (osäker på om det existerar som en DO öht) utan klassar upp vinerna till Amontillado DO Jerez, Oloroso DO Jerez, osv. :)
Jag måste nog erkänna att jag trodde att Manzanilla, utöver att det är en substil av fino, även hade någon form av koppling till geografin i området. Tack för lärdomen! :)
 

grappa

Medlem
Det blir ett gäng 2014 Lompoc, sta Rita Hills Pinot. 2012 var suverän och här har man dessutom sänkt priset rejält när man hamnat i butikssortimentet, bra av importören! Kanske någon Borgogno Liste också.
Har du koll på deras Liste? Ett av mina favorit lägen från Damiliano men har inte testat Borgogno.
 

Alter Ego

Medlem
Nått sånt här:
2010 Nominé-Renard Special Club
2013 Oreno Tenuta Sette Ponti
2010 Barolo Liste Borgogno
2010 Château Bourgneuf
2004 Château Couhins-Lurton
1989 Château Suduiraut
 

Skrutt

Medlem
Efter min dykning i riktigt mogen Hermitage i London nyligen blir jag ju såklart lite sugen på Jaboulet. Någon forumit som har en idé om hur den kan vara ung? Jag kan tänka mig att lagra den ungefär fem-tio... veckor. ;)
Har du spanat in JRs (damen, ej Ewing) smaknot? "Awfully introvert" och drickbar år 2020 låter som själva antitesen till det du skriver. Eller som dyr dubbelkoll.
 

Daniel A

Administratör
Har du spanat in JRs (damen, ej Ewing) smaknot? "Awfully introvert" och drickbar år 2020 låter som själva antitesen till det du skriver. Eller som dyr dubbelkoll.
Tack för info! Lägger pengarna på något annat istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg
 

Alter Ego

Medlem
Blev så här idag:
2010 Nominé-Renard Special Club
2013 Oreno Tenuta Sette Ponti
2010 Barolo Liste Borgogna
2010 Château Bourgneuf
2004 Clos des Ursules Louis Jadot
2007 Gevrey-Chambertin Les Cazetiers Louis Jadot
2004 Château Couhins-Lurton
...Har precis tagit första klunken Cochins-Lurton och inser att det är bara att vända åter för att bunkra mer.
 
Toppen