Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 3 juni 2016

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det brukar man väl iofs se på hemsidan.
Men saldo har iaf tidigare inte alltid varit rätt förrns i sista sekund :)
Vet inte om det går att se på nåt bättre sätt.

Jo jag brukar kolla det först, glömde idag och sprang in på närmaste butik. Letade efter några flaskor utan att hitta. Stod 0 i lagersaldo, blev fundersam på om butiken hade några alls när leveransen fördelades ut.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Blev inte så mycket i detta släpp:

97722 Veuve Clicquot Vintage
97723 Jansz Tasmania Vintage
90292 Wallace

..sedan blev det lite övrigt till sommaren:
CAV0056
73615 CH By Chocapalha
73540 Schloss Johannisberger
73665 Schloss Johannisberger
71924 Domaine Grand Romane Blanc
95315 Rosé de Chevalier
 
Jag tyckte, vid närmare eftertanke att detta var ett av de mer intressanta släppen:

3 En Rama Fino de Jerez de la Frontera Emilio Lustau- jag lyssnar på tipsen från detta forum! Ska förtäras med litet lyxig skinka av något slag, o kanske litet marconamandlar.
Bedrock Wine Old Vine Zinfandel - bedrock rocks!
Borgogno Langhe Nebbiolo - varför inte? Så stoppar vi undan Barolo Liste några år.
Cristom Mount Jefferson Cuvée Pinot - en gammal favvo från oregon, lika pålitlig som de två hundarna i "Aristocats"
Lompoc Wine Co. Santa Rita Hills Pinot Noir - stor prissänkning och bättre årgång! Parr&Moorman.
Puligny-Montrachet Etienne Sauzet - puligny. Sauzet.
Buriano Alimenta - 15 år gammal cab för under 200 kr som minst en vinkritiker tyckte var bra? Ok. Köp o prova. Ingen aning.
Mas de Libian Khayyâm -min namne! Ingen aning men värt att prova.
Naturalis Historia Mastroberardino - lagringsduglig aglianico från bra producent o viktig årgång
Résonance Vineyard Willamette Valley Pinot Noir - jadot gör en drouhin, goes oregon, första årgången typ. Borde vara hur bra som helst om fem-tio år.
Uvas de la Ira Dani Landi - un vino de garnacha, perfumado y muy elegante, de jimenez-Landi! En el systembolaget! Que linda es la vida!
Les Larmes Anderson Valley Pinot Noir (mot bättre vetande, litet för dyr i Sverige men när så här bra och små vinmakare (som dessutom hör till mina personliga favoriter) släpps på bolaget är det bara att hosta upp)
 

Alter Ego

Medlem
Kompletterade med lite prisvärd vit Bourgogne och lite balkongdricka:
2013 Meursault Genevrières Bouchard Père & Fils
2013 Mersault Perrières Domaine Bouchard Père & Fils
2015 Georg Breuer Spätburgunder Rosé

Vill också föra till handlingarna att 2014 Château des Jacques Moulin à Vent är ett riktigt bra köp.
 

gece

Man vänjer sig.
Blev bara Celsus (måste ta reda på om jag trots allt gillar moderna Spanien, detta är sommarprojektet) och Buriano. Inser att jag måste göra ett rejält uppsamlingsheat efter alla rapporter här...
 

Alpha

Medlem
Saffirio? Inte en aning, men jag gillar etiketten :D
Har för övrigt precis beställt och fått levererat några Viberti Pret-a-porter!
Ja, hennes tomtar är mysiga. :)
Bjöd en vän på Pret-a-porter igår. Vi hivade i oss två flaskor. Första gången han drack det och nu har han själv beställt några flaskor. Kul vin som sagt.
 

gece

Man vänjer sig.
Blev bara Celsus (måste ta reda på om jag trots allt gillar moderna Spanien, detta är sommarprojektet) och Buriano. Inser att jag måste göra ett rejält uppsamlingsheat efter alla rapporter här...
Eller så tjackar jag bara mer Celsus, för jag drack den i söndags och den var ju skitbra! Blommig näsa (kaprifol, kanske med lite syren och en dutt viol, en veritabel sommarkväll!). Frukten är en blandning av rött och mörkt, av ett slag som har återfunnits i mången chokladkladdig modernisttempranillo, men här är det inget kladd - även om frukten är lite åt det varmare, mognare hållet är fat och malo i ypperlig balans, med fina men ändå kraftfulla tanniner och bra syra. Långt avslut med en liten smekande touch av smörkola. Ruggigt bra, köp många och drick över de kommande åren!
 

Viktor_09

Medlem
Drack precis 2003 Kerpen Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese och fick precis vad jag väntat mig, en riktigt bra mogen Riesling. Nog lyser det varma året igenom men syran lyckades ändå balansera upp sötman. När man sticker ner näsan och petroleumdoften finns där, vilken lycka!
Någon som provat Buriano Cabernet Sauvignon?
 

Skrutt

Medlem
Drack precis 2003 Kerpen Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese och fick precis vad jag väntat mig, en riktigt bra mogen Riesling. Nog lyser det varma året igenom men syran lyckades ändå balansera upp sötman. När man sticker ner näsan och petroleumdoften finns där, vilken lycka!
Någon som provat Buriano Cabernet Sauvignon?
2001 Buriano Cabernet Sauvignon har jag testat i november 2014 utan att bli imponerad: "...en viss charm med torkade lakritsfikon som får en viss, men inte stor, hjälp av syra. Dock ett ganska trött vin och fyndstämpeln känns liksom...irrelevant eller ointressant. Fynd för den som aldrig lagrar själv? 84p Dagen efter satte jag 86p då jag upplevde det som välintegrerat om än trött och tamt." Det ska sägas att Cab Sauv inte är min favoritdruva.
 

mnor

Medlem
Eller så tjackar jag bara mer Celsus, för jag drack den i söndags och den var ju skitbra! Blommig näsa (kaprifol, kanske med lite syren och en dutt viol, en veritabel sommarkväll!). Frukten är en blandning av rött och mörkt, av ett slag som har återfunnits i mången chokladkladdig modernisttempranillo, men här är det inget kladd - även om frukten är lite åt det varmare, mognare hållet är fat och malo i ypperlig balans, med fina men ändå kraftfulla tanniner och bra syra. Långt avslut med en liten smekande touch av smörkola. Ruggigt bra, köp många och drick över de kommande åren!
Drack den igår och kan bara hålla med om att den är riktigt bra nu och kommer att vinna på lagring . Tog och beställde några flaskor nu på morgonen.
 
Toppen