Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 6:e mars?

rs14

Medlem
Vad det gäller vinet så är det "slasket" och beställningssortimentet som listas där. Inte T 6-7 eller Vinkällarnyheter.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Ja, och i Allt om vin som kom nu i veckan var alla släppen för Mars med...
-Gör lite ont i hjärtat att Allt om vin för första gången är snabbare än FW på släppen.... :(
 
Tack själv - ska kika på bolaget och se hur mkt av informationen som diffar. Men som du kanske såg innehåller listorna jag bifogade info om 20 mars ..och en del andra webblanseringar och släpp i april med mera.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Jag kör Cantermele vertikalt så där får det bli en låda hur eller hur, sedan vet ju alla hur svag jag är för etnaviner, så självklart lite Terre Nere :)
 
-Jag kör Cantermele vertikalt så där får det bli en låda hur eller hur, sedan vet ju alla hur svag jag är för etnaviner, så självklart lite Terre Nere :)[/QUOTE

Länge sedan Cantemerle var nere på dom här prismässiga nivåerna. Kanske plockar på mig ett par..
 

Skrutt

Medlem
I övrigt blir det sannolikt Etna Terre Nerre Rosso. Det enda köpvärda vinet jag känner till för under 150 kr.
Endast 14 pinnar av Munskänkarna så pass för mig. Men har man det som husvin så smakar det kanske bättre.

Nästa webblansering = Barolo Monprivato 2010 utläste jag av de förnämliga dokumenten. Tycker att det finns en tendens att de helt enkelt väljer att webblansera de dyraste vinerna - alternativt en förhärligad producent - men här hamnar vi visst under 1000-lappen i alla fall (999 kr).
 
Last edited:
Endast 14 pinnar av Munskänkarna så pass för mig. Men har man det som husvin så smakar det kanske bättre.

Nästa webblansering = Barolo Monprivato 2010 utläste jag av de förnämliga dokumenten. Tycker att det finns en tendens att de helt enkelt väljer att webblansera de dyraste vinerna - alternativt en förhärligad producent - men här hamnar vi visst under 1000-lappen i alla fall (999 kr).
Tycker du om Pinot ..och Piemonte ..så skulle jag testa en flaska. 139 kr. Och för den delen, Munskänkarna brukar väl inte direkt ösa beröm omkring sig. Det verkar som om dom går efter en annan 20-poängsskala än t ex Jancis Robinson.
 

Skrutt

Medlem
Tycker du om Pinot ..och Piemonte ..så skulle jag testa en flaska. 139 kr. Och för den delen, Munskänkarna brukar väl inte direkt ösa beröm omkring sig. Det verkar som om dom går efter en annan 20-poängsskala än t ex Jancis Robinson.
Har druckit 2010 och tycker den är bra. 11:an ligger till sig. Ang. Munskänkarnas poäng så tycker jag att 15p från dem är en hjälpligt bra rekommendation, särskilt för billigare viner.

Överlag tycker jag det är svårt att veta i vilken mån recensenten räknar in lagringspotential när de sätter sina poäng. Teoretiskt sett borde det vara nästan omöjligt att ett nysläppt vin får full poäng. Eller med andra ord: Är inte 95p på Cellartracker för en 15-årig barolo värt mer än 95p från Parker eller 19 från JR på ett vin från 2012?

På så sätt kan jag tycka att Munskänkarna är lite mer trovärdiga med sina lägre scorer, även om JR inte direkt strör 19-poängare omkring sig heller. (JR=Jancis Robinson)
 
Etnan är inget stort vin, men för 140 spänn är det inger att klaga på. Minskänkarna försöker alltid göra en objektiv bedömning av vinerna, dvs inte ta hänsyn till vilken stil recensenten gillar, det kan man tycka vad man vill om. Beträffande allt om vin så använder jag deras omdömen inverterat, dvs jag intresserar mig för de viner som de dömmer ut.
 

Vino fino

Medlem
Överlag tycker jag det är svårt att veta i vilken mån recensenten räknar in lagringspotential när de sätter sina poäng. Teoretiskt sett borde det vara nästan omöjligt att ett nysläppt vin får full poäng. Eller med andra ord: Är inte 95p på Cellartracker för en 15-årig barolo värt mer än 95p från Parker eller 19 från JR på ett vin från 2012?
Håller helt med här. Dessutom finns det en del tomtar som är känslostyrda på CT och sätter 83 poäng på en Latour bara för att den inte levde upp till förväntningarna, vilket drar ned snittet.
Så 95 på CT är ett väldigt bra snitt för ett drickfärdigt vin. Du har helt rätt, det är mycket mer värt än bombastiska spådomar från kritiker som spekulerar om viner som är långt ifrån färdigutvecklade.
 
Toppen