Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 6:e mars?

kayaker

Cyklist
Jag tycker nog att Bordeaux 2012 börjar se lite intressant ut efter hajpen med 2009-2010. I övrigt blir det sannolikt Etna Terre Nerre Rosso. Det enda köpvärda vinet jag känner till för under 150 kr.
Jag håller med. Värsta hajpen har svalnat samtidigt som det känns som om det har dykt upp lite fler vettiga alternativ även på hemmaplan.
För egen del har jag köpt 6 olika Bordeaux 2012:eek:r hittills och några till lär det säkert bli.
 
En hel del intressant i detta släpp, någon som har koll på penfolds 138 och 389 i dessa årgångar samt tolvorna av chateau rauzan segla och chateau brane cantenac?
 
Har druckit 2010 och tycker den är bra. 11:an ligger till sig. Ang. Munskänkarnas poäng så tycker jag att 15p från dem är en hjälpligt bra rekommendation, särskilt för billigare viner.

Överlag tycker jag det är svårt att veta i vilken mån recensenten räknar in lagringspotential när de sätter sina poäng. Teoretiskt sett borde det vara nästan omöjligt att ett nysläppt vin får full poäng. Eller med andra ord: Är inte 95p på Cellartracker för en 15-årig barolo värt mer än 95p från Parker eller 19 från JR på ett vin från 2012?

På så sätt kan jag tycka att Munskänkarna är lite mer trovärdiga med sina lägre scorer, även om JR inte direkt strör 19-poängare omkring sig heller. (JR=Jancis Robinson)
Parker brukar ju ofta ge ett fönster för när något bör konsumeras - och därmed får du med information om lagringspotential. Och när Parker och Robinson med flera testar primörer så är det ju knappast en rating för omgående konsumtion som lämnas. Aldrig. Parker är ju t ex känd för sin höga rating på Bordeaux 1982 - ett år då han var ganska ensam om att hylla den årgången. Ett år som alla andra såsmåningom menade var ett enastående år i linje med t ex 1947, 1961 ..2005, 09, 10. Med andra ord - du har helt rätt, teoretiskt borde det vara nästan omöjligt att ett nysläppt vin får full poäng - och det är också förklaringen varför poängen ibland ges i intervall i primörstadiet. Och det görs ju också framtida uppföljningsprover. Parker håller t ex på att bedöma 2005 för närvarande (igen). Och jag håller också med om att 95p på CT för ett gammalt vin kan te sig bättre än 95 i primörstadiet.. men CT måste man ju ta med en nypa salt beroende på vad det är för vin och hur många bedömningar som gjorts etc (ibland har ju tex vissa grejer bara 2 notes - och vem vet vilka två personer som ligger bakom dom bedömningarna, vinmakaren och hans fru? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Parker brukar ju ofta ge ett fönster för när något bör konsumeras - och därmed får du med information om lagringspotential. Och när Parker och Robinson med flera testar primörer så är det ju knappast en rating för omgående konsumtion som lämnas. Aldrig. Parker är ju t ex känd för sin höga rating på Bordeaux 1982 - ett år då han var ganska ensam om att hylla den årgången. Ett år som alla andra såsmåningom menade var ett enastående år i linje med t ex 1947, 1961 ..2005, 09, 10. Med andra ord - du har helt rätt, teoretiskt borde det vara nästan omöjligt att ett nysläppt vin får full poäng - och det är också förklaringen varför poängen ibland ges i intervall i primörstadiet. Och det görs ju också framtida uppföljningsprover. Parker håller t ex på att bedöma 2005 för närvarande (igen). Och jag håller också med om att 95p på CT för ett gammalt vin kan te sig bättre än 95 i primörstadiet.. men CT måste man ju ta med en nypa salt beroende på vad det är för vin och hur många bedömningar som gjorts etc (ibland har ju tex vissa grejer bara 2 notes - och vem vet vilka två personer som ligger bakom dom bedömningarna, vinmakaren och hans fru? ;)
Hmm, när det gäller primör varierar det mellan provare vissa ger ett betyg andra (Parker) ger en intervall. När vinerna provas efter buteljering ges normalt ett betyg. I både årgång 2009 och 2010 av Bdx var det många viner som fick 100 poäng (20/20) av Parker bl a. Om jag minns rätt ger Parker betyg efter kvalite och inte efter hur vinet är att dricka just nu. I veckan satt vi och drack lite champagne med en odlare här i Epernay hans kommentar om den magnum 2008 vi drack var, ¨It's perfect (100p) now and will be even better in 10 years¨
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag noterade att det här mousserande vinet från Australien släpps nu imorgon måndag, 2/3, NV Arras Brut Elite och det tycks ha fått en ganska sjuk poängsättning på CT (NV House of Arras Brut Elite - Community Tasting Notes). Det kan ju bara inte stämma överens med verkligheten..? Jag kommer definitivt plocka hem en flaska för att testa bara för att jag blir så nyfiken.

Jag vet att man ofta hittar överpoängsatta viner på CT för att det är någon som sticker ut ordentligt ur mängden och sätter oproportionerliga och ogenomtänkta poäng, men det är ändå tolv personer som satt riktigt höga poäng även om jag är mer benägen att tro att det lägsta på 79p ligger närmare sanningen.

Någon mer som tänker testa det här för skojs skull?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag noterade att det här mousserande vinet från Australien släpps nu imorgon måndag, 2/3, NV Arras Brut Elite och det tycks ha fått en ganska sjuk poängsättning på CT (NV House of Arras Brut Elite - Community Tasting Notes). Det kan ju bara inte stämma överens med verkligheten..? Jag kommer definitivt plocka hem en flaska för att testa bara för att jag blir så nyfiken.

Jag vet att man ofta hittar överpoängsatta viner på CT för att det är någon som sticker ut ordentligt ur mängden och sätter oproportionerliga och ogenomtänkta poäng, men det är ändå tolv personer som satt riktigt höga poäng även om jag är mer benägen att tro att det lägsta på 79p ligger närmare sanningen.

Någon mer som tänker testa det här för skojs skull?
Tror jag står över, har precis öppnat en Turgy 2008....
 

magnum

Epernay, Frankrike
Apropå Turgy, har du druckit deras Vielle Vignes GC? Kanske tom. 2008:an?
Ja, det har jag men för tillfället föredrar jag deras ¨vanliga¨vintage som är klart mindre utvecklad men som jag upplever ändå ger mer! Tycker man kan ha båda i källaren;)
 

Magikern

Medlem
Borgogno Selezione verkar rätt spännande. 4 olika årgångar i ett vin låter lite märkligt dock. De är kanske utmärkt ändå?
 

kayaker

Cyklist
Borgogno Selezione verkar rätt spännande. 4 olika årgångar i ett vin låter lite märkligt dock. De är kanske utmärkt ändå?
Lite av en gammal tradition i Piemonte. Ganska vanligt förr i tiden, men numera så är det inte så många producenter som gör det längre. Roagna Opera Prima från Barbaresco är ett utmärkt exempel som fanns att köpa för några år sedan.
 

Magikern

Medlem
Lite av en gammal tradition i Piemonte. Ganska vanligt förr i tiden, men numera så är det inte så många producenter som gör det längre. Roagna Opera Prima från Barbaresco är ett utmärkt exempel som fanns att köpa för några år sedan.

Man får lite en känsla av att vinet blir spretigt och tunt när man blandar fullmogna årgångar med unga.
 

Oggy

Medlem
Roagna Opera Prima från Barbaresco är ett utmärkt exempel som fanns att köpa för några år sedan.
Älskar Roagnas Opera Prima! Mina flaskor är tyvärr slut...

Borgognos variant har jag inte provat, men jag är inte främmande för konceptet att blanda årgångar, även i fråga om rött vin.
 

Vino fino

Medlem
Älskar Roagnas Opera Prima! Mina flaskor är tyvärr slut...

Borgognos variant har jag inte provat, men jag är inte främmande för konceptet att blanda årgångar, även i fråga om rött vin.
EU-lagstiftningen tillåter ju faktiskt att 15% av vinet i en given årgång får komma från andra årgångar, utan att man måste specificera detta.

Och nog är Opera Prima, Vega Sicilia Reserva Especial m.fl. mycket bra viner. Dessutom deklarerar de öppet att de är just blandningar.
 
En hel del intressant i detta släpp, någon som har koll på penfolds 138 och 389 i dessa årgångar samt tolvorna av chateau rauzan segla och chateau brane cantenac?
jag plockade med mig hem av både Rauzan och Brane. och en del domaine de chevalier. ratingen är relatvit bra på allesamman. och priset har gått ned ganska kraftigt. Rauzan gick t ex på 820 kr för 2011. Nu ligger den på 557 kr. Decanter gav den 18p och Parker 93-95. Lite Etna blev det naturligtvis också.
 

Pessoa

Medlem
Vad hände med La Croix des Rameaux 2013, Jean Claude Lapalu? Hittar den inte nu. Bristlys hemsida verkar dessutom vara nere.
 
Toppen