Smulkork

Diskussion i 'Vin' startad av anders, 4 maj 2014.

1. anders

anders Medlem

Allt är inte guld och gröna skogar i vår värld.
    Ett ytterst irriterande fenomen är när korken faller i småsmulor.
    Nu finns det tekniska lösningar i form av portvinstänger och filter.
    http://www.businessinsider.com/open-a-bottle-wine-port-tongs-2013-9
    Problemet är att någon tång har jag aldrig sett till försäljning (Helen!) och när det gäller filter så duger inte kaffefilter, de ger smak.
    Var hittar man de filter som jag antar man använder i mer professionella sammanhang typ labb?
    Ordet är fritt gentle(wo)men, hur hanterar ni denna situation?

2. sunqan

sunqan Vinös

Äh, lite kork i vinet är väl mest ett estetiskt problem? En silduk är väl annars det smidigaste. ..

3. Mattias S

Mattias S Administratör

Borde inte en bladöppnare lösa biffen? Borde ju att vara lätt att hitta och är dessutom billig. @Helen har säkert såna. :)
    image.jpg

Mats gillar detta.
  4. chambertin

chambertin Medlem

En humlekokpåse i nylon borde gå bra att använda till att sila bort korkrester:
    http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/filterpase-nylon-15-x-20-cm-med-dragsnore

5. sunqan

sunqan Vinös

6. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Bladöppnare fixar nästan alla biffar, är i princip den enda öppnaren jag använder. Funkar oftast mycket bra till smulkork, enda gångerna den inte funkar så bra är om korken sitter mycket löst och vill tryckas ner eller det är ett bubbel med vanlig kork (tex muscato d'asti) som sitter stenhårt.

Mattias S gillar detta.
  7. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

För mig känns det mest som att vi lämpligen återrevitaliserar tråden om flaskförslutningar.
    Detta med kork är absolut naturromantiskt, precis som enskärigt handplöjd jord med motsträvig mula, Saltå Kvarn och nedmalda tänder pga det stenmjöl som bildas av de (jävla) naturliga kvarnstenarna...

Huh!

I afton drack vi (iaf försökte) en Premièr Cru vit Burg (bland 9 flaskor) som var fett oxiderad. Med en skruvkork hade detta vin sannolikt varit ett underbart vin, precis som Chatters (Australien, CT) hoppats på och (viktigast av allt!) investerat sina surt förvärvade pluringar i.

Ropen skalla: skruvkork åt alla!

vintomas gillar detta.
  8. Helen

Helen Medlem

KockJohan gillar detta.
  9. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag har inte provat Screwpulls tratt men en gammal hederlig Port Funnel fångar upp mycket fin fällning så den tar definitivt korksmulor.

Le Creuset gör en bra variant i modern tappning.
    http://www.lecreuset.com/dine---entertain/wine-tools/wine-accessories/wine-funnel

10. sunqan

sunqan Vinös

Tror ni båda rekommenderar samma tratt :)
    Screwpull==le creuset

Helen, Vino fino och kayaker gillar detta.
  11. merlotsmile

merlotsmile Medlem

12. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Jag gillar hur de två säljsidorna diffar i hur de framhäver den böjda pipen:
    Lecreuset: "A curved spout assists in the aeration of the wine so that it can be enjoyed at its best."
    Vinglaset: "Pipen är riktad åt sidan så att vinet rinner utmed karaffens insida vilket minimerar luftningen vilket är viktigt när det gäller äldre och känsliga viner."

chambertin, StefanAkiko, Magnus L och 1 annan gillar detta.
  13. Mattias S

Mattias S Administratör

Frågan är vilken beskrivning en "ingenjörstyp" som du gillar bäst. Kan nästan slå vad om en flaska Ruché att det är den senare? ;)

Mats gillar detta.
  14. Mats

Mats Wicked tribe rules!

Ja känns ju liiite troligare att man vill skydda ett gammalt vin som haft fällning/smulkork än lufta det så mycket som möjligt.

merlotsmile och Mattias S gillar detta.
  15. Mattias S

Mattias S Administratör

Exakt, precis. Håller dock med dig i just detta fall. Detta trots att jag är ordbajsare. :)

Mats gillar detta.

Dela sidan