Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sous Vide

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Btw, en liten nackdel med Anova är att kastrullen behöver vara rätt rejäl om den ska gå att skruvas fast i sidan.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Då Sansairen inte finns att få tag på antar jag att det är Anova som gäller?
Behöver jag göra egna efterforskningar eller kan jag bara slå till?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Då Sansairen inte finns att få tag på antar jag att det är Anova som gäller?
Behöver jag göra egna efterforskningar eller kan jag bara slå till?
Bara att köpa. Du kanske ska använda nån tjänst så du slipper VAT, tull och moms etc... Har inte koll på det själv men det kan du säkert kolla upp.
 

Segol

Medlem
Då Sansairen inte finns att få tag på antar jag att det är Anova som gäller?
Behöver jag göra egna efterforskningar eller kan jag bara slå till?
Vi får väl se... Så här står det på Sansaires hemsida och jag väljer att lita på dem tills vidare, jag hoppas mao få leverans hyfsat snart

Europe, Africa, and Western Asia: The shipment headed to our UK warehouse is expected to land on 2/19. As this is our first time importing into the UK, it may take some time to clear customs and enter our warehouse. Over the next two weeks, we’ll begin sending out your final order invoices, which include applicable shipping and VAT taxes. That invoice contains a link to complete payment for your order, which will expedite getting your order shipped from the warehouse.
 

Segol

Medlem
Nu ser jag att beskedet i min förra post utgår ifrån att du har en inneliggande beställning, för nybeställning är det en helt annan leveranstid...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vi får väl se... Så här står det på Sansaires hemsida och jag väljer att lita på dem tills vidare, jag hoppas mao få leverans hyfsat snart
Starkt ;)

Först siktade de på oktober men utlovade sen november... På väg mot 4-5 månaders försening just nu.
 

Segol

Medlem
Japp, det är sådär lagom kul men de säger också att "As promised, our shipments left our warehouse in China before January 30th" så leveransen bör vara på gång.
Jag hoppas de inte är ruttna nog att blåljuga om en sån sak, det är inte direkt ovanligt att det blir förseningar när produkter ska lanseras :)
 
Nu vet jag inte vad Hagbard pratar om men med Anova behöver du absolut inte isolera något.

Det behöver man nog inte med någon annan värmecirkulator heller så länge man har ett kokkärl av rimlig storlek. Det handlar istället mer om att sänka energiförbrukningen vid längre kok. Om man har riktigt stora kärl (> 25 liter) tror jag nog att bollarna är käcka även med en Anova, Sansaire eller vad man nu har för modell.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Det behöver man nog inte med någon annan värmecirkulator heller så länge man har ett kokkärl av rimlig storlek. Det handlar istället mer om att sänka energiförbrukningen vid längre kok. Om man har riktigt stora kärl (> 25 liter) tror jag nog att bollarna är käcka även med en Anova, Sansaire eller vad man nu har för modell.
Ah, du tänker på environmenten!

 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Körde Entrecote som blev magisk på 52 grader i 1 1/2 timme i fredags. I lördags blev det morrötter som jag hört kan bli helt fantastiska men med sådär resultat faktiskt. Perfekt konsistens men de var inte så goda... Kanske var juttna?

I söndags kyckling 60 grader i 2 timmar som blev riktigt bra. Hade vacuummarinerat den innan i chili, olivolja, soya, honung, vitlök, sambal oelek, salt och peppar. Lite marinad fick vara kvar under tillagning.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Har en vacc från Foodsaver och kör deras påsar också. Ligger på rulle så man klipper till själv i apparaten.
 

gece

Man vänjer sig.
Jaha, då har man beställt 1 st Anova då. Det här kommer sambon tröttna på så småningom :)

Har en "OBH Nordica Prestige Vacuum Sealer" sen en kort tid tillbaks (sjukt rolig pryl f.ö.), har kanske inget jätteförtroende för märket men fick den för i sammanhanget en spottstyver och den funkar bra än så länge.

Precis som @Hagbard C. tänker jag på miljön (och så vill jag inte ge Fortum en spänn mer än jag måste). Jag tror att mitt tillagningskärl blir en helt vanlig plasthink med lock (Clabbe har grejerna), eller kanske två som man ställer i varandra för att isolera bättre, så avslutar vi med ett lock på det där man skär ut ett lagom hål för att cirkulatorn ska kunna stickas ner och vi har förmodligen ganska hygglig isolering och skydd mot alltför mycket avdunstning.

... plus att kombinationen "dyr grej med franskt namn för konstig matlagning" och "det är dags att plocka upp maten ur hinken" har för mycket lolz för att jag ska kunna låta bli. Smaka bara på ordet, "sous vide-hink". Årets nyord 2014?
 
Last edited:

Segol

Medlem
Nu har det gått en dryg vecka sen jag fick min sansaire och jag undrar redan hur jag har klarat mig utan en i alla år...

- I fredags torskrygg (rimmade portionsbitar, 54 grader i 35 minuter) med skirat smör, pepparrot och kokt potatis.
- Idag kyckling (62 grader i 90 minuter) som vakuumpackats med salt, svartpeppar, rivet citronskal och timjan. Till det en saffransrisotto.

Båda rätterna blev bra men särskilt fisken blev grym, som en helt ny produkt.
Det känns dock som jag har en del testande framför mig vad gäller kryddor mm för att hitta rätt proportioner i smaksättningen.
 

Segol

Medlem
Vad avis jag blir, @Segolas :) Går fortfarande och väntar på att Anova ska klämma ur sig ett paket...

I brist på den äkta varan hittade jag en lovande onlinebok här (framförallt bra tekniska fakta): http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html
Tackar, jag har läst en del av det Baldwin skrivit.
Alla fakta och tabeller är väldigt användbara men precis som du antyder (?) är inte språket/karisman hans största tillgång. Jag har kikat en del på filmerna och han är rätt sömnig men det är å andra sidan upplysande :)
 
Toppen