Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner

Har ni några tips på spanska viner baserade på tempranillo (gärna i kombination med exempelvis granacha) i prisklassen 100-150 kr som har en bra fruktighet och inte så mycket fat/vanilj i smaken. Söker ett eller flera vardagsviner av den typen. Tyvärr tycker jag de flesta viner jag provat i det
prissegmentet är för vaniljiga för min smak. Behöver alltså inte vara oekade viner, men inga vaniljbomber :)

Tänker främst på vintips från systemet och beställningssortimentet. Men har ni något väldigt intressant som måste beställas från någon utländsk vinhandlare tar jag gärna tips på det med.
 
Last edited:

Eric L

Medlem
Hej!
På den beskrivning du ger låter det som om du skulle gilla viner från Ribera del duero. Dessa viner innehåller ofta 100% Tempranillo men saknar Riojans vaniljsmak. Har själv blivit helt såld på viner från detta område.
Ett vin som jag gilkar är Condado de Haza. Har provat 2010:an som ligger på 151 kronor på SB. Ifredags skäpptes 2011:an som ligger på 129 kronor. Har ej tesyat ännu
 

mnor

Medlem
Har hittat ett för 161 sek som jag uppskattade. Finns dock vaniljtoner och fatkaraktär, men inget som stör då frukten och kryddighet står i centrum:

2012 Hermanos Pérez Pascuas Ribera del Duero Crianza Viña Pedrosa. Finns på SB.
 
Trådskapare
Hammarby_Sjöstad
Jag gillar definitivt en del riberor, Aalto är en favorit exempelvis. Den är lite för dyr för att vara ett vardagsvin för mig dock :)
Har faktiskt provat Condado da Haza 2010, köpre några flaskor i Danmark förra sommaren. Den är abolut bra så jag ska definitivt prova 2011an.
 
Trådskapare
Hammarby_Sjöstad
Har hittat ett för 161 sek som jag uppskattade. Finns dock vaniljtoner och fatkaraktär, men inget som stör då frukten och kryddighet står i centrum:

2012 Hermanos Pérez Pascuas Ribera del Duero Crianza Viña Pedrosa. Finns på SB.

Låter som något som skulle passa mig. Tack!
 

Eric L

Medlem
Tyvärr gick meddelandet iväg innan jag var klar. Skulle precis skriva att jag ej provat 2011:an.
Vidare finns ytterligare några bra viner som jag druckit. Bodegas Portia 2011, 151 kronor samt Pruno 2013, 149 kronor.
Har man börjat dricka viner I den prisnivån och gillar smaken så är det lätt att glida iväg mot högre prisnivåer.
Jag har själv köpt en del vin från Winefinder.se, som har ett bra urval av viner I det prisintervall som du nämner.
 
Trådskapare
Hammarby_Sjöstad
Ett tips till er andra, så ni också förstår vad jag söker.

La Montesa Rioja från Alvaro Palacios är en favorit. Förvisso merparten granacha och inte tempranillo. Fin frukt och inte för mycket ek.
 
Toppen