Spiralcellar i svenskt klimat?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av HA77EN, 30 november 2012.

1. HA77EN

HA77EN Medlem

Hej!
    Jag planerar en utbyggnad vilket innebär gjutning av platta, ett lysande tillfälle för en DIY-spiralcellar:
    http://www.spiralcellars.com

Frågan är om det blir för stora tempfluktationer i vårt klimat, systemet baseras på naturligt flöde genom till/frånluftsrör,
    de kanske man kan styra in i rumstemperatur vintertid för att undvika -20 gradig luft...
    Nån i Sverige som byggt en? Tänkt tanken? Är geolog? Har erfarenhet?

//Kristofer

2. egonx

egonx Medlem

SV: Spiralcellar i svenskt klimat?

Tråkigt svar:

Be leverantören om referens-projekt från Skandinavien.

Personligen tänker jag mig att man skulle kunna utveckla en skaplig cellskräck. Och hur smidigt är det att få upp flaskor som är i golvnivå? Hur smidigt är det att packa ner lådor?

3. HA77EN

HA77EN Medlem

Redan mailat dem och fått svar, de har iallafall inte sålt nån i Sverige, men installerat i Danmark och Canada,
    så klimatet tror de inte ska vara ett problem.
    Eventuell brist i smidighet får kompenseras av att de är extremt läckra. :)

4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Om de har installerat i Kanada så borde det ju fungera. Lyssnade via lite andra källor också men ingen har hört talas om en installation i Sverige.

5. Per Stade

Per Stade Lege artis

Troligen har det ingen större betydelse att vi har annat klimat än fransmännen.
    Temperaturen en bit ner i jorden är ganska konstant , det är ju principen för alla
    gamla jordkällare, som folk hade innan kylskåpet uppfanns. Och om ventilationen
    bygger på självdragsprincipen så blir det ingen större omsättning på luften när
    det är kallare ute än i källaren.
    Jag har förresten för mig att jag såg någon ritning där ventilationsröret leddes ner
    i botten på källaren. Om luften ventileras i en låg hastighet kommer den att
    förvärmas till samma temperatur som luften nere i källaren.

Dela sidan