Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stark SEK/Systembolaget/Importörer

fabio

Medlem
Har jag fel eller höjde inte Systemet priserna över hela linjen 2008 när finanskrisen drog upp EUR över 11,50? Borde de inte sänka priserna nu då med samma argument? Nu har vi haft rekordstark SEK ett bra tag och det irriterar mig om jag som konsument nu inte får ta del av kronförstärkningen då jag lägger en inte oansenlig del av mina pengar på vin som handlas i EUR...

Ytterligare en anledning att importera själv?

Hamnar de nu positiva valutaeffekten hos importörerna och Bolis, eller vad tror ni?

Med tanke på vad Bourgogne 2012 kommer att kosta så behöver jag all hjälp jag kan få...
 

Elvis

Medlem
Det är importörerna som är vinnare den här gången, Systembolaget har fasta procentpåslag.

Men det är klart att du ska importera själv, särskilt om du köper lådor med vin!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har jag fel eller höjde inte Systemet priserna över hela linjen 2008 när finanskrisen drog upp EUR över 11,50? Borde de inte sänka priserna nu då med samma argument?
Nu??? Från sin topp 2008-2009 kom eurokursen ner successivt under 2009-2010. Senast eurokursen var över 10 kr var i maj 2010. Så om priserna justerades tillbaka från en anpassning till 11,50-nivån bör det väl ha varit ca 2010. Lägsta kursen under senare år inträffade f.ö. i augusti 2012 och under andra halvåret 2013 låg kursen högre än under de två föregående halvåren.
Vill man dra nytta av "dagsnoteringar" på valutakurser så får man helt enkelt köpa från utlandet.
 
Trådskapare
fabio

fabio

Medlem
Nu??? Från sin topp 2008-2009 kom eurokursen ner successivt under 2009-2010. Senast eurokursen var över 10 kr var i maj 2010. Så om priserna justerades tillbaka från en anpassning till 11,50-nivån bör det väl ha varit ca 2010. Lägsta kursen under senare år inträffade f.ö. i augusti 2012 och under andra halvåret 2013 låg kursen högre än under de två föregående halvåren.
Vill man dra nytta av "dagsnoteringar" på valutakurser så får man helt enkelt köpa från utlandet.

Jag får förtydliga - jag menar att det borde vara hög tid att sänka. Jag är väl medveten om EURSEK-utvecklingen.

Hela mitt resonemang är att om Systemet med monopolställning höjer priserna med hänvisning till dyr valutakurs så borde man rimligtvis sänka dem också när den stabiliserats på en betydligt lägre kurs.
 

chambertin

Medlem
Jag får förtydliga - jag menar att det borde vara hög tid att sänka. Jag är väl medveten om EURSEK-utvecklingen.

Hela mitt resonemang är att om Systemet med monopolställning höjer priserna med hänvisning till dyr valutakurs så borde man rimligtvis sänka dem också när den stabiliserats på en betydligt lägre kurs.

SB höjer inga priser annat än om importören vill det och det sker vid ett fåtal fast bestämda tidpunkter varje år så däremellan kan inga priser justeras varken up eller ner. Påslaget är fast 19% + 3:50/flaska vare sig det är Umbala eller Romanée-Conti.
 

chambertin

Medlem
SB höjer inga priser annat än om importören vill det och det sker vid ett fåtal fast bestämda tidpunkter varje år så däremellan kan inga priser justeras varken up eller ner. Påslaget är fast 19% + 3:50/flaska vare sig det är Umbala eller Romanée-Conti.
Blev konstigt med tabellen så lägger in den som bild i stället. Här är beräkningskalkylen för ett vin som SB köper av importören för 50:- (inklusive alkoholskatt och transport till butik eller SBs varudepå):
SB-priskalkyl.jpg
 
Trådskapare
fabio

fabio

Medlem
Men det går väl att anta att systembolaget har viss förmåga att utöva påtryckningar importörerna? Särskilt om de själva säger att priserna kan sänkas om kronan stärks?

En inköpare på bolaget bör väl ha hyggligt förhandlingsläge.
 
Men det går väl att anta att systembolaget har viss förmåga att utöva påtryckningar importörerna? Särskilt om de själva säger att priserna kan sänkas om kronan stärks?

En inköpare på bolaget bör väl ha hyggligt förhandlingsläge.

Om de har det intresset. Gammalt ämne men fick jag aldrig något svar på brevet vilket kanske visar på en del av problemet.
 
Toppen