Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Starköl på ICA i Finland!

jrick

Medlem
Förvånansvärt att det är OK att gynna en dryck som produceras lokalt (öl) framför en dryck som produceras på den inre marknaden (vin) enligt EU-lagstiftningen. Kanske blir startskottet för monopolets fall i Finland?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förvånansvärt att det är OK att gynna en dryck som produceras lokalt (öl) framför en dryck som produceras på den inre marknaden (vin) enligt EU-lagstiftningen.
Fast de missgynnar väl inte vin utan höjer bara gränsen för vad som får säljas i butik till 5,5 vol-% från tidigare 4,7 vol-%? Det handlar enligt en annan artikels formulering om "öl, cider och så kallade long drinks" (det sistnämnnda = blanddrycker).

I Sverige gäller alltjämt 3,5%, och Sverige parkeras allt fastare på jumboplats av 28 EU-länder vad gäller konsumentvänlighet i alkoholpolitiken. Men så styrs ju också den svenska alkoholpolitiken av klåfingriga konsumentfientliga extremister.
 

Bastardo

Medlem
Tjuvat från nätet, hameensanomat.fi/:
”Förändringen är en del av en mer tillåtande politik på alkohol, men som ett försök att tygla den kraftigt ökade importen av alkohol. I synnerhet från Estland flyter det enorma mängder öl och sprit. Sprirallyt lugnar inte ner, om inte nu fattat beslut ökar mer verklig konkurrens och får billigare alternativ till försäljningshyllorna. Hårdare konkurrens och lägre priser kan mycket väl realiseras genom försäljning av lonkero (= gin long drink) försäljning.
(Lite slarvigt översatt & förädlat.)
 

jrick

Medlem
Fast de missgynnar väl inte vin utan höjer bara gränsen för vad som får säljas i butik till 5,5 vol-% från tidigare 4,7 vol-%? Det handlar enligt en annan artikels formulering om "öl, cider och så kallade long drinks" (det sistnämnnda = blanddrycker).

I Sverige gäller alltjämt 3,5%, och Sverige parkeras allt fastare på jumboplats av 28 EU-länder vad gäller konsumentvänlighet i alkoholpolitiken. Men så styrs ju också den svenska alkoholpolitiken av klåfingriga konsumentfientliga extremister.
Om den ena drycken får distribueras överallt och den andra bara av ett enda bolag, baserat på om denna väljer att ta in produkten och på begränsade tider så tycker jag att den första drycken har gynnsamma regler jämfört med den andra. Kan dock inte lagstiftningen tillräckligt väl, man får anta att finnarna gjort sin analys. Märk väl att den förhatliga importen de nämner att de vill motverka också kommer från den inre marknaden! Handlar bara om pengar som vanlig med alkoholpolitik.
 
Jag minns våren 1968. Gick i 3:e ring och tog studenten det året. Starköl i livsmedelsbutikerna i Gbg och Bohuslän på prov. Vilka studentfester!!
Provet avbröts efter pingst, då raggarna festat sönder halva Bohuslän. Det sägs att man vågade inte uppleva en midsommar med starköl i butikerna. Men mellanölet fanns kvar i ytterligare några år.
Nu har det snart gått 50 år. Kanske dags för nytt test? Svenskarna kanske har fått ett bättre förhållande till alkoholen? Fast ser man BiB-konsumtionen så tvekar man.
 

Bastardo

Medlem
Jag minns våren 1968. Gick i 3:e ring och tog studenten det året. Starköl i livsmedelsbutikerna i Gbg och Bohuslän på prov. Vilka studentfester!!
Provet avbröts efter pingst, då raggarna festat sönder halva Bohuslän. Det sägs att man vågade inte uppleva en midsommar med starköl i butikerna. Men mellanölet fanns kvar i ytterligare några år.
Nu har det snart gått 50 år. Kanske dags för nytt test? Svenskarna kanske har fått ett bättre förhållande till alkoholen? Fast ser man BiB-konsumtionen så tvekar man.
En aning OT, men jag måste få ut ur mig det här:
Det gör mig så ledsen och förbannad att folk köper skiten i boxar. Jag känner personligen folk även med mycket höga inkomster som pimplar dyngan. För mig är det helt otänkbart att handskas med kranviner, men ibland måste man inmundiga ett glas om det inte finns något annat till bjuds på privata fester och dylika.
Fast jag har personligen begränsat ekonomi, köper jag nog godare viner än de flesta människor i min bekantskapskrets; om inte godare än alla andra. Kvalitet i stället för kvantitet.
Och att folk bär helt öppet fera boxar hem, glad i hågen, utan att ägna den minsta tanken åt fakta att en box motsvarar mer än en liter starksprit! HUR tänker SS egentligen? Skulle människorna lika gärna visa när de bär hem tre helrör? Det tror jag inte. (OM det inte gällde för riktig fin sprit!)
Jag tror att det kommer att bli slut på monopolet inom relativt kort tid. Alltså låt oss säga inom tio år. Hur som helst hoppas jag att få finnas kvar då. :)
 
Toppen