Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

STARKT misstänkt vinfusk

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har en flaska kvar av ett vin som enligt etiketten är 20+ år gammalt spanskt vin av Tempranillo. Men, mina empiriska erfarenheter säger mig att kanske fem år nog ligger mer nära verkligheten. Har förjäves sökt vinmakaren för en kommentar, men han vägrar låtsas om min existens.

Någon som har tillgång till tredjeparts, certifierad teknisk utrustning för att bedöma ett vins ålder så att det håller vid en evt rättegång? Om detta vin visar sig vara icket 20 år så polisanmäler jag det gärna. Om det verkligen är 20 år gammalt så måste jag studera mera, äta både paj och en gammal hatt :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens citat:
image.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som jag minns det från The Billionaire's Vinegar så var det bl.a. mycket speciella mätmetoder för att mäta isotopsammansättning som utnyttjades för att analysera de beryktade Th.J.-flaskorna som Hardy Rodenstock hade krängt. Mätmetoderna krävde många kända referenser (viner av olika ålder) och byggde på att Bill Koch var beredd på att lägga obegränsade resurser på att sätta dit Rodenstock.
Jag känner tyvärr inte till några andra och billigare metoder. Således inga tips på sådant man kan använda om man bara är lurad på några tusenlappar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vad menar ni, Rodenstock blev ju aldrig dömd?

Blandar ni ihop med Rudy?
Rodenstock är inte dömd, men åtalet har accepterats i USA lär dock aldrig bli av om han inte självmant reser dit.
 

Vino fino

Medlem
Vad menar ni, Rodenstock blev ju aldrig dömd?

Blandar ni ihop med Rudy?
Tredskodom avkunnades 2010 mot Rodenstock. Koch vann sin stämning mot Greenberg, men Christie's klarade sig genom preskription.

Samtliga dessa är dock civilmål--- man blir inte "dömd" utan skadeståndsskyldig.

Rudys fall är ett brottsmål, bedrägeri. Han dömdes till 10 års fängelse.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad menar ni, Rodenstock blev ju aldrig dömd?
Bill Koch drev väl ett civilrättsligt mål mot Rodenstock, d.v.s. det handlade om pengar snarare än att hamna i buren? Skulle han åtalas skulle det väl snarare bli i Tyskland där han borde ha haft "verkstaden" eller möjligen i Storbritannien, där han väl lämnade in de mest kända förfalskade flaskorna till auktion. Dock har karln aldrig vågat resa till USA efter Koch drog igång, och har efter dess aldrig hållit några "publika" provningar av sina gamla viner, vilket väl säger någonting.

Här finns ett intressant "hemma hos"-reportage i Bill Kochs vinkällare, som minst sagt är spatiös...
 

ZQT

Medlem
Har en flaska kvar av ett vin som enligt etiketten är 20+ år gammalt spanskt vin av Tempranillo. Men, mina empiriska erfarenheter säger mig att kanske fem år nog ligger mer nära verkligheten. Har förjäves sökt vinmakaren för en kommentar, men han vägrar låtsas om min existens.

Någon som har tillgång till tredjeparts, certifierad teknisk utrustning för att bedöma ett vins ålder så att det håller vid en evt rättegång? Om detta vin visar sig vara icket 20 år så polisanmäler jag det gärna. Om det verkligen är 20 år gammalt så måste jag studera mera, äta både paj och en gammal hatt :)

Nu är jag inte speciellt kunnig men det vore intressant att höra varför vinet skulle vara yngre än på etiketten? (Obs, inte kritik utan nyfikenhet!)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu är jag inte speciellt kunnig men det vore intressant att höra varför vinet skulle vara yngre än på etiketten? (Obs, inte kritik utan nyfikenhet!)
Bra fråga!

Vinet har varit ojämt i kvaliteten, då jag under relativt kort tid förtärt en låda vid diverse evenemang. I början satte jag det gamla vinets "förlåtelse" över min egen erfarenhet, men allteftersom drickandet fortsatte så kunde jag inte låta bli att reflektera över några komponenter som, sammantaget, blir väldigt nyfikenhetsalstrande:
  • Violett vin (ibland)
  • Färgade tänder och läppar (ibland)
  • Frukt-jäst-aromer (ibland)
  • Smak som otvetydigt är mer "ung Tempranillo än mogen T."
  • Vinmakarens vägran att föra en dialog kring detta vin.

Det gör mig så fantastiskt nyfiken!
Har en flaska kvar, med flasknummer osv...

Ångrar bristen på blindprovningar... Denna borde ha fått flera frågetecken redan vid första försöket. (Och om inte, så är jag beredd på,att äta både gamla hattar och humble pie. Med glädje! Samt offentligen be vinmakaren om uraäkt, köpa alla hans viner varhelst jag ser dem och... Osv...

C14-metoden?
 

Håkan

Medlem
Man kan tämligen enkelt avgöra om ett vin är äldre än tidigt 40-tal. Innehåller det döttrar från kärnklyvning är det yngre, innehåller det inte döttrar är det äldre. Rodenstocks Jeffersonflaskor visade sig innehålla kärnklyvet material.
 

chambertin

Medlem
Man kan tämligen enkelt avgöra om ett vin är äldre än tidigt 40-tal. Innehåller det döttrar från kärnklyvning är det yngre, innehåller det inte döttrar är det äldre. Rodenstocks Jeffersonflaskor visade sig innehålla kärnklyvet material.
Det var väl precis det dom inte kunde bevisa (i alla fall enligt artikeln i The New Yorker) :
http://www.newyorker.com/magazine/2007/09/03/the-jefferson-bottles
Skeptical of both parties’ tests, Elroy sought out Philippe Hubert, a French physicist who had devised a method of testing the age of wine without opening the bottle. Hubert uses low-frequency gamma rays to detect the presence of the radioactive isotope cesium 137. Unlike carbon 14, cesium 137 is not naturally occurring; it is a direct result of nuclear fallout. A wine bottled before the advent of atmospheric nuclear testing contains no cesium 137, so the test yields no results for older wines. But if a wine does contain cesium 137 the short half-life of the isotope—thirty years—allows Hubert to make a more precise estimate of its age.

Elroy flew to France, with the Jefferson bottles packed in two bulletproof, impact-resistant cases, which he carried as hand luggage. (He had obtained a carnet, a sort of passport for objects, so that he would not have to pay any duties while crossing borders with a half million dollars’ worth of wine. When airport security scrutinized the bottles between flights at Heathrow, Elroy deadpanned, “You just can’t get a good bottle of wine on the airplane.”)

The lab where Hubert and Elroy tested the wine is under a mile-high stretch of the Alps on the French-Italian border. The bottles were placed into a detector that was surrounded by ten inches of lead and were subjected to a week of tests.

Elroy was confident by now that he and his investigators were closing in on Rodenstock. “With the evidence I’m seeing from Monticello, combined with what I’m seeing from Germany, I’m ninety-nine-per-cent sure this guy is a fraud,” he recalled. When Hubert completed the tests, however, he identified no cesium 137 in the bottles. “I don’t know whether it’s 1783 or 1943,” Hubert told Elroy. But the wine predated the atomic age.

“I can’t tell you how disappointing it was,” Elroy told me. “I’ve got the historical evidence, but if we’re going to do this criminally there’s got to be more than that. I’ve got to have some kind of scientific or other evidence, or it’s not going to be prosecutable.”
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men!
De försökte ju avgöra vinets ålder utan att öppna flaskan. Vi kan ju utföra experimentet direkt på vinet. Vi kan ju öppna flaskan under juridiskt korrekta former, med X antal ojäviga vittnen, i ett ackrediterat lab.

Vad behöver labbet ha för maskineri?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade faktiskt två flaskor! Det betyder att det finns en referensflaska för hugade experimentörer.
@vintomas @Mats @chambertin mfl människor med akademiskt förflutet borde ju ha koll på iaf något sätt att göra detta på. Ssk enkelt torde det ju vara eftersom flaskorna får öppnas. Inga Rhodenstockska dyrgripar, direkt :)
 
Toppen