Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Starkvin att lagra?

Wildthing

Medlem
Har några flaskor port hemma i källaren men skulle vilja bredda mitt starkvinsutbud. Är det någon som har tips på bra starkvin som tål att lagras (och som självklart blir bättre med lagring)?

Går de att få tag på här i Sverige är det såklart ett plus...

Tack på förhand!
 

chambertin

Medlem
SV: Starkvin att lagra?

Wildthing skrev:
Har några flaskor port hemma i källaren men skulle vilja bredda mitt starkvinsutbud. Är det någon som har tips på bra starkvin som tål att lagras (och som självklart blir bättre med lagring)?

Går de att få tag på här i Sverige är det såklart ett plus...

Tack på förhand!

Ja Madeira är ju kanske det ultimata lagringsvinet. Finns förmodlingen inget vin som står tidens tand så väl som detta.
Dricks dock alltför lite av detta hemma hos mig så vad det gäller rekommendationer så får jag passa.

Moscato Passito från lilla ön Pantelleria söder om Sicilien (t.ex Ben Rye från Donnafugata) är utmärkta lagringsviner liksom de fatlagrade (dito Muscat) varianterna från Setubal i Portugal. Du bör däremot undvika att lagra tankjästa Muscatviner då dom tappar sin fräschör och blommighet ganska snabbt.
Flertalet av Muscaterna från Australien är också riktigt bra och i samma stil (eller rikare) som Pantelleria- och Setubal-vinerna.

Sydfranska Maury och Banyuls (från Grenache) brukar också nämnas i sammanhanget lagringsbara starkviner. Många är dock lagrade på fat i flera decennier innan de tappas på flaska (som en Tawny från Douro ungefär) och vidare flasklagring är mest en fråga om konservering snarare än utveckling.

De söta Sherryvarianterna på Pedro Ximenez går att lagra väldigt länge också men korkarna är ofta korta och inte gjorda för lagring. Är inte säker på att de vinerna utvecklas speciellt mycket heller på flaska.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Starkvin att lagra?

Wildthing skrev:
Har några flaskor port hemma i källaren men skulle vilja bredda mitt starkvinsutbud. Är det någon som har tips på bra starkvin som tål att lagras (och som självklart blir bättre med lagring)?

Går de att få tag på här i Sverige är det såklart ett plus...

Du nämner att du har några flaskor port, men har du botaniserat brett bland portvinerna och hittat dina preferenser? Om du redan vet att du gillar portvin kanske du också ska gräva mer "där du står"? Det finns ju vintage-stil och tawny-stil, det finns hus som gör lite sötare viner (Graham) resp. aningen mindre söta och mer tannin/kryddominerade (Taylor), inom vintage-stilen finns sådant som vanlig säljs med viss mognad (LBV och de stora husens Quinta-port) resp. ung (traditionell vintage), en del små producenter (Quinta som inte hör ihop med något stort hus) har tillkommit o.s.v.
Man kan ju lagra dels för att man vill vänta ut att vinerna mognar, och dels för att man vill ha ett litet lager av något som var extra bra i en viss årgång eller som bara finns att köpa en viss tid, t.ex. en Colheita från sitt eget eller någon annans födelsår.
 
Trådskapare
W

Wildthing

Medlem
SV: Starkvin att lagra?

>>Chambertin
Tack för tipsen!

>>Vintomas
Jag har druckit en hel del port (nja i alla fall om man jämför med andra starkviner) och har lite koll på vad jag gillar. Som du skriver är bara gruppen port tillräckligt stor för att förgylla ett antal kvällar. Jag kommer självklart botanisera vidare även i denna gruppen!
 
Toppen