Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Status på sydafrikanska viner?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag sökte drickbart, inte fantastiskt :)
Men kanske tar Graham Beck, rejält med alkohol i den också!
Nu blir jag lite orolig att du skall använda vinet för att få SA-viner att framstå i dålig dager. Sydafrika gör unika viner och borde således visas upp från sin bästa sida, tycker jag. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag sökte drickbart, inte fantastiskt :)
Men kanske tar Graham Beck, rejält med alkohol i den också!
All vätska är drickbar, men allt som liknar Sopor Aeternus gör man förmodligen bäst i att undvika svälja.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    71,4 KB · Visningar: 296
  • image.jpg
    image.jpg
    16,1 KB · Visningar: 286
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
All vätska är drickbar, men allt som liknar Sopor Aeternus gör man förmodligen bäst i att undvika svälja.
Vad är din relation till sydafrikanska viner egentligen? Får en känsla av att det inte är din grej, har jag rätt? :) Annars brukar du ju gilla vin med funk, skit och mormorsaromer...:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad är din relation till sydafrikanska viner egentligen? Får en känsla av att det inte är din grej, har jag rätt? :) Annars brukar du ju gilla vin med funk, skit och mormorsaromer...:D
Har absolut inget mot SA alls. Kan dock tycka att de med för mycket "gnubajs" blir jobbiga efter ett par glas.
Är lite klädsamt snobbigt i ställd mot plonkandet bara :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har absolut inget mot SA alls. Kan dock tycka att de med för mycket "gnubajs" blir jobbiga efter ett par glas.
Är lite klädsamt snobbigt i ställd mot plonkandet bara :)
Plonket, spola kröken och allt det där kan jag förstå, men att såga ett av vinvärldens kanske mest intressanta vinnationer är något annat. Skönt, då kanske du även kan bidra med lite tips i tråden? Hade varit kul att höra vad du helst dricker från dessa sydliga breddgrader, och helst rött. :)
 

Vino fino

Medlem
Bolaget har inte det bästa sortimentet (århundradets understatement, jag vet…) men om du kan tänka dig att gå över hundringen upp till hundrafemtio tycker jag att två av de mest intressanta sydafrikanska producenterna är Southern Right och Spioenkop. Southern Right har hållit stilen i ett antal år, deras Sauvignon Blanc slog igenom på 90-talet och jag minns att jag var chockad över att den smakade bättre än många prestigeviner från Nya Zeeland. Spioenkop är en nyare bekantskap, en skapelse av ett gäng belgare och en fransman.

Bägge producenterna har en renrasig, väldigt elegant husstil där druvorna får visa sin profil utan en massa ek och malo-toner. Både röda och vita exemplar är just exemplariska i sitt uttryck. Tycker jag...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bolaget har inte det bästa sortimentet (århundradets understatement, jag vet…) men om du kan tänka dig att gå över hundringen upp till hundrafemtio tycker jag att två av de mest intressanta sydafrikanska producenterna är Southern Right och Spioenkop. Southern Right har hållit stilen i ett antal år, deras Sauvignon Blanc slog igenom på 90-talet och jag minns att jag var chockad över att den smakade bättre än många prestigeviner från Nya Zeeland. Spioenkop är en nyare bekantskap, en skapelse av ett gäng belgare och en fransman.

Bägge producenterna har en renrasig, väldigt elegant husstil där druvorna får visa sin profil utan en massa ek och malo-toner. Både röda och vita exemplar är just exemplariska i sitt uttryck. Tycker jag...
Bra tips! Inget jag har testat, men helt klart värt att kolla upp.
 

Guayabera

Medlem
Tillåter mig själv att väga in. Efter att ha bott i landet i fyra år och gjort fler resor än vad jag kan komma ihåg har onekligen en hel del vingårdar besökts och ett antal flaskor druckits. Så här kommer mina högst objektiva tankar (stor skopa salt rekommenderas)

I min mening (vad gäller rött) höjer sig tre Sydafrikanska producenter över alla andra. Utan inbördes ordning är dessa Vergelegen, Le Riche och Sadie. Alla tre levererar konsistent viner som inte skäms för sig i något sammanhang. Visst finns det ett antal uppstickare, men dessa saknar det fantastiska track record som de ovan besitter.

Vad gäller vitt är det generellt knepigare då det fortfarande pågår en hel del experimenterande med druvor och blandningar av dessa. Vad som verka mest lovande i nuläget är vita Bourdeaux-blandningar. Cape Point Vineyards, Hermanuspietersfontein, David Niewoudt levererar exemplvis högklassiga sådana.

Maten har nämnts. Och visst den är mycket bra. Kvalitén är dock tämligen svajig. Kockar flyttar runt en hel del och vad som var kanon ett år kan vara mer kalkon nästa. Ojämna menyer är också ett gissel som årets resa exemplifierat. En i övrigt mycket bra lunch på Tokara i förra veckan innehöll en av de värsta fiskrätter jag någonsin serverats. Ett fusionihopkok rakt ifrån 90-talets mörkaste hörn. Också på La Motte som har en av landets bästa restauranger var vissa rätter snedsparkar. En hummerrisotto med löjligt små mängder av skaldjuret ifråga och en rabarbersås till Kudu hörde till dessa.

Ett ställe som dock kan reserveras utan reservationer är Rust en Vrede. Helhetsintrycket av mat, service och sommelierhantverket är på en nivå som jag trodde Sydafrika hade många år kvar till. Lägg därtill mikroskopiska påslag på vinerna. Det var många år sen jag lämnade en restaurang med en liknande känsla av vällust.

Sen skall det inte förnekas att de kan hänga och grilla en köttbit i Sydafrika, bättre än någonstans i Europa iallafall.

Att det är så billigt att äta ute så att man skäms när notan ska betalas skadar inte heller.

Mina två cent...

Edit: särskrivning
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tillåter mig själv att väga in. Efter att ha bott i landet i fyra år och gjort fler resor än vad jag kan komma ihåg har onekligen en hel del vingårdar besökts och ett antal flaskor druckits. Så här kommer mina högst objektiva tankar (stor skopa salt rekommenderas)

I min mening (vad gäller rött) höjer sig tre Sydafrikanska producenter över alla andra. Utan inbördes ordning är dessa Vergelegen, Le Riche och Sadie. Alla tre levererar konsistent viner som inte skäms för sig i något sammanhang. Visst finns det ett antal uppstickare, men dessa saknar det fantastiska track record som de ovan besitter.

Vad gäller vitt är det generellt knepigare då det fortfarande pågår en hel del experimenterande med druvor och blandningar av dessa. Vad som verka mest lovande i nuläget är vita Bourdeaux-blandningar. Cape Point Vineyards, Hermanuspietersfontein, David Niewoudt levererar exemplvis högklassiga sådana.

Maten har nämnts. Och visst den är mycket bra. Kvalitén är dock tämligen svajig. Kockar flyttar runt en hel del och vad som var kanon ett år kan vara mer kalkon nästa. Ojämna menyer är också ett gissel som årets resa exemplifierat. En i övrigt mycket bra lunch på Tokara i förra veckan innehöll en av de värsta fiskrätter jag någonsin serverats. Ett fusionihopkok rakt ifrån 90-talets mörkaste hörn. Också på La Motte som har en av landets bästa restauranger var vissa rätter snedsparkar. En hummerrisotto med löjligt små mängder av skaldjuret ifråga och en rabarber sås till Kudu hörde till dessa.

Ett ställe som dock kan reserveras utan reservationer är Rust en Vrede. Helhetsintrycket av mat, service och sommelierhantverket är på en nivå som jag trodde Sydafrika hade många år kvar till. Lägg därtill mikroskopiska påslag på vinerna. Det var många år sen jag lämnade en restaurang med en liknande känsla av vällust.

Sen skall det inte förnekas att de kan hänga och grilla en köttbit i Sydafrika, bättre än någonstans i Europa iallafall.

Att det är så billigt att äta ute så att man skäms när notan ska betalas skadar inte heller.

Mina två cent...
Tack för input! Alltid kul att höra från er med erfarenhet på plats.
 

Bastardo

Medlem
Steenberg Sauvignon Blanc Reserve har jag druckit länge sen … Det var oerhört elegant och subtilt, men jag är lite osäker om det kan vara värt sitt pris i dag? Borde vara bland de tre bästa vinerna av druvan i landet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Drack 2010 Sadie Family Columella och 2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill igår. Båda hade rökiga inslag, men av positivt slag. Så även prestigeviner uppvisar sydafrikas speciella typicitet, kan jag och flertalet andra provare bekräfta. Precis som jag vill ha det med andra ord. Det som var trist var att inget av dessa vin imponerade i paritet med sitt pris ändå, vilket var lite av en besvikelse (jättebra vin men, good but not great). Kanske behövdes lite mer tid på rygg, vad vet jag, men de testades också i extremt stark konkurrens...

Kan också erkänna att jag missade Columellan blint. Gissade Cote-Rotie, trots att min analys visade på rök (hittar ju rök ibland även utanför SA). Förmodligen för att jag såg det som osannolikt att en till i sällskapet hade tagit med ett prestigevin från SA, som dock var en trevlig överraskning. Tack för det @Grapeskull :)
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ett sydafrikanskt vintips av rang:
2010 Reyneke Reserve (www.systembolaget.se/99524)

Fantastisk fin syrah (dock enbart 60%, resten är CS). Fyllig och mustig med riktigt fina peppar-, oliv- och charkinslag ihop med försiktiga och eleganta fattoner. Fin mörk- och röd frukt (körsbär, plommon och björnbär) med otroligt bra intensitet, syra och balans. Norra Rhône så det skriker om det, men möjligen mer rustikt och kraftfullt samt med lite mer funk och våt cement. Missa inte detta smått fantastiska vin som nästan är gratis i förhållande till vad man får.

Bara flaskan gör vinet värt att köpa, så nedrans snygg!
image.jpg
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Har två flaskor här hemma och blev så nyfiken av din beskrivning så jag plockade ut ett glas ur den ena nu kväll :). Håller med om att det är ett superschysst vin!!! Stor intensitet i både doft och smak. Vitpepprig på det typiska norra rhone stuket. Pepprig med mörkröd lite syrlig frukt. Lite viol. Hittar dock inte charkuterierna som du hittar utan tycker den ger ett slankare intryck. Hög syra, fina tanniner med bra grepp, bra intensitet i frukten och integrerad alkohol ger superfin struktur och några stora klunkar senare var det tomt i glaset :eek:. Men inga fler glas ikväll .... tror jag ... kanske. Känns som man bör köpa några fler flaskor. Finns det några kvar tro? :).
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har två flaskor här hemma och blev så nyfiken av din beskrivning så jag plockade ut ett glas ur den ena nu kväll :). Håller med om att det är ett superschysst vin!!! Stor intensitet i både doft och smak. Vitpepprig på det typiska norra rhone stuket. Pepprig med mörkröd lite syrlig frukt. Lite viol. Hittar dock inte charkuterierna som du hittar utan tycker den ger ett slankare intryck. Hög syra, fina tanniner med bra grepp, bra intensitet i frukten och integrerad alkohol ger superfin struktur och några stora klunkar senare var det tomt i glaset :eek:. Men inga fler glas ikväll .... tror jag ... kanske. Känns som man bör köpa några fler flaskor. Finns det några kvar tro? :).
Vi får vara riktigt tysta angående detta vin så det inte tar slut. :)
 

rs

Medlem
Intressant. Köpte på mig några fl av 2007 när systembolaget reade ut det för ett par år sedan. Läge att korka upp en snart. Gillar inte prisutvecklingen på vinerna från SA, framförallt de röda har stigit markant i pris de sista två åren. Tokara Red kostade 159 kr när jag köpte det senast, släpps i juni för 219 kr. 60 kr bara sådär liksom.
 
Toppen