Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Status på sydafrikanska viner?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant. Köpte på mig några fl av 2007 när systembolaget reade ut det för ett par år sedan. Läge att korka upp en snart. Gillar inte prisutvecklingen på vinerna från SA, framförallt de röda har stigit markant i pris de sista två åren. Tokara Red kostade 159 kr när jag köpte det senast, släpps i juni för 219 kr. 60 kr bara sådär liksom.
Har själv inte märkt någon direkt ökning, det är ju inte heller så att SA har blivit särskilt hett det senaste, men ditt exempel är ju tydligt nog. Kanske är det någon som har bedömt att kvaliten på vinet förtjänar ett högre pris? Har själv inte testat just detta såvitt jag minns.
 

Vino fino

Medlem

Guayabera

Medlem
Vad gäller Sydafrikanska viner borde den generella pristrenden egentligen vara nedåtgående då Randen är svagare än på länge. Vad gäller Tokara så var det grovt underprissatt första gången det såldes på Systembolaget, 159 kr var avsevärt mindre än man betalade för samma vin direkt från vingården i SA. Det låga priset var antagligen för att vinna offerten och få in vinet på hyllorna, jag tror varken vingård eller importör gjorde många slantar på vinet när det kostade 159 kr hos systembolaget.
 
Toppen