Stora gristråden!

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 maj 2009.

1. SV: Stora gristråden!

Det är fullt troligt att dylikt skedde på den tiden då Vin och Sprit skötte all import till systembolaget och 90% av allt vin som såldes kom på bulk och buteljerades i Sverige.

Vad härligt off topict den här tråden blev nu ;D

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Stora gristråden!

Jag är, till skillnad från gamla testamentets gud, en tillåtande och älskvärd gud.

Men när man besudlar tråden om det vackraste och heligaste av djur så vaknar någonting... ohyggligt inom mig (har läst lovecraft).

Blåbärssaft diskuteras helst någon annanstans. :)

3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Blåbär går ju också att göra vin på. Det stora frågan är om det nu får kallas vin samt om det är rödvin eller vitt vin. Detta diskuteras mer här

4. Per Stade

Per Stade Lege artis

Som humanist tillåter jag mig att obegränsat ifrågasätta alla gudar.
    För övrigt var det nornorna som skapade och klippte av trådar.

Om du sätter på dig glasögonen och läser igenom inläggen en gång till, så handlar
    det ursprungliga inlägget om hur man, genom att använda vitt vin,
    undviker att besudla och missfärga fläsket.
    De flesta greppar väl av gammal vana en flaska rödtjut när det talas om vin i maten.

Ja det var väl därför som rödvinsvänstern hade blåsvarta tänder och tungor.
    Och om vinmakare kan använda träflis för att få eksmak så kan de säkert färga vinet också.

5. Per Stade

Per Stade Lege artis

Jimmy! Shorepower hädar! Grovt!

6. sunqan

sunqan Vinös

och jag som alltid trott att man använder rödbetssaft ...

7. Jimmy Forsman

Gris älskar att besudlas av rödvin.

8. Jimmy Forsman

Jag vet att du är på TOK för gammal för att vara en skvallerbytta!

9. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

10. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

11. R.P

R.P Medlem

12. Jos

Jos Medlem

13. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jag körde en Pulled pork variant i söndags.

06:30 på söndag morgon satte jag igång (småbarnsförälder).
    Jag rörde ihop vitlök, diverse kryddor (salt, peppar, spiskummin nån "texmex-blandning", oregano tror jag) och lite tomatpuré.
    Masserade in gucket i en stadig bit karré och skickade ner den i en gryta tillsammans med ett par lagerblad. På med lock och sen in med grytan i ugnen på ca. 120 grader.
    På eftermiddagen plockade jag ut grytan och lät det hela svalna lite. Sen hällde jag av vätskan (men sparade för senare spädning) och slet sönder köttet med ett par gafflar.
    Ny gryta, fräste på lite lök, skickade ner köttet och slog på en burk krossade tomater och lite chilisås. Sen fick det puttra ihop en stund på spisen och späddes ut en aning med buljongen jag sparat. Världsklass...

14. Elvis

Elvis Medlem

Min första pulled pork är på gång i ugnen nu! Ungefär 1,5 kg urbenad fläskkarré åkte in i 120 graders ugn kl 12. När kan jag äta, tro? Kl 20?

15. Lando

Lando Medlem

Jimmy och ni andra grisälskare, tror ni det funkar att köra den på lite lägre värme i några fler timmar? Ska ha en middag nästa lördag, men måste vara borta 4-5 h på dagen, så det ideala hade ju varit om man kunde stoppa in den vid tolvsnåret och ha den klar till sju? Ska jag i så fall dra upp tempen sista stunden, när jag kommit hem?

16. Jimmy Forsman

Lägre temp = längre tid. Släng in den på 120 grader och låt den ligga 6 - 8 timmar, beror lite på vad du vill med den. Sen är det bara att höja tempen mot slutet.

17. Lando

Lando Medlem

Låter som en dröm, tack för det! Dricka till då, nåt stalltips?

18. sunqan

sunqan Vinös

spontant? Weissbier. eller möjligen en riesling. men jag är förmodligen gammalmodig ;D

19. sunqan

sunqan Vinös

Måste bara dela med mig av lite äkta matlagningsglädje

Den Bruna Maten

de har även godingar som Boken om griskött

och nej... så gammalmodig är jag inte 8)

20. Lando

Lando Medlem

Körde pulled pork idag, torrt enligt instruktion och jävlar vad gott det blev... Marinerades över natten i geggan och sen 8h på 125 grader, höjde till 175 sista halvtimmen. Det knapriga längst ut är nästan perverst gott, tack Jimmy för det receptet!
    Funderar på spädgris nästa gång, borde ju också kunna köras aslänge på lågtemp!
    :D

Dela sidan