Stora gristråden!

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jimmy Forsman, 14 maj 2009.

1. J.S.

J.S. Medlem

SV: Stora gristråden!

Hehe...kunde inte sagt det bättre själv ;D

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Bra där, lågtemp och grill = yummy!

Problemet är ju att Svensson inte kan tillaga svin och envisas med att köpa de i mitt tycke sämsta delarna på svinet. Om man envist hävdar att filén (inner och "ytter") är det bästa på grisen så har man seriösa problem. De mest smakrika delarna kräver kunskap och tid att tillaga på rätt sätt.

Jag håller med om karré (som jag för protokollet skulle vilja följa J.S spår och kalla mer för rygg/nacke än hals) kan vara fantastiskt gott. Men prova på att koka den färdig först, sen skivar du den, har på en marinad eller en dry-rub om så önskas, och släng den på grillen. Pga fettinnehållet kommer den att puffa upp sig och vara fortsatt saftig. Om man bara grillar den direkt så tycker jag att det lätt kan bli segt.

Ju längre tid, ju godare resultat.

3. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

...och skillnad på att förkoka karrén kontra förbaka den i ugnen? På vilket sätt blir den bättre kokt?

4. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Egentligen ingenting skulle jag vilja säga. Det var därför jag skrev lågtemp + grill = yummy. Men jag föredrar personligen att koka dem.

5. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Får'la testa det på andra halvan som skickades in i frysen.

6. weezer

weezer Medlem

Karré är min favvodetalj på grisen. Billigt, 30-40:-/kilo och bra med fett. Ett par bra recept på Karré på Taffel.. http://taffel.se/?s=karre

Själv är min Creusetgryta (emaljerad gjutjärnsgryta) ovärderlig när jag lagar karré. Kör den i 4-5 h på 150 grader i ugnen, med örter, tomat, vitt vin mm. "Grymt" bra. Se till att köra minst 1.5-2 kilo kött, ingen idé att fjolla med ett par portioner. Sen brukar jag personligen låta kötet svalna, sen plockar jag ner det i mindre bitar och bryter loss allt fett, det har liksom gjort sin sak då. Till skillnad från patanegra-fett smakar det inte så gott.. :)

Som nån nämnde är den perfekt att baka länge, svalna, skiva och sen grilla på grillen.

7. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Men seriöst.... Vicken jäääääävla besvikelse.....

Det långtidsbakade köttet skickades på grillen idag. Jag tog fram det ur kylen när jag kom hem, skivade det och grillade det ett par-tre minuter per sida. Efter vändningen penslade jag på lite hemkokt glaze.
    Torrt, tråkigt, torrt, smaklöst men framför allt, torrt!
    Normalt sett skickar jag på karrén rå på grillen och det blir faaaaaan så mycket bättre. Näe, det här med förbak var alls inte någon "hit".
    Vad gick fel??

Nästa helg grillar jag förkokt högrev istället. Nöt, kan aldrig gå fel. ;)

8. weezer

weezer Medlem

Bakade du det i ugn rätt upp å ner, eller hade du det i lergryta/järngryta med massa gojs?

9. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Rätt uppåner, så'bara...

10. weezer

weezer Medlem

Jo, det har jag åxo gjort med rätt dåligt resultat. Ta detta receptet, förenkla det om du vill (ta bort bönor, möla i alla örter samtidigt..), men tillvägagångssättet är bra för att få saftigt kött.

11. kayaker

kayaker Cyklist

Hade du torkat ut det i frysen först?
    Hur tinade du köttet?

12. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Inte fruset, färskt.

13. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Så vad blir slutsatsen hur få te det så det blir bra?

Jag brukar själv emellanåt göra köttgryta på fläsk. Har insett att jag tycker det smakar... ursäkta.... urin... om man lagar till fläsk för snabbt. Hur knäpp är jag på en skala 1-10? 8)

14. Krug88

Krug88 Medlem

Det beror väl mest på hur du kunde identifiera smaken ???

15. weezer

weezer Medlem

16. weezer

weezer Medlem

Blir så när man använder grisnjure.. ;)

Näe, men du kanske fått en okastrerad galt i pannan, de kan ibland lukta illa vid tillagning. En stressad gris frigör ämnen som i sin tur kan främja uppkomsten av skatol, s k galtlukt. Anyway..köp bra kött från glada grisar så blir det nog bra :)

17. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Ja, jag kan tänka mig att stressade grisar smakar illa - men hur vet jag den var glad när den fick nackskottet??
    Nåja, jag får testköra fläsk från hallen, kanske borgar för bättre kvalité.

Har förstått att fläskkött är söndrande för många reumatikers leder, undra om det gäller även glatt fläskkött :-\

18. Per Stade

Per Stade Lege artis

Problemet löser sig självt om du lagar kyckling istället ;)

19. weezer

weezer Medlem

ähh, finns sulfasalazin, så kan man äta mkt gris; funkar för mig ;D

20. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Själv använder jag broccoli som huskur :)

Dela sidan