Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Jul & Nyårstråden

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Som topic säger, vad kommer vi att dricka för smaskigt under helveteshelgen som snart är över oss som en kommersiell lavin, jag sitter här och fnular och vet inte riktigt vad det ska bli för godsaker, men för att undvika den Norénska stämningen så får det nog bli någonting riktigt smaskigt!
 

R.P

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Har inte planerat nåt, kommer vara i asien och sippa lokal bira bara, det kanske blir nåt bubbel om man får tag i nåt på nyår.
 

Dönnhoff

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Jag och ett gäng kompisar brukar träffas den 23:e för att äta fira lite. Då gör vi allt för att inte äta julmat. Vinlistan i år är som följer:
Louis Roederer Cristal 1996
Taittinger, Comtes de Champagne Rosé 2002
Georges Vernay, Condrieu 2000 (minns ej vilken)
Chateau Palmer 1999
Ch Leoville Las Cases 2000
Ch Mouton-Rotschild 1999
Ch Lafite Rotschild 1982
Ch Suduiraut 2001

Julafton tillbringas hos min mor och då gäller förmodligen Julmust, då jag ej är en stor öldrickare!

Nyårsafton är det samma gäng (som den 23:e) som samlas och då dricker vi:
Dom Ruinart 1990
Dom Ruinart 1996
Dom Perignon 1982
Dom Perignon 1985
Taittinger Demi Sec NV

Skönt att det bara är jul en gång om året!! ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Dönnhoff skrev:
Jag och ett gäng kompisar brukar träffas den 23:e för att äta fira lite. Då gör vi allt för att inte äta julmat. Vinlistan i år är som följer:
Louis Roederer Cristal 1996
Taittinger, Comtes de Champagne Rosé 2002
Georges Vernay, Condrieu 2000 (minns ej vilken)
Chateau Palmer 1999
Ch Leoville Las Cases 2000
Ch Mouton-Rotschild 1999
Ch Lafite Rotschild 1982
Ch Suduiraut 2001

Julafton tillbringas hos min mor och då gäller förmodligen Julmust, då jag ej är en stor öldrickare!

Nyårsafton är det samma gäng (som den 23:e) som samlas och då dricker vi:
Dom Ruinart 1990
Dom Ruinart 1996
Dom Perignon 1982
Dom Perignon 1985
Taittinger Demi Sec NV

Skönt att det bara är jul en gång om året!! ;)

Klockrent! Låter som en alldeles, alldeles underbar bal på slottet!

Nu blir jag lite avis, så gott kommer inte jag att dricka!
 

R.P

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Dönnhoff skrev:
Jag och ett gäng kompisar brukar träffas den 23:e för att äta fira lite. Då gör vi allt för att inte äta julmat. Vinlistan i år är som följer:
Louis Roederer Cristal 1996
Taittinger, Comtes de Champagne Rosé 2002
Georges Vernay, Condrieu 2000 (minns ej vilken)
Chateau Palmer 1999
Ch Leoville Las Cases 2000
Ch Mouton-Rotschild 1999
Ch Lafite Rotschild 1982
Ch Suduiraut 2001

Julafton tillbringas hos min mor och då gäller förmodligen Julmust, då jag ej är en stor öldrickare!

Nyårsafton är det samma gäng (som den 23:e) som samlas och då dricker vi:
Dom Ruinart 1990
Dom Ruinart 1996
Dom Perignon 1982
Dom Perignon 1985
Taittinger Demi Sec NV

Skönt att det bara är jul en gång om året!! ;)

Caramba! Jag skulle snarare säga att det är SYND att det bara är jul en gång om året, härlig vinlista!
 

Dönnhoff

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Ja det blir inte så illa. Jag har turan att ha bra vänner. Då det är jag som lagar all mat (fan vad stressad jag börjar bli) tar mina vänner med sig en "present" vardera. Dessa presenter är givietvis viner - dock inte nämnda tidigare! Alltid lika kul att se vad det blir - då vi träffades i sommras hade en av dem med sig en 1979 Cristal!

Trevlig Jul och gott nyttår till alla!

Jag tar ledigt efter idag och har efter en flytt tyvärr inte uppkoppling hemma (jävla Bredbandsbolaget) så vi hörs i det ny året! 7 januari är första dagen på jobbet, så jag lyckas nog samla på mig lite TN:s till dess! ::)


Ha det bra!

Dönnhoff
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Detsamma Dönnhoff!

Ha det grymt och drick mycket gott!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

På julafton blir det lite julöl till maten (Jämtlands Ale och Falcon), sedan glögg (inte köpt hem än vi får se vad de har i butikerna hos den store Satan), och på kvällen blir det en Taylor' s Vintage Port 1980 att smutta på till påvens julmässa. Jag är knappast någon religiös man (är agnostiker) men ändå brukar jag varva ner julafton/juldagen med midnatssmässan från Rom, och till det dricker jag en port av tradition.

På juldagen är det fest med god lammstek, och till denna knäcker jag en 1982 Mouton, för att sedan gå över till lite milda ostar och en pava 1975 La Mission Haut-Brion.

Champagnen sparar jag till nyår.


Förutom en Krug 88 (the wine not the man ;)) på nyåsafton har jag fått en låda bubbel av min bror från en champagneproducent som heter José Michel. Känner inte till producenten särskilt bra. Har för mig att jag druckit en B de B från huset nån gång för ett par år sedan (får kolla anteckningarna).

Är det nån som vet nåt mer om denne producent och har provat deras skumpa tar jag gärna mot era synpunkter :)
 

Krug88

Medlem
SV: Stora Jul & Nyårstråden

José Michel gjorde för några år sedan en ren Pinot Munier, numera är det 50 PN och 50 PM i hans vintage tror jag.
Tror inte han har någon BdB alls, tveksamt om han ens använder Chardonnay. Inte helt säker däremot.
Annorlunda och lite häftigt, svårt att hitta någon annan som använder så mycket PM.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Planen börjar så sakteliga kristallera sig. Som det ser ut nu så kommer jag att ha en lugn och fridfull jul, kanske någon bubbel bara för min egen höga njutnings skull. Jag har ett par POlle BdB 1999 (Ja, de har ÄNTLIGEN bytt namn från Blanc de Chardonnay till Blanc de Blanc från årgång 1999) och det känns som ambitiöst nog för en kväll som antagligen kommer att domineras av tre bröder som spelar Guitar Hero III mot varandra. Hmm, sen har jag ju faktiskt en Delamotte 1996 mgn som kan vara god att dricka nu, decisions, decisions.

Nyår har jag fortfarande lite issues med, lite beroende på vilka som dyker upp, men två potentiella offer finns färdiga: Caymus Special Select 1994 på Magnum och en Krug 1989 på magnum. Sen får vi se!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Så, då var det bestämt och ordnat. Det blir Krug 1989 på Magnum samt Caymus Special Select 1994 på magnum till morgondagens aktiviteter. Jag har inte full koll på menyn, men jag valde vinerna utifrån den lilla info jag fått, vilket i det här fallet betyder: Hummer och Kalventrécôte. I värsta fall får jag dämpa ångesten med värdens, herr Hs, läskiga badkarsstora och ljumna Dry Martinis.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Jul & Nyårstråden

Nu är jag ju vansinnigt nyfiken på hur Dönnhofs viner den 23 var, kan man få en liten kommentar kanske?
 
Toppen