Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Igår kände jag mig skrämmande sugen på långkok igen så jag traskade ned till söderhallarna då slaktaren där har ett bättre utbud på "skräpdetaljer" en uppe på Östich och införskaffade en ett par kilo oxlägg och bringa på ben. Dessa har nu puttrat i en och en halv flaska vin med en lök, lite vitlök och kummin samt salt och peppar och kommer straxt att avnjutas tillsammans med lite god pasta och ett glas Ch9.

Det blir mums det!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Igår käkade jag och kollega J på det (antar jag) relativt nyöppnade bistro/bageriet "Point Noveau" på Nybrogatan. Sicket jävla hak!

Visst, det var snyggt. Visst, det var någon liten nippertippa som trippade omkring och serverade, men seriöst! jag plockade in någon fisk med någon "medelhavs" touche, i det här fallet Chorizo och oliver samt någon tomatgegga. Det smakade ok, inte värt pengarna och grabbarna köket hade glömt att krydda, Dock kan man bortse från detta. Det som verkligen irriterade skiten ur mig var köksperonalen...

De har ett halvöppet kök, stora glasdörrar som gör att du kan se rätt in i köket. Detta medför vissa skyldigheter. Du står inte framför glasdörrarna och tuggar, du tar inte en sked och smakar av såsen och andvänder samma sked för att lägga upp sås på tallriken för att därefter börja äta ur kastrullen igen... Seriöst, rikiga jävla rikshjon!
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Igår käkade jag och kollega J på det (antar jag) relativt nyöppnade bistro/bageriet "Point Noveau" på Nybrogatan. Sicket jävla hak!

Visst, det var snyggt. Visst, det var någon liten nippertippa som trippade omkring och serverade, men seriöst! jag plockade in någon fisk med någon "medelhavs" touche, i det här fallet Chorizo och oliver samt någon tomatgegga. Det smakade ok, inte värt pengarna och grabbarna köket hade glömt att krydda, Dock kan man bortse från detta. Det som verkligen irriterade skiten ur mig var köksperonalen...

De har ett halvöppet kök, stora glasdörrar som gör att du kan se rätt in i köket. Detta medför vissa skyldigheter. Du står inte framför glasdörrarna och tuggar, du tar inte en sked och smakar av såsen och andvänder samma sked för att lägga upp sås på tallriken för att därefter börja äta ur kastrullen igen... Seriöst, rikiga jävla rikshjon!

Öppet kök är kul och ibland mindre kul...åt på en thairestaurang för ett tag sen som körde konceptet med öppet kök. Nåt hände därinne och ägaren/managern stod och nästan slog personalen, skrek och kastade tallrikar i golvet. Hela restaurangen satt knäpptyst och beskådade det hela. Som du säger så så medför det vissa skyldigheter om man ska köra öppet kök.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Öppet kök är kul och ibland mindre kul...åt på en thairestaurang för ett tag sen som körde konceptet med öppet kök. Nåt hände därinne och ägaren/managern stod och nästan slog personalen, skrek och kastade tallrikar i golvet. Hela restaurangen satt knäpptyst och beskådade det hela. Som du säger så så medför det vissa skyldigheter om man ska köra öppet kök.

Låter som Kitchen Nightmares, säker på att du inte somnat i soffan framför TV:n? ;D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
Låter som Kitchen Nightmares, säker på att du inte somnat i soffan framför TV:n? ;D

Hahaha, ja, rätt säker, kanske ägaren var inspirerad. :D Och till mitt försvar så har jag aldrig sett serien du nämner...

En av dom roligaste och sjukaste sakerna jag sett var på en kinarestaurang där två servitörer började skrika på varandra, plötsligt kommer kocken ut och börjar puckla på den ena, underhållning. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Jag älskar dagarna efter jul då butikerna i praktiken slänger rimmad skinka efter en för småpengar. Jag köpte en 4 kilos lättrimmad skinka för 80 spänn som jag skurit ned till behändiga portionsbitar som kan nyttjas till lunchmat i framtiden.

Till lunch idag togs just en av dessa bitar, tärnade ned den och bräserade under lock med lite japansk plommonlikör, soja, ingefära och lite kycklingbuljong. När det var mört och fint så var det på med en burk cocosmjölk, saften från en citron och lite chili. Med lite glasnudlar så hade man en soppa som gör Thailändare avundsjuka. All sann matlagning bygger på att ta tillvara rester, då blir det lite utmaning!

Till middagen blev det sen en köttfärssås. Jag tärnade ner champinjoner och bacon fint och lade baconen i en sval panna så att den släppte rejält med fett under uppvärmningen. När temperaturen var bra så lade jag i lök, vitlök och champinjonerna för att avsluta med köttfärsen (mald på rensbitar från 3 veckors torrlagrad biffrad). Sen var det på medrött vin, passerade tomater och ett lock. Det har fått puttra ett bra tag. Jag tog ett smakprov nu, men den kommer att vara helt sagolik om ett par dagar.

Jag sitter och suger på ett glas Mangiacane Chianti Classico 2005 nu och har det ganska mysigt!
 

Jos

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Hahaha, ja, rätt säker, kanske ägaren var inspirerad. :D Och till mitt försvar så har jag aldrig sett serien du nämner...

En av dom roligaste och sjukaste sakerna jag sett var på en kinarestaurang där två servitörer började skrika på varandra, plötsligt kommer kocken ut och börjar puckla på den ena, underhållning. :)

Appropå kinarestauranger så var min polare lite rolig på en senast som hade menyer som hette a, b, c, d osv.. Han sa något i stil med; " Jag får b. Om a. Eller jag får c... om jag tar d... ..eller vilken e... d?" ;D Han påstod att han kom på det för stunden men han har säkert snott den någonstans.
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jag och en polare var på Dahlgrens Matbaren igår kväll...
Det var verkligen helt fantastiskt!!!

Lysande mat, grym service och skönt avslappnande atmosfär :D

Till middagen drack vi Clos de Goisses 98. Kan verkligen rekommendera er att köpa den, sjukt jävla bra!
Sedan blev det en La Tache 98, silkigt, porrigt och dekadent... ;D
Avslutade med en Suduiraut 97 på halva, gott...

Vidare till Noppes med en massa bubbel och sen till Collage för ännu mer.
All in all en jävligt skön kväll!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Avis är man naturligtvis, men jag ser på det faktum att du är uppe och kommunicerar att ni höll er borta från J&C. Vuxet grabbar!
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Lät som en klockren kväll. Sjukt avis :mad:

För mig blev det en ost- och baconburgare på Mäster Anders med en Hof och en Brooklyn Lager följt av en dubbel espresso och sen en lagavulin hemma. :)
 

Elvis

Medlem
SV: Stora middagstråden

Håller med om att Dahlgrens Matbaren är riktigt bra! Var där strax före jul och blev mycket imponerad.
 

Lando

Medlem
SV: Re: Stora middagstråden

Krug skrev:
Efter att ha läst boken 'Heat' i några dagar så blev jag lite inspirerad att prova ett recept ur boken. Nu är det inga direkta recept att tala om i den, men multitalang som man är med bakgrund inom både kök, servis och vin så innebar detta naturligvis inga som helst problem.

Detta och att beskrivningen var kanska talande: Ta ett stort köttstycke, lägg det i en gjutjärnspanna, häll på en flaska vin, tre stora nävar malen svartpeppar och en grabbnäve salt. låt koka på svag värme i åtta timmar. Det var alles! Ingen lök, ingen olivolja! Nada!

Min hjärna klarade inte av detta, så jag hade i tre krossade vitlöksklyftor och två strimlade gula lökar, 1,2 kilo högrev, en pava rött, salt & peppar. Sen kokades det vill jag lova!

Jäklar vad bra det blev! Då jag, idiotiskt nog, valde att påbörja ett åtta timmars långkok klockan 19:30 så ledde det till att jag i slutändan inte kunde ge det mer än fem timmar på spisen, det räckte dock utmärkt.

Jag kan verkligen rekommendera detta!

Haha, gjorde också "Pepeso" eller vad det nu hette efter att ha läst den underbara boken, gav det 6 timmar i ugnen och det var skitgott. Skulle det inte vara oxlägg dock?
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Inspirerad av Krugs alla långkok så testar jag det idag, ligger ett kilo "grytbitar" med lök, vitlök, lagerblad, morötter och nån rotfrukt och gottar sig med en flaska vin på spisen. Till detta blir det en enkel crianza, Protos.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Re: Stora middagstråden

Krug skrev:
Efter att ha läst boken 'Heat' i några dagar så blev jag lite inspirerad att prova ett recept ur boken. Nu är det inga direkta recept att tala om i den, men multitalang som man är med bakgrund inom både kök, servis och vin så innebar detta naturligvis inga som helst problem.

Detta och att beskrivningen var kanska talande: Ta ett stort köttstycke, lägg det i en gjutjärnspanna, häll på en flaska vin, tre stora nävar malen svartpeppar och en grabbnäve salt. låt koka på svag värme i åtta timmar. Det var alles! Ingen lök, ingen olivolja! Nada!

Min hjärna klarade inte av detta, så jag hade i tre krossade vitlöksklyftor och två strimlade gula lökar, 1,2 kilo högrev, en pava rött, salt & peppar. Sen kokades det vill jag lova!

Jäklar vad bra det blev! Då jag, idiotiskt nog, valde att påbörja ett åtta timmars långkok klockan 19:30 så ledde det till att jag i slutändan inte kunde ge det mer än fem timmar på spisen, det räckte dock utmärkt.

Jag kan verkligen rekommendera detta!

Kontrollfråga: Vi snackar alltså HELA stycken högrev, inte skuret i grytbitar?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Självklart. Stor köttbit. flaska med vin. Koka.

Kvinnor skär, män kokar!
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Igår kväll blev det hämtmat för två från utmärkta Delikatessen i Malmö.

Halv hummer som sköljdes ned med 1990 Sugot-Feneuil Blanc de Blancs Special Club. Vinets nästan feta, mogna, avrundade karaktär och smakrikedom var en perfekt match till hummern. Ett sällsynt exempel på 1+1=3.

Hjortfärsbiffar, rösti, ugnsbakade rödbetor med fetaost och murkelsås. Vinet, en snabbluftad 2005 Castell de Falsethttp://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96959&Butik=0&SokStrangar=, funkade bra med snygg, nyanserad frukt, viss mognad och kryddighet. Passade särskilt bra till rödbetorna förvånande nog. Ska testa resterande vin idag när det stått över natten i karaff.

Avslutade med pannacotta med kola. Avstod dryck till denna.
Tryfflarna rördes inte.

Juste hämtmat för 500 spänn.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Riktigt lätthalstrad tonfisk med parmesanpotatispuré och chili- och ingefärssås på Mäster Anders. Riktigt jävla gott, skönt att ha en sån kvalitetskrog precis runt hörnet. :D
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
Riktigt lätthalstrad tonfisk med parmesanpotatispuré och chili- och ingefärssås på Mäster Anders. Riktigt jävla gott, skönt att ha en sån kvalitetskrog precis runt hörnet. :D

Ja den är skitbra, bodde på Pipersgatan 16 innan så det var verkligen snubbelavstånd.

Ikväll kommer några av sambons kompisar på middag och då ska jag först bjuda på lite oliver, kronärtskockor, salami etc från Hötorgshallen och sen göra en pasta med Chorizo, vitt vin grädde och valnötter, lite inspirerat av Döden i Grytan. Korven är i alla fall god, köpt på Latinamerikanska delikatesser eller vad dom nu heter i samma hall. Först ska vi dricka Fonterutoli och sen Zenato Ripassa och sewn ska jag se om jag kan supa ner nån av tjejerna med hjälp av Grappa. :D
 

hampus86

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Ja den är skitbra, bodde på Pipersgatan 16 innan så det var verkligen snubbelavstånd.

Ikväll kommer några av sambons kompisar på middag och då ska jag först bjuda på lite oliver, kronärtskockor, salami etc från Hötorgshallen och sen göra en pasta med Chorizo, vitt vin grädde och valnötter, lite inspirerat av Döden i Grytan. Korven är i alla fall god, köpt på Latinamerikanska delikatesser eller vad dom nu heter i samma hall. Först ska vi dricka Fonterutoli och sen Zenato Ripassa och sewn ska jag se om jag kan supa ner nån av tjejerna med hjälp av Grappa. :D

Och vad planerar du att göra sen? ;D
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

hampus86 skrev:
Och vad planerar du att göra sen? ;D

Ingenting, bara se på spektaklet.. Nån underhållning måste man ju ha för att man lagar mat halva kvällen. ;)

Hur som helst, nästa söndag tänkte jag laga den långkokta lammsteken som Sjödin tipsade om längre bak i tråden. (här: http://www.finewines.se/forum/http://ww ... 469#p11469 ) Den är kokt i en massa olivolja och kryddad med apelsin, citron, vitlök, timjan och kanel. Funderar på en Châteauneuf-du-Pape till men undrar om någon har nån annan idé alternativt tips på en bra c9 som går att få tag på innan söndag?
 
Toppen