Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Piemonte-tråden

Gurto

Medlem
Är det någon som vet något mer i frågan?

Jag vet inte mer men det väckte ju onekligen min nyfikenhet så jag började googla lite snabbt. Jag antar att det är denna diskussion som du avser:
http://www.wineberserkers.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=122361

Det nämns också på en del andra sidor:

http://www.italianwinemerchants.com/Giuseppe-Rinaldi-s/288.htm

http://m.klwines.com/Products/i?s=14D03527AA6A&i=1023489

http://www.astorwines.com/SearchResultsSingle.aspx?p=1&search=15118&searchtype=Contains

http://www.socialmail.com/emails/se...ove-rinaldi-brunate-le-coste-old-guard-volnay scrolla ner en bit

Enligt uttalanden ska ju detta inte vara unikt för Rinaldi. Bara det att han vågar berätta det. Detta är ju spännande :) Vet någon mer om denna påstådda praxis är jag också idel öra.
 

Silenos

Medlem
Japp, det var den diskussionen jag menade. Jag har också läst några av importörsbeskrivningarna du länkar till förut, men gissningsvis så kommer de från samma källa (formuleringarna är snarlika i alla fallen). Så det känns fortfarande oklart.

Jag tycker ju att man borde stött på beskrivningar av fenomenet tidigare, om det nu var så att det var ganska vanligt. O'Keefe t.ex.,nämner ingenting om det i sin piemontebok.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om jag tolkar det rätt så har tillverkningen av just det vinet upphört p.g.a. regelverket för Barolo. Sista årgång var 2009 så det kan vara så att en del fortfarande sysslade med detta men sedan 2010 så är det inte längre tillåtet. O'Keefe skrev sin bok efter 2010 och tyckte kanske att det inte var värt att ta med.

Men jag håller med @Silenos att det är intressant och att man gärna vill ha en lista över vilka äldre årgångar som gjorts på detta sätt.
 

Silenos

Medlem
Om jag tolkar det rätt så har tillverkningen av just det vinet upphört p.g.a. regelverket för Barolo. Sista årgång var 2009 så det kan vara så att en del fortfarande sysslade med detta men sedan 2010 så är det inte längre tillåtet. O'Keefe skrev sin bok efter 2010 och tyckte kanske att det inte var värt att ta med.

Nja (?), regeländringen gällde väl endast hur man får blanda och senare märka vinerna. Tidigare gjordes två barolo: "Brunate-Le Coste" och "Cannubi-Ravera". På det sättet får man inte blanda längre om man vill vingårdsmärka vinerna, så nu har vi istället "Brunate" och "Tre Tine" (de andra tre lägena). Men det här säger ju ingenting om vinifieringen.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Silenos Du har säkert rätt, hade lite svårt att tyda exakt vad det var för förändring som skett. Så då är det ännu ett mysterium om man faktiskt blandar i lite Barbera skal eller inte.
 

Silenos

Medlem
Så värst stor kan vi knappast anklaga denna tråd för att ha blivit. Jag får kanske ta på mig en del av skulden i och med min något esoteriska vinkling (ripasso-metod hos Rinaldi)... Nåväl, bättring krävs, jag gör en liten insats:

La Ca' Növa, Barbaresco, Montefico "Vigna bric mentina", 2013. Två saker, förvisso svåra att hålla isär, gjorde pavan intressant. Producenten, som jag varit svårt nyfiken på, läste jag först om här (finns möjligtvis denne Anders på brädan?). Sedan årgången, tretton verkade intressant. Vinet då, jo, det smakar utmärkt. Mycket friskt och josigt; nästan reduktivt, vilket jag sällan stött på i Langhe. Frukten är av diverse färger och en typiskt ung mentolton återfinns också. Fin längd med ett bra tanninsnörp i slutet. Inget trä, bra. För mig är det precis så här ung nebbiolo ska smaka. Att sen Stefan Töpler (barolobrunello.de) säljer det för 24€ gör ju inte saken sämre... En full låda beställd.
 

KimHartman

Medlem
Nu fick du mig att göra dagens andra köp.. Och självklart måste man komplettera med lite annat från Töpler när man ändå är igång. Slängde bland annat med en flaska av systervinet 2013 Ca' Növa Barbaresco Montestefano, provat det?
 

Silenos

Medlem
Aj då... Dock är ju detta ovanligt skonsamt för plånboken (men det brukar upphävas av de där kompletteringsflaskorna som man alltid hivar med för att fylla upp lådan). Återkom gärna med en rapport efter uppkorkning.

Montestefanon ligger på lut här hemma, icke ännu testad.
 

Gomseglet

Medlem
Ny forummedlem totalt insnöad med relativt oerfaren på Piemonte anmäler sig.

Klassisk fråga: Har någon druckit... Ascheri Coste & Bricco, 2010 har funnits länge på bolaget?
 

Gomseglet

Medlem
Apropå O'Keefe har jag någonstans läst att hon förbigår de viner hon tycker är dåliga, främst för mycket ekade, med nådesam tystnad, både i boken hon skrev för några år sedan och på winemag.com. Inget som det står La Spinetta på finns väl med, bland annat.
 

chambertin

Medlem
Apropå O'Keefe har jag någonstans läst att hon förbigår de viner hon tycker är dåliga, främst för mycket ekade, med nådesam tystnad, både i boken hon skrev för några år sedan och på winemag.com. Inget som det står La Spinetta på finns väl med, bland annat.
Känner inte till just hur O'Keefe gör men det är inget ovanligt scenario du beskriver.
Framför allt praktiseras nog detta sätt v.g välrenommerade producenter. Skribenter/recensenter och producenter/importörer är ju ömsesidigt beroende av varandra så hellre än att skriva ner ett vin så håller man tyst i stället och fortsätter att bli inbjuden på provningar.
Att bedriva den verksamheten utan gratisprover/provningar skulle inte fungera eller vara ekonomiskt hållbar. Tror inte att t.ex WA skulle ha så många Bdx 1:er Crû-vertikaler eller liknande i sin publikation om dom var tvungna att köpa vinerna själva eller skriver ner vinerna ordentligt. Undantag har ju funnits (Parker och Figeac t.ex där han sen var portad från att prova och Neal Martin fick ta över).

Jämför t.ex med Vinskribenternas förening här i Sverige som några ggr/år provar 120st BS-viner på Grappe (som importörena ställer upp med gratis + avgift till Grappe). Dessa skribenter provar väl sällan eller aldrig ngt annat ur BS-sortimentet om det inte erbjuds som varuprov.

Av den anledningen tycker jag att omdömen här från egna inköpta viner i viss mån kan ha ett större värde för mig som läsare. Bloggare och andra som klart och tydligt deklarerar var/hur/när dom provar vinerna ger jag också tummen upp för vad gäller transparens.
 

Ekdahl

Medlem
Känner inte till just hur O'Keefe gör men det är inget ovanligt scenario du beskriver.
Framför allt praktiseras nog detta sätt v.g välrenommerade producenter. Skribenter/recensenter och producenter/importörer är ju ömsesidigt beroende av varandra så hellre än att skriva ner ett vin så håller man tyst i stället och fortsätter att bli inbjuden på provningar.
Att bedriva den verksamheten utan gratisprover/provningar skulle inte fungera eller vara ekonomiskt hållbar. Tror inte att t.ex WA skulle ha så många Bdx 1:er Crû-vertikaler eller liknande i sin publikation om dom var tvungna att köpa vinerna själva eller skriver ner vinerna ordentligt. Undantag har ju funnits (Parker och Figeac t.ex där han sen var portad från att prova och Neal Martin fick ta över).

Jämför t.ex med Vinskribenternas förening här i Sverige som några ggr/år provar 120st BS-viner på Grappe (som importörena ställer upp med gratis + avgift till Grappe). Dessa skribenter provar väl sällan eller aldrig ngt annat ur BS-sortimentet om det inte erbjuds som varuprov.

Av den anledningen tycker jag att omdömen här från egna inköpta viner i viss mån kan ha ett större värde för mig som läsare. Bloggare och andra som klart och tydligt deklarerar var/hur/när dom provar vinerna ger jag också tummen upp för vad gäller transparens.

Håller fullständigt med. Själv kollar jag mycket hellre vad vinintresserade vanligt folk tycker på Cellartracker och Vivino än hur olika expertutlåtanden låter (med några undantag...) - här finns lite mer om Wisdom of the crowd. Ganska självklart egentligen och i dagens samhälle när information från massan blir tillgänglig försvinner i viss mån behovet av experter - i alla fall i formen av experttyckare
 

Per Stade

Lege artis
Håller fullständigt med. Själv kollar jag mycket hellre vad vinintresserade vanligt folk tycker på Cellartracker och Vivino än hur olika expertutlåtanden låter (med några undantag...) - här finns lite mer om Wisdom of the crowd. Ganska självklart egentligen och i dagens samhälle när information från massan blir tillgänglig försvinner i viss mån behovet av experter - i alla fall i formen av experttyckare

760.jpg
 

Gomseglet

Medlem
Jovars, jag kollar också allmänhetens åsikter. Problemet som jag ser det är att den som druckit mycket vin har ett bättre omdöme, framför allt om lagringsbarhet, som jag ofta söker. Därav försöker jag jämföra det skribenter med många års erfarenhet gillar med vad jag gillar. Kanske har vi då liknande smak, och kanske kan jag använda skribentens omdömen som fingervisare.
Dessutom är skribenter ofta bättre på att uttrycka sig. På CellarTracker är smaknoteringarna ofta i stil med "röd, ganska mycket syra, NapaCab är godare, 88 p". Då läser jag hellre skribenters omdömen.
 
M

Mouton

Tänder till lite när en favorit druva har en egen tråd.. Och bara så där gripet från inget sammanhang alls, vill jag nämna att vad gäller lagringskapacitet har Nebbiolo druvan allmänt ett stort sådant. Man brukar generellt sett säga att det finns 3st områden i världen som verkligen har en utveckling av lagring på flaska, Piemonte, Bourgogne och Bordeaux. Det finnsväldigt många andra områden där vinet tål extrem långlagring. Men dessa blir bara en äldre version av sin ungdom. Medan nämnda 3 områden går igenom en för sin dåvarande ålder stora växlingar.
 

Steef

Medlem
Man brukar generellt sett säga att det finns 3st områden i världen som verkligen har en utveckling av lagring på flaska, Piemonte, Bourgogne och Bordeaux. Det finnsväldigt många andra områden där vinet tål extrem långlagring. Men dessa blir bara en äldre version av sin ungdom. Medan nämnda 3 områden går igenom en för sin dåvarande ålder stora växlingar.

Generellt kan man komma undan med mycket. Och det är naturligtvis ok, ibland. Men dumt om det skulle innebära att man missar. Hade t.ex. tidigare idag nöjet att prova -05 och -14 av Gonons Saint-Joseph. Och satan vilka viner! Men att påstå att -05 "enbart" skulle vara en äldre version av det yngre är helt enkelt inte rätt, enligt min gom...
 

chambertin

Medlem
Tänder till lite när en favorit druva har en egen tråd.. Och bara så där gripet från inget sammanhang alls, vill jag nämna att vad gäller lagringskapacitet har Nebbiolo druvan allmänt ett stort sådant. Man brukar generellt sett säga att det finns 3st områden i världen som verkligen har en utveckling av lagring på flaska, Piemonte, Bourgogne och Bordeaux. Det finnsväldigt många andra områden där vinet tål extrem långlagring. Men dessa blir bara en äldre version av sin ungdom. Medan nämnda 3 områden går igenom en för sin dåvarande ålder stora växlingar.
Tråden handlade ju om Piemonte och även om Nebbiolo är områdets ädling så skulle jag ju inte t.ex dissa Braidas Barbera-viner.
Hittar nog själv minst tio områden utanför dina tre som lyckas prestera mer utveckling än bara "äldre versioner av sin ungdom" och det gör nog fler än jag skulle jag tro.
 

Pontus

Medlem
Jovars, jag kollar också allmänhetens åsikter. Problemet som jag ser det är att den som druckit mycket vin har ett bättre omdöme, framför allt om lagringsbarhet, som jag ofta söker. Därav försöker jag jämföra det skribenter med många års erfarenhet gillar med vad jag gillar. Kanske har vi då liknande smak, och kanske kan jag använda skribentens omdömen som fingervisare.
Dessutom är skribenter ofta bättre på att uttrycka sig. På CellarTracker är smaknoteringarna ofta i stil med "röd, ganska mycket syra, NapaCab är godare, 88 p". Då läser jag hellre skribenters omdömen.
Dessutom är det ganska uppenbart att smaknoter och poäng på t ex Cellartracker ofta är direkta speglingar av vad vinskribenter, med Parker i spetsen, skrivit och tyckt. Tycker man får gå ner på individnivå på Cellartracker om det ska ge något, dvs hitta personer med liknande smak som man litar på. Sen tycker jag att forum i allmänhet och detta forum i synnerhet ger ytterligare en dimension när man kan ställa följdfrågor osv, särskilt inom områden där man själv saknar tillräckligt med erfarenhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man brukar generellt sett säga att det finns 3st områden i världen som verkligen har en utveckling av lagring på flaska
Det är helt ok att tycka vad man vill, men om du skriver att "man brukar generellt..." så antyder du att det råder någon form av konsensus kring din åsikt eller att det är en vedertagen sanning. Vem är "man" i ditt påstående? Vi vill ju inte att det sprids personliga åsikter förpackade som fakta här på forumet. Risken är att någon läser ditt inlägg och tror på det du skriver. Jag håller verkligen inte med dig och kan inte tänka mig att du har några rimliga belägg för ditt påstående. Du är välkommen att överbevisa mig.
 
Toppen