Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 13 mars 2008.

1. sunqan

sunqan Vinös

SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

det märkliga är väl spridningen.

haut brion för 8000£/låda
    cheval blanc 9800
    yquem 4800

men jag håller med alla andra här: patetiskt... vin är ju trots allt en förbrukningsvara. och vingårdarna är ju en ganska flyktig tillgång - tänk vad en brand eller liknande skulle ställa till med. (det lär ju ta ett antal år att återställa produktionen)

-sunqan (fast det skulle vara roligt att äga latour eller lafite - tänk er ett dopp i vintankarna direkt efter pressningen :)

2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Prisbilden är galen. Alla slott verkar hålla tillbaka viner samtidigt som man siktar på samma omsättning i Euro, färre flaskor = högre pris per flaska. Jobbigt att vara winelover nu förtiden :-\ men det/vi verkar ju vara några knäppgökar kvar som fortsätter köpa.....tuffast är det för Jos och hans tragiska växelkurs ;) ;)

3. Jos

Jos Medlem

I extremfall och ytterst sällan kan det trots allt hända att det blir fel när jag tänker... ;)

4. Mmm

Mmm Medlem

Snacket går bland vinhandlarna i Köpenhamn.... Det sägs att Theis Vine har tagit alla primörpengarna för Bordeaux 2009 för att betala akuta räkningar - inte för att betala primörviner. Min källa jobbar på en annan vinbutik i Kph med ansvar för just primörviner.

Låter inte bra då jag har väl en 4-5 lådor med blandat som skulle levereras nu i juni. Hoppas det inte är sant.

5. magnum

Intressant, så handlarna behöver inte betala vid beställning!? Vad är då iden för slottet?

6. Mmm

Mmm Medlem

Vad jag förstår så gjordes inte några beställningar... I så fall måste Theis ut och få tag på vinerna på öppna marknaden för att kunna leverera. Men som sagt, jag vet inte riktigt hur mycket min källa har på fötterna här. Det är kanske bara fula tricks för att smutskasta sina konkurrenter. Jag lär få reda på det senare i år...

7. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Om detta är sant, har hänt förut och kommer väl hända igen tyvärr. Vore intressant om det fanns mer än ett rykte. Det är ju inte osannolikt att andra handlare vill att detta ska ske.

För lite tips och råd, denna sida gäller primärt England men innehåller ett antal tips:

http://www.investdrinks.org/index.html

8. ae

ae Medlem

1855.com-metoden m a o...

9. Mmm

Mmm Medlem

Ser man på! Idag damp det ner ett mail om att alla mina viner hade anlänt och de undrade var och när de skulle levereras. Tydligen var ryktet inte korrekt!

Väldigt tidig leverering dessutom, 2008:eek:r vill jag minnas levererades i juni förra året.

10. Mmm

Mmm Medlem

Och nu står lådorna hemma :D

Gazin
    Poyferré
    Gruaud Larose
    Clerc Milon
    Poujeaux

Nu skall de bara ligga i 20 år också.

11. vintomas

vintomas Bloggare

Har du noterat att Parker just lagt ut en bombmatta med 100-poängsbedömningar över årgången, inkl ett av de viner du köpt? (Om nu den Poyferré du köpt är Léoville-Poyferré, kommer inte på någon annan.)

Gazin - 96
    Leoville-Poyferré - 100
    Gruad Larose - 95
    Clerc Milon - 92
    Poujeaux - 92

Således har just din hemförsäkringspremie gått upp, men jag erbjuder mig att lösa detta genom att befria dig från dina Leoville-Poyferré till ditt inköpspris. :)

12. Mmm

Mmm Medlem

; ;D ;D

Det hade jag inte koll på! Trevligt med 100-poängsvin i källaren, det har nog inte hänt förr. (sen är ju ifs poängen meningslös när man väl dricker vinet, men det ger ju onekligen ett större ekonomiskt värde än de 895 kr/flaska jag betalade)

Jag köpte även ett par andra billiga slott som jag inte nämnde, bl.a. Senejac (90 kr st tror jag) och Lanessan (c:a 100 kr styck). Senejac fick 93 poäng kan jag se, onekligen bra utdelning för de pengarna!)

13. magnum

Kul att du fick dina viner. 895SEK inkl alla skatter?

14. Mmm

Mmm Medlem

Det var inklusive alla avgifter och gratis leverans. Men det var i danska kronor :)

Dela sidan