Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 13 mars 2008.

1. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

SV: Bordeaux en Primeur 2006

Ingen av vinerna är dåliga, dock lyser 1996 som den klaraste stjärnan bland dem.

1990 T-M har jag inget minne av att ha provat dessvärre.

2. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Hur är 2005:eek:rna i dagsläget, Andreas? Toppar? Bottnar? Jag har som sagt inte rört dem sedan primörprovningen, de är givetvis för unga för min smak rent konsumtionsmässigt. Bland de fem premiers rankade jag år 2006 1. Margaux 2. Latour 3. Haut-Brion 4. Lafite 5. Mouton.
    Fanns även en drös andra goda viner som jag borde nämna men då blir det mer en listtråd :)

Det jag kan nämna är att i min värld trumfade 2005 t.o.m. den haussade 2000. Maken till god kvalitet överlag har jag sällan sett.

2001 var också en speciell årgång för mig, för 2002 var nämligen första gången min fru följde med mig ner på primörprovningar då 2001 smakades av. Ett ganska lätt år, minns att jag på den röda sidan tyckte bäst om La Mission. Men här är det de vita som dominerar, och man blev nästan rörd till tårar då man drack 2001 Laville H-B som hade en underbar ton av de augustipäron som fanns i min salig mormors trädgård. Sedan ska man ju inte snacka om Sauternes och Barsacvinerna. Yquem, Climens...o la la!

3. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Kul att Parker är på benen igen. Vore värdefullt att få ta del av din "topp 10" lista från 05 och 01 ::)

4. Andreas L

Andreas L Medlem

Jag kan enkelt säga att 2005 är större på högra stranden, pomerolerna är sagolika, till och med de mediokra egendomarna har gjort stora viner, St-Emilion är mycket homogent, jävligt goda viner på ren Svenska, Klämde en 2005 Carillon d´Angelus till lunch idag, vilken sammet! I Médoc är vinerna naturligtvis mycket bra men inte fullt så magnifika som många tror, faktum är att jag senast föredrog några 04:eek:r vilket är en helt klart underskattad årgång.

Bäst 05 (ej blint, har heller ej provat allesammans, men kommer att göra det i Juni)

Margaux
    Pontet-Canet
    La Conseillante
    Haut-Brion
    Troplong-Mondot
    Tertre-Rotebouef
    Haut-Condissas
    Tertre-Rotebouef
    La Gaffeliere (ja faktiskt, bättre än någonsin)
    Mouton (inte samma klass som Margaux el Haut-Brion men alltid kafferostad och saftig)
    Samt en massa mer förstås

5. magnum

04 har du några insider tips?

6. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Kul att du upptäckt Haut-Condissas storhet, det är en liten halvdoldis vars första årgång jag provade på negociantfirman Fiore-Richaud i Margaux för ett antal år sedan. Blev förbluffad över kvalitén kontra det (då) humana priset.

7. magnum

Har du nån mera info om detta slott? vad rinner nedför strupen denna tisdag kväll?

8. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Det ägs av Jean Guyon och har en vanlig Médocappellation, mycket gott. Ska kolla mina provningsanteckningar för mer info om ingen annan hinner före. 1999 är den tidigaste årgång av slottet jag provat.

Ikväll blir det en "tager-vad-man-haver kväll" blir något icke allt för märkvärdigt vin. Förmodligen nåt från de senaste nyhetssläppen, jag har inte bestämt mig än. Just nu dricker jag mineralvatten :)

9. anders

anders Medlem

Jag noterar att Tertre-Rotebouef måste ha vara ett vin utöver det vanliga. Både 6:e och 8:e plats. Eller ska vi tolka det som att det var en ganska kraftig flaskvariation? ;D

10. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Vi kan väl tolka det som att världsmästaren kanske drack ett glas Bx igår kväll!

11. anders

anders Medlem

Måste ha varit ett ganska stort glas... eller också har ölsinnet smittat över till vinsidan...

12. Krug88

Krug88 Medlem

Åh fan, synd att jag inte visste det innan jag åkte. Hade slagit dig en signal så vi kunde ta en middag, tror jag har kvar ditt nummer.
    Jag och Netterberg gick på Bistro de Sommeliers i onsdags och bälgade i oss Comtes rosé 96, Haut Brion 97 och Yquem 96 på halva.
    Alla vinerna gick på 400 euro tillsammans...

13. Andreas L

Andreas L Medlem

Du har rätt Krug - Petrus 1975 Dubbelmagnum, 2001 Angelus, 2004 Fombrauge, 1998 Roc des Cambes, Haut-Condissas 05 samt 98, Rayas 1998 var några av godsakerna.

14. Andreas L

Andreas L Medlem

Helt klart de bästa priserna på fine wines i Bordeaux, köttet är väldigt bra dessutom, leve det bruna köket.

15. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Vill ni ha fina vinpriser så åkt till Champion, en stor supermarket vid hotellbyn i Pessac. Deras vinavdelning är förvånansvärt välsorterad och då jag var där sist kunde man köpa Cru Bourgeoisviner för 2.25 €. Perfekta vardagsviner.

De hade även en hel del klassade slott för en spottstyver.

Det är inte bara på Bordeaux Magnum och andra ställen inne i stan man kan handla bra vin :)

16. Krug88

Krug88 Medlem

Min polare var kvar en dag till och besökte Bordeaux Magnum idag.
    Fick detta smset av honom för en timme sen "Magnum shoppen sög"

Du menar väl den som ligger i Pessac förmodar jag?

17. Mysonoxen

Mysonoxen Medlem

Ja, du har även L' Amour du Vin i Bordeaux numera, de har ganska schyssta priser i butiken på rue St. Dominique i Paris, har inte hunnit med den i Bordeaux än.

Magnum har lite höga priser men i a f sist jag var där hade de en hel del bra viner från bl.a. 1947, 1961 och 1990. Den var bra tyckte jag, men tog den bara som ett exempel.

Det finns flera jag tycker är bra bl.a. en som heter Vinotheque, där jag 2003 inhandlade tre olika årgångar av det mycket goda vita Clos Floridene som Denis Dubordieu tillverkar och betalade runt 120 spänn/pavan, plus givetvis många andra.

Av restaurangerna gillar jag som jag kanske nämnt La Tupina, Bistrot de sommelier och Le Chapon Fin.

(Dock har det lilla caféet under hotellet Les 4 soeurs den godaste Croque Monsieur jag ätit, de lägger racletteost på toppen av mackan och skinkan är jättegod. En sådan och en flaska god bordeaux till så är man glad hela dagen.)

18. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Angående diskussionen om Asien och Bordeauxköp, saxat från Decanter:

19. Krug88

Krug88 Medlem

Kan 07 vara en ny 97:a?
    Då priserna var så höga från början att de hade enorma lager kvar både på slotten och hos negocianterna.

20. anders

anders Medlem

Lägg dessutom till en rejält nedtryckt dollar- och pundkurs mot både euro och krona så kan det nog bli en utmaning att bli av med vinerna till vansinnespriser.

Det kan kanske vara dags att kika lite på vad frw et al kan erbjuda nu med ett pund en bra bit under tolv spänn.

Dela sidan