Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Pomerol

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Fick besked från Systembolaget att mina primörer hade kommit. Och även denna gång fick jag allt jag vill ha. Satsade på Kirwan som det dyraste vinet och sedan blandat i klassen 250-400 kr. Dessutom ett gäng halvor. Som sagt, köpa små viner stora år...

Tyckte det var ett ganska svårt år att handla. Jag kollade runt lite och det verkade som om vinerna mellan 250-1000 kr hamnade på 90-94 poäng av olika bedömmare, och de absolut dyrast kom upp till 95-97. I många fall kändes det omotiverat att gå upp för högt i pris.

Vad beställde ni och vad fick ni? Ska ni beställa något mer?

Nedan en lista på vad som finns kvar:
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... x_2005.pdf
 

anders

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Det är ju djävulska mängder kvar!

Vansinnespriser och ekonomisk kris är tydligen ingen bra kombination...
Det är nog risk att en hel del av de här baljorna blir hyllvärmare tills inflationen har tuggit i sig något av överpriset.
 

Jörgen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Intressant att det verkar ha varit mest köpmotstånd mot 2a cru-erna (1000 kr-vinerna).
Många av de lite "billigare" 4-5cru'na har tagit slut, t.ex La Tour Carnet, Haut Bages-Libèral etc (jag fick mina :))
Här på landet (Eskilstuna, vi har två butiker) var det bara jag och en till som "köade" utanför den största butiken, de hade reserverat två kassor för anstormningen så självklart fick vi båda allt vi ville ha!
Förra året var det typ 15-20 pers som köade för -04orna....
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Jag är faktiskt lite förvånad att det sålts några flaskor av Premier Cruerna överhuvudtaget. Även om priset är detsamma i London så är det inte helt självklart att man får igen de pengarna vid en framtida försäljning. Men är pengar inget hinder så kanske man inte bryr sig.
Jag tror att det var i det överkomligare segmentet man kunde göra fynden denna gång. Bra årgång sämre lägen, sämre år, bättre lägen gällde verkligen 2005. Har någon gjort något dåligt vin i Bx 2005? Bedrift isåfall.
 
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Förvånansvärt mycket kvar kan konstateras och det kommer garanterat finnas en hel del kul 05:eek:r på hyllorna ffa i gbg och malmö under en lång tid framöver, då kundstocken där för dyrare viner inte är i närheten av Stockholm. Jag brukar alltid hitta kul saker när jag är i gbg som det köats för i sthlm i månader tidigare. (Selosse 96 exempelvis).

Eftersom jag var slö och vis och inte bokade några primörer så kommer jag med all säkerhet titta in på regeringsgatan och köpa billiga 05:eek:r. Precis som tidigare sagt, ytterst få har misslyckats och det är alltid kul att upptäcka egendomar som man inte har någon tidigare koll på som dessutom inte tillhör några av de mera kända.

Eftersom man tyvärr inte skiter tusenlappar förnärvarande låter jag korten vila tills champagne och österrikesläppen i december.
 

Jörgen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Bra årgång sämre lägen, sämre år, bättre lägen gällde verkligen 2005

Så sant som det var sagt, köpte en gång i tiden alla 1er cru (Lafite, Latour, Cheval Blanc etc) från det "usla" året 1987, de var riktigt bra, lätta men eleganta och faktiskt komplexa men med en mkt vacker prislapp ;)
2005 borde det vara tjänstefel att misslyckas med som vinmakare!
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Med tanke på hur bra Mouton 67, 69, 77, 80 och 84 presterade för några år sedan (inga stora viner men riktigt goda och vitala) så kan man gärna köpa sämre år av PC, fast då vill man betala därefter. Misstänker att markanden kommer vara helt död för 06orna nästa höst.
 

The Pint

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Pomerol skrev:
Vad beställde ni och vad fick ni? Ska ni beställa något mer?

Beställde Beauregard, La Tour Carbet, Haut-Bages-Libèral, L'Arrosée och Fleur Cardinale. Har fått klartecken på allt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Håkan skrev:
Med tanke på hur bra Mouton 67, 69, 77, 80 och 84 presterade för några år sedan (inga stora viner men riktigt goda och vitala) så kan man gärna köpa sämre år av PC, fast då vill man betala därefter. Misstänker att markanden kommer vara helt död för 06orna nästa höst.

:eek:

En som druckit en god 1969!!!! (och dessutom 1967)

Den måste förvarats i nåt märkligt laboratorium. ALLA 1969 jag provat från "de stora" har varit totalt odrickbara trots proper förvaring.
1967 Trotanoy drack jag i slutet av 90-talet och det var den enda 1967 av de röda jag provat som varit drickbara. Dock har jag druckit bra Sauternes från det året.

Nu vill jag höra mer om denna provning!
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mysonoxen, okej, provningen var nog vid närmare eftertanke i slutet av 90-talet (f-n va tiden går), vinerna fick vi helt blint och fick inte reda på något förrän vi gett våra betyg (men visst anade vi att det var Bordeauxer). I provningen ingick även 74an men den var död. 67an kom från magnum och var förvånansvärt vital, inget stort vin alls men helt okej, en koll i databasen säger 88 p. 69an var vinnaren, riktigt bra, helt mogen och 90p från min penna. 77an och 80an var något sämre men bra standardbordeauxer (86-87). 84an var okej men konstig (84 är en konstig årgång, förmodligen innehåller den 100%Cab).
Inga var mer förvånade än vi när vi fick se vinerna medan provningsledaren (känd vinnekrofil) satt och mös.
En 73a Petrus för några år sedan var också förvånansvärt bra.
 

Krisman

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Fick allt jag beställde, vilket innebär att jag kanske måste börja sälja mig själv eller nått för att kunna hämta ut.
Någon som är sugen? ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Krisman skrev:
Fick allt jag beställde, vilket innebär att jag kanske måste börja sälja mig själv eller nått för att kunna hämta ut.
Någon som är sugen? ;)

Du är ju för fan sommelier, du har ju varit hora sen du först satte fötterna på ett restauranggolv. ;D Bit ihop, svälj undan och tänk på Pontet-Canet!
 

CH

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Krisman skrev:
Fick allt jag beställde, vilket innebär att jag kanske måste börja sälja mig själv eller nått för att kunna hämta ut.
Någon som är sugen? ;)

Denna herren kanske är det?

v_skogh skrev:
Du menar denna karln? :D
KALENDER4_380.jpg
 

Hans A-g

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Håller helt med Jörgen - ett år som 05 ska man köpa lite enklare slott!

Bra år kan även de få fullträffar, samtidigt som de prismässigt håller igen, undviker finslottens prisnoja.

Beställde ett 30-tal flaskor mellan 200 och 300 kr (inkl 10 halvor), tycks få samtliga. (Kanske det bara var jag som vågade nalkas spökslott som CANTEMERLE och liknande...)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Håkan skrev:
Mysonoxen, okej, provningen var nog vid närmare eftertanke i slutet av 90-talet (f-n va tiden går), vinerna fick vi helt blint och fick inte reda på något förrän vi gett våra betyg (men visst anade vi att det var Bordeauxer). I provningen ingick även 74an men den var död. 67an kom från magnum och var förvånansvärt vital, inget stort vin alls men helt okej, en koll i databasen säger 88 p. 69an var vinnaren, riktigt bra, helt mogen och 90p från min penna. 77an och 80an var något sämre men bra standardbordeauxer (86-87). 84an var okej men konstig (84 är en konstig årgång, förmodligen innehåller den 100%Cab).
Inga var mer förvånade än vi när vi fick se vinerna medan provningsledaren (känd vinnekrofil) satt och mös.
En 73a Petrus för några år sedan var också förvånansvärt bra.

Gott vin från katastrofårgångar är ju alltid en ögonbrynshöjare. Av 1973:eek:r har jag nog bara druckit ett par drickbara Bordeauxer, en Latour-de-Pomerol var god. Den godaste 1973 enligt mitt minne var en Richebourg från Domaine Jean Gros i Bourgogne, den överraskade mig totalt, då jag aldrig varken före eller efter druckit en bra Bourgogne från det året. Det har så gott som alltid varit stendöda reliker hemmahörandes i slasken.

Vinnekrofil? Då gillar man väl stendöda viner? :D
 

Håkan

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Mysonoxen>>Tyvärr är det väl enbart från katastrofårgångar som man i framtiden har råd att dricka PC eller vin med hus på. :-[
 

Jörgen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Beställde ett 30-tal flaskor mellan 200 och 300 kr (inkl 10 halvor), tycks få samtliga. (Kanske det bara var jag som vågade nalkas spökslott som CANTEMERLE och liknande...)

Nej Hans, här kommer lite "hemmagjord" statistik:
Av ca 100 röda viner (inkl ½ fl) såldes 29 slut direkt, av de 29 kostade 21 mindre än 500 kr...
Slutsålda direkt bl.a:
Ch Citran
Ch Chasse-Spleen
Ch La Tour Carnet
Ch Les Ormes de Pez
Ch Croizet-Bages
Ch Grand-Puy-D
Ch Haut-Bages Libèral
Ch Talbot
Ch Durfort-Vivens
Ch Beauregard
Ch Gazin
Ch L'Arrosée m.fl
Inga superdyringar direkt (Ch Cantemerle nästan slut, 290 fl kvar av 1200)

Av de 8 "dyrare" viner som tagit slut noterar jag :
Ch Petrus, 24 fl á 24.544 kr........
Ch Grand-Puy-Lacoste
Ch Lynch-Bages
Ch Pontet-Canet
Ch Léoville-Poyferré
Ch Beau-Séjour-Bécot
Ch Clos Fourtet
Ch Brane-Cantenac
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora Primörvinstråden , diskussioner om primörviner.

Håkan skrev:
Mysonoxen>>Tyvärr är det väl enbart från katastrofårgångar som man i framtiden har råd att dricka PC eller vin med hus på. :-[

så sant, så sant
 
Toppen