Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Swedish

Medlem
Jag undrar bara vilken druva är det i TBA? På bolis hemsida står ingen uppgift!
Så dåligt och nonchalant, men felet kan lika väl vara hos importören också. Jag gissar på Riesling, men varför i fridens namn har de utelämnat så viktig fakta …

Det är ju Kellers instegs-TBA eller som han uttrycker det "ett vin för att få ungdomar att dricka söta viner" (Systembolaget trademark:D).
Om jag inte är helt galet på det så är det främst Scheurebe och Rieslaner med en dutt Riesling...
 

Trydebull

Medlem
Under två restaurangbesök de senaste två veckorna har jag druckit gudomliga tyska söta viner:

2013 Weingut Keller Westhofener Morstein Scheurebe Beerenauslese
2015 Dr. von Bassermann-Jordan Rieslaner Auslese

Jag vill dricka mer i den här stilen och jag vill ha sådana här viner i källaren. Vad ska jag köpa (helst på Systembolaget)?

2015 är en utmärkt årgång generellt sett! Sen tyvärr - utbudet är "begränsat". Tror du får hålla koll på framtida släpp i första hand.
Här är två som borde vara bra - jag har iallafall aldrig blivit besviken på Keller.

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/keller-pius-beerenauslese-9031402
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/keller-trockenbeerenauslese-9032102

Jag har själv köpt dessa, men tyvärr inte hunnit testa ännu.

Jag har druckit åtminstone några flaskor från Keller historiskt och även om jag inte har lika många i källaren så håller jag dem nästan lika högt som andra rötade områden. Som ger helt andra smakupplevelser.

Har inte varit så empirisk med drickandet historiskt så har inga noter men vet att jag alltid varit lyrisk över Keller TBA och BA 10+
Har lite ströflaskor från 2000-talet och någon 90-tal hemma och köpt på mig lite mer av 2015. Smygöppnade en lillasyster PIUS 2015 för några veckor sedan och skrev halvamatörmässigt så här på CT:

"Inga direkta noter. Var bara tvungen att öppna en flaska alltför ung för att smaka av. Vilket barnarov. Men vilket vin det är, och vilket vin det kommer att bli. Drack mer än testade så Inga detaljer men "allt var där". Päron, smör, honung, viol-parfym, vårblommor, fruktträdsblommor osv. Simmigheten kommer naturligtvis att bli mer påtaglig och smakerna kommer att utvecklas och gå ihop än mer men otroligt tillgänglig och njutbar redan nu. Har tre flaskor kvar av denna och en låda av "storasyster". Måste köpa mer. Av båda. Kommer att landa över 95 med råge om 10 år och framåt."
 

Fredrik L

Medlem
Ska i veckan på jobb i Valpolicella, och tänkte att jag skulle ge vinerna en chans. Vilka producenters viner ska jag kolla efter?
 
Last edited by a moderator:
Ska i veckan på jobb i Valpolicella, och tänkte att jag skulle ge vinerna en chans. Vilka producenters viner ska jag kolla efter?
En av årets bästa vinupplevelser för mig var guiseppe quintarellis valpolicella superiore (riserva?) fr 2006. hade amaronens komplexitet och sötma, men lätt kropp och helt torr och fräsch. finns en bra producentbeskrivning på kermit Lynchs hemsida.
 

Fredrik L

Medlem
En av årets bästa vinupplevelser för mig var guiseppe quintarellis valpolicella superiore (riserva?) fr 2006. hade amaronens komplexitet och sötma, men lätt kropp och helt torr och fräsch. finns en bra producentbeskrivning på kermit Lynchs hemsida.
Har förstått att Quintarelli är bland de bästa i trakten. Ska hålla utkik. Tack för tips!
 

Pontus

Medlem
Har inte jättestor erfarenhet, så det finns säkert folk på forumet som har bättre input än jag. De jag druckit med hyfsat stor mognad och gillat är Bussola (Amarone TB) och Masi (Mazzano, Campolongo di Torbe). Quintarelli och Romano dal Forno lär ju vara absolut bäst, men kostar därefter. Testade dal Fornos Valpolicella för ett antal år sen och att få i sig ett glas var som att inta en större måltid. Den hade nog behövt minst två decennier i källaren. Har dessvärre mindre koll på kanske mer prisvärda (förlåt att jag svär i kyrkan) producenter.
 

AdamST

Medlem
Jag drack två väldigt bra vita viner under helgen på Restaurang Natur i Göteborg, och jagar gärna rätt på något liknande i stilen :)

Det första var ett torrt vitt från Alsace från Domaine Burckel-Jung gjord på Riesling. Det andra var ett lite sötare och mer oljigt vitt som även detta var från Alsace, producenten heter Pierre Frick och jag är ganska säker på att den gjordes på auxerrois

Länk till det första vinet finns här https://www.vente-directe-vigneron-...6-domaine-burckel-jung/bouteille-de-vin-12183
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det andra var ett lite sötare och mer oljigt vitt som även detta var från Alsace, producenten heter Pierre Frick och jag är ganska säker på att den gjordes på auxerrois
Vad stod det exakt på flaskan? Auxerrois är ofta i Alsace eg Pinot Gris som kan ge lite sötare oljiga viner som du beskriver eller, som jag gillar bättre, de som är som en torr kryddig riesling. Tror att jag faktiskt föredrar Pinot Gris framför de flesta Riesling från Alsace och inte enbart för att de oftast är (betydligt) billigare?;) Pierre Frick är en kul prick med en100% ekoproduktion - iaf strävar han efter det. Jag köper hans viner vid vingårdsbesök (5 rue de Baer, Pfaffenheim). De är inga långlagrare! I Sverige tror jag bara att ett antal restauranger privatimporterar hans viner vilket var fallet när jag sist var där för tre år sedan.
 

AdamST

Medlem
Vad stod det exakt på flaskan? Auxerrois är ofta i Alsace eg Pinot Gris som kan ge lite sötare oljiga viner som du beskriver eller, som jag gillar bättre, de som är som en torr kryddig riesling. Tror att jag faktiskt föredrar Pinot Gris framför de flesta Riesling från Alsace och inte enbart för att de oftast är (betydligt) billigare?;) Pierre Frick är en kul prick med en100% ekoproduktion - iaf strävar han efter det. Jag köper hans viner vid vingårdsbesök (5 rue de Baer, Pfaffenheim). De är inga långlagrare! I Sverige tror jag bara att ett antal restauranger privatimporterar hans viner vilket var fallet när jag sist var där för tre år sedan.
Jag var dum nog att inte ta bild på flaskan från Pierre Frick, det får jag ångra nu :) Men jag älskade både den torra på egen hand och den oljiga till mat, så jag tar gärna emot tips på något i samma stil man kan få tag på i Sverige (och så noterar jag adressen för en framtida resa)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag var dum nog att inte ta bild på flaskan från Pierre Frick, det får jag ångra nu :) Men jag älskade både den torra på egen hand och den oljiga till mat, så jag tar gärna emot tips på något i samma stil man kan få tag på i Sverige (och så noterar jag adressen för en framtida resa)
TM Kvalitetsviner har Pierre Frick i Sverige. Kontakta dem för privatimport. https://www.kvalitetsviner.se/
 

Skaggs

Medlem
Jag drack två väldigt bra vita viner under helgen på Restaurang Natur i Göteborg, och jagar gärna rätt på något liknande i stilen :)

Det andra var ett lite sötare och mer oljigt vitt som även detta var från Alsace, producenten heter Pierre Frick och jag är ganska säker på att den gjordes på auxerrois

Pierre Frick kan man också handla hos Rosforth och Rosforth i CPH. Priserna är i DKK och utan moms. Listpriset multiplicerat med ca 1,62 så landar du ganska nära den faktiska kostnaden för köp på plats.

2014 Muscat ssa, 124:-
2014 Auxerroirs Carriére ssa, 120:-
2013 Blanc et Noir ssa, 100:-
2015 Pinot Gris Vorburg Macération ssa, 160:-
2014 Pinot Gris ssa, 120:-
2013 Pinot Gris Jarre ssa, 144:-
2012 Gewürztraminer ssa, 116:-
2009 Riesling Vorburg Grand Cru, 124:-
2007 Riesling Steinert Grand Cru, 124:-
2011 Pinot Noir Rot Murlé ssa, 140:-
2015 Le 3 Decembre, 136:-
2011 Riesling Vendange Tardive ssa, 192:-
2009 Sylvaner Bergweingarten Vin Moelleux, 120:-
 

Fredrik L

Medlem
Jag gjorde i slutet på 2016 en lista över mina 10 favoritproducenter. Jag gör det enkelt och lägger en länk till det inlägget.
http://jcvintankar.blogspot.se/2016/?m=0
Tack för tipset! Jag cyklade till Brunelli, där jag träffade Alberto som var en riktigt trevlig prick, och jag fick testa igenom större delen av sortimentet. Jag fastnade för Amarone Inferi 2011, vilken jag fann något bättre än Titari 2012.
 
Tack för tipset! Jag cyklade till Brunelli, där jag träffade Alberto som var en riktigt trevlig prick, och jag fick testa igenom större delen av sortimentet. Jag fastnade för Amarone Inferi 2011, vilken jag fann något bättre än Titari 2012.

Alberto är en genomsympatiskt person. Köper man något är provningarna gratis. Titari 2012 är väl alldeles nyligen släppt. Brukar behöva minst ett år efter släppet för att komma till sin rätt. Inferi 2011 är ju bara så god!
 

Stenberg

Medlem
Under två restaurangbesök de senaste två veckorna har jag druckit gudomliga tyska söta viner:

2013 Weingut Keller Westhofener Morstein Scheurebe Beerenauslese
2015 Dr. von Bassermann-Jordan Rieslaner Auslese

Jag vill dricka mer i den här stilen och jag vill ha sådana här viner i källaren. Vad ska jag köpa (helst på Systembolaget)?

Sent svar på gammalt inlägg. Jag är absolut ingen expert på varken vitt eller sött men har börjat botanisera en del i Kellers utbud med hjälp av Atomwine.dk. De har mycket från Keller och en hel del annan tysk Riesling. Och inte för att sätta någon press på dig men just nu har de dessutom Rieslingvecka med tilbud på visa viner, till och med söndag. Bara att plocka ihop en blandlåda. :D
https://www.atomwine.dk/pl/Vingaver-og-Vintilbud-Tilbud-Riesling-Week-_148987.aspx

Och så kan du förstås slänga in lite Keller i lådan oxå även om de inte är med i kampanjen. Det finns lite 2015 kvar bland de söta. ;)
 
Om man ska ge sig på lite av de mer avstickande "vita" vinerna, typ orangevin, oxiderad jura mm, och bara vill köpa sex stycken blandat i regionen 200-250 inkl frakt, vad ska man kolla efter och var?
 
Toppen