Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Pessoa

Medlem
Om man ska ge sig på lite av de mer avstickande "vita" vinerna, typ orangevin, oxiderad jura mm, och bara vill köpa sex stycken blandat i regionen 200-250 inkl frakt, vad ska man kolla efter och var?
Kanske Paraschos, Radikon, Dario Princic, Franco Terpin, Chateau d'Arlay. Enjoy har de första och Wine Trade de senare. Sen kanske Gravonia från Lopez Heredia kanske passar in i ditt önskemål.
 

Poussard

Medlem
Om man ska ge sig på lite av de mer avstickande "vita" vinerna, typ orangevin, oxiderad jura mm, och bara vill köpa sex stycken blandat i regionen 200-250 inkl frakt, vad ska man kolla efter och var?

Oxidativ (inte oxiderad, det är en defekt) Jura finns inte riktigt inom ditt prisspann. Kanske finns nån blend av Chardonnay Savagnin där delar är sous voile, inom spannet.
 

Magnus L

urydhtfilgukj

jrick

Medlem
Har inte provat 2007:an men det är ju en lågdosage-BdB utan malo så den borde vara hyfsat tillknäppt. Men bra att veta när ens teorier inte stämmer med verkligheten.
Jag drack den hos Diebolt-Vallois förra året. Eller smakade den är väl mer korrekt uttryckt. Jag tyckte att den var väldigt god. Jag är ingen stor champagnedrickare men jag tror mig veta hur en riktigt otillgänglig champagne smakar och jag tycker inte att det stämmer in på FdP. Det är väl årgången som är tidigt tillgänglig? Sen är det väl klart att den blir bättre med tiden men den var god redan då i juni 2016. Jag köpte med mig ett par och har tänkt öppna den första nästa vecka.
 
Utan att ha provat dem tror jag ändå att Arnould-champagnen är mer drickfärdig än FdP, detta baserat på husstil, druvblend och tidigare provningar av FdP och Arnoulds övriga portfölj.
EDIT: Kollade snabbt CT, de anger 2019 som start av drickfönster för FdP och 2016 för Arnould:n.
 
Toppen