Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Summering av sommarens vinäventyr

Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte att det vore på sin plats med ett inlägg om en två veckors vinresa denna sommar. Rutten såg ut som följer:
Alsace – Chablis - Bourgogne (Beaune) - Rhonedalen (norra) – Beaujolais - Rheingau

Stoppet i Alsace blev bara en dag då jag redan varit i Alsace tidigare i år. Under denna dag hann vi med fem producenter varav en jag besökt tidigare under året (åkte dit bara för att köpa en flaska).

Agape: Det besök i Alsace med trevligast bemötande. Mannen som serverade oss hade en perfekt avvägd balans i fråga om att berätta om vinerna utan att det för den sakens skull gå till överdrift med en 10 minutes monolog. Vinerna då – de gör en oerhört prisvärd cremant för 11 EUR. Bland de bättre jag provat i detta prissegment. Deras instegsriesling (2015) var helt ok för pengarna, rätt så aromatisk, nästan så att man fick lite Gewurtstendenser i doften. Grand Cru Osterberg (2015) var bra men nataurligtvis inte redo på några år. Hög syra och bra body och kommer säkert att utvecklas fint under 5-6 år.

Rolly Gassmann: Stället jag redan besökt under året. Vinet jag åkte dit för att köpa är en Riesling de Rorschwihr SGN (2010). Detta är det bästa Rieslingvin jag någonsin testat, håret reste sig på armarna! Galloni’s kommentar sammanfattar det väl: https://www.biwine.com/shop-online/product/alsace/rolly-gassmann/riesling-de-rorschwihr-sgn/2010/ . 100 EUR var det tveklöst värt!

Bott Geyl: Har hört mycket gott om denna producent men inget som stack ut i mina ögon dessvärre. Svagare årgång förmodligen.

Francois Bauer: Bra bemötande. Instegsrieslingen var mineralisk och god. Vinet som stack ut var Grand Cru Brand Clos de la Treille (2015), riktigt bra power med en lagringspotential på 10-15 år. Bra vin för 18 EUR.

Louis Sipp: Kostar för att få prova, man får dock tillbaka pengarna vid köp. Bemötandet ok men inte mer än så. Inte jätteimponerad över vinerna heller tyvärr. Det som stack ut positivt var en Grand Cru Osterberg (2012) som var välbalanserat och med viss mineralitet.

Vidare till Chablis för två provningsdagar!

Detta var mitt första besök i Chablis, därför lades besöken hos de mer etablerade namnen. Gillar egentligen att leta upp mindre välkända producenter. Min känsla är att det ofta är hos dessa man kan göra de riktiga kapen. Kände dock att det vore dumt att chansa vid första besöket. De producenter jag besökte var: Domaine de Malandes, La Chablisienne, Seguinot Bourdet, Jean Marc Brocard, Clotilde Davenne och William Fevre.

Egentligen tycker jag väl att samtliga besök var bra. I fråga om bemötande vill jag lyfta fram Clotilde Davenne, Jean Marc Brocard och Domaine de Malandes. I fråga om vinkvalitte stack Jean Marc Brocard och William Fevre ut, men även Seguinot Bourdet var riktigt bra (och prisvärt).

Toppvinerna på GC nivå som fick följa med hem var:

GC Le Clos - Chablisienne (2014),
slog faktiskt GC Grenouille som många anser vara kooperativets flaggskepp.

Grand Crue Les Preuses – Jean Marc Brocard (2013)

Grand Cru Vaudesir – Seguinot Bourdet (2015)


På 1ER cru nivå stod följande viner ut:

Cote de Lechet – Domaine des Malandes (2015),
väldigt clean, ingen frukt, salt och stenig, perfekt till skaldjur. Endast 17 EUR

Fourchaume – William Fevre (2015),
bästa 1ER cru jag testade under besöken, helt klart i klass med de GC jag testade hos WF. Grym fyllighet men ändå inte spretigt.


Efter två dagar i Chablis åkte vi de cirka 16 milen till Beaune. Beaune som för övrigt är en av mina absoluta favoritstäder, helt underbar stad för en vinnörd. Planen för Bourgogne var egentligen att inte handla allt för mycket då man ofta blir besviken när man kommer hem. Prisnivån tycker jag precis som många andra har gått upp alldeles för mycket.

Producenter vi besökte var Maison Parigot & Richard (gör enbart cremant), Daniel Rion (Vosne Romanee), Domaine Berthaut (Fixin), Chateau de Marsannay (Marsannay), Ropiteau (Meursault), Domaine Roux Père & Fils, Domaine Patrick Javillier.

På den röda sidan handlades endast ett par flaskor Fixin hos Domaine Berthaut. Ansåg att resurserna är bättre spenderade i Rhonedalen.

På den vita sidan handlades det en del, det som som stack ut var:

Meursault 1ER Cru Charmes – Ropiteau (2015). I mina provningsnteckningar skrev jag “Fantastisk, fin fyllighet, syrligt godis på flaska, lång eftersmak (3-8 år)”. Kanske inte den mest utförliga beskrivningen, men nåväl, gott var det!

Rully - Clos des Mollepierres - Domaine Roux Père & Fils (2015). Provningsanteckningar “Fantastiskt prisvärd! Fin näsa, aromatisk, balanserad. Ett mycket bra vin!” Ett kap för 18 EUR.

Måste också nämna att jag provade en fantastisk Rose från Chateau de Marsannay. Den överlägset bästa Rosen som provades.

Då de tre första stoppen präglades av en överväldigande stor majoritet vitt såg vi verkligen fram emot lite härlig Syrah i Rhonedalen. Uppehället spenderades i Lyon då vi tänkte göra en avstickare norrut till Beaujolais en av dagarna. Första provningsdagen inleddes med en bilfärd ner till de sydliga delarna av norra Rhone. De producenter som besöktes var Fayolle fils et fille, Cave de Tain och Chapoutier. Detta var en söndag så det var lite svårt att styra besöken, man fick ta det som hade öppet.

Fayolle hade egentligen stängt på Söndagar men gjorde ett undantag och välkomnade mig. De har ett par trevliga Crozes Hermitager som jag ser stor potential i. Årgången jag provade var 2015 som är en riktig toppårgång i området. Samtliga viner var för taninsträva för min smak men ge dem ett par år så har de en oerhörd potential. Favoriten heter Clos les Cornirets och köptes för endast 19 EUR.

Kooperativet var bra men precis som de flesta kooperativ, inte lika charmigt. Bra prisnivå i förhållande till kvalitte dock. Ett vin jag fastnade för var Crozes-Hermitage Les Hauts du Fief (2013). Mycket vin för 16 EUR. Helt klart gott att dricka redan nu men kan också lagras.

Chapoutier: Provade en bra Cornas (Les Arènes) från 2014 jag fastnade för. Inte lika spretigt som många Cornaser blir men fortfarande fin body som är signifikativt. Ett bredaxlat vin som trots det känns balanserat. Köpte också Cote-Rotie Les Bécasses (2015) som ska få götta till sig i 10 år+ samt Crozes-Hermitage Les Meysonniers (2015) som var prisvärt för 13 EUR.

Dag 2 i Rhone spenderades längre norrut, producenterna som besöktes var Francois Villard, Yves Cuilleron och De Boisseyt Chol. Besöket hos Francois Villard stack absolut ut som ett av de bättre under hela resan. De gör tre olika St Joseph som alla är riktigt bra. Provade också en kryddig Cornas som var oerhört bra. Vill egentligen påstå att samtliga röda viner från denna producent var bra, helt klart värt ett besök om man har vägarna förbi. Alternativt köper några flaskor från SB.

Hos Yves Cuilleron stack Cote-Rotie Madiniere (2015) ut. Grym power och allt I sin ordning.

De Boisseyt Chol var ok men inget som stack ut.

Över till Beaujolais! Tre producenter besöktes i form av Domaine de la Madone, Cave de Quincie och Jean-Marc Burgaud. En av dessa producenter kom att bli hela resans absolut största positiva överraskning, nämligen Jean-Marc Burgaud. Låt mig säga som såhär, om priset varit dubbelt så högt, hade jag fortfarande lyft fram denna producent. JMB lyckas på något sätt behålla den Beaujolais-typsika karaktären på vinet men ändå trycka in enormt mycket power. Började med deras Beaujolais Village för 8 EUR och hoppade till i stolen, det var verkligen inte vad jag väntat mig, det hade kvar den lite ”saftiga” känslan men en helt annan koncentration än vad jag är van vid. Sen bara fortsatte det med mer och mer komplexitet när jag provade, Morgon Grands Cras (10,5 EUR), Morgon Les Charmes (10,5 EUR), Morgon Cote du Py (13,5 EUR) och Morgon Cote du Py Javernieres (18 EUR). Jag har då aldrig provat en Beaujolais med den enorma tanninsträvhet som Javernieres hade. Ska bli spännande att se hur detta vin utvecklas på en 5-7 år när taninerna mildrats. Till råga på allt betalade jag bara 150 EUR när slutnotan hamnade på 180 EUR och de gav mig en flaska Javernieres från en tidigare årgång på köpet. Denna resas största rekommendation, helt klart!

Om de övriga producenterna i Beaujolais finns inte mycket att berättade, de har försvunnit från mitt medvetande efter besöket hos JMB.

Vilken avslutning från Frankrike-äventyret, nu styrde jag bilen söderut mot Tyskland och Rheingau för en provningsdag. I Rheingau besökte jag Leitz, Schloss Johannisberg, Prinz von Hessen och Georg Breuer. Den enda producent som inte levde upp till förväntningarna var Leitz. Inget vidare bemötande och till mesta dels mediokra viner. Schloss Johannisbergs torra viner var inget som stack ut, däremot deras Spätlese var mycket bra med en fin syra som på ett mycket elegant sätt balanserade sötman. Prinz Von Hessen var trevligt både i fråga om om bemötande och vinkvalite, provade säkert en 20-25 viner där majoriteten höll god och prisvärd standard. George Breuer som det pratats mycket om de senaste åren var naturligtvis mycket bra, dessvärre fick man inte prova deras Grand Cru viner. Terra Montosa som finns på SB provades däremot och uppskattades.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa där 105 flaskor fick följa med hem, dessa bor numera i mitt nyinköpta vinlagringsskåp från Climatdiff.

Tänkte avsluta med att ge topp tre producenter och viner.

Topp 3 producenter:
1. Jean-Marc Burgaud (Beaujolais)
2. Domaine Francois Villard (Norra Rhonedalen)
3. Jean-Marc Brocard (Chablis)


Topp 3 viner:
1. Riesling de Rorschwihr SGN - Rolly Gassmann – 2010 – 100 EUR
2. Grand Crue Les Preuses – Jean Marc Brocard – 2013 – 55 EUR
3. Meursault 1ER Cru Charmes – Ropiteau – 2015 – 47 EUR


Tack för mig!

/David
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Kul att höra Essle. Bara att höra av dig om du vill ha mer utförliga tips. Ville inte lägga ut texten för mycket om de olika producenterna, tyckte det blev tillräckligt långt ändå.

/David
 
Toppen