Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Super Vini da Tavola

Stina

Medlem
Har smygtittat här länge, så det är kanske dags att bli medlem :)

På ett flertal svenska hemsidor ser jag att en klassificering för Italien (ny vinlag 2009 i EU så långt är jag med) ”Super Vini da Tavola”. En beskrivning är ”En klass som är relativt ny. Klassen tillkom för att man skulle kunna skilja ut de fina viner som fördes in under kategorin VINI DA TAVOLA, därför att de inte producerades enligt de gamla DOC- eller DOCG-reglerna. SUPER VINI DA TAVOLA är alltså bättre viner än VINI DA TAVOLA och i många fall även bättre än DOCG-viner, men de görs på andra vindruvor än de traditionella”

När jag försöker kontrollera uppgifterna hittar jag inga uppgifter på andra språk. Kan någon guida mig till rätt till någon officiell italiensk sida där jag kan hitta detta? Eller är det här endast en svensk uppgift som spridits med vinden? Blir lätt förvirrad…. Jag har även försökt att hitta något vin som klassificerar sig efter den här nya klassen men gått bet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har smygtittat här länge, så det är kanske dags att bli medlem :)

På ett flertal svenska hemsidor ser jag att en klassificering för Italien (ny vinlag 2009 i EU så långt är jag med) ”Super Vini da Tavola”. En beskrivning är ”En klass som är relativt ny. Klassen tillkom för att man skulle kunna skilja ut de fina viner som fördes in under kategorin VINI DA TAVOLA, därför att de inte producerades enligt de gamla DOC- eller DOCG-reglerna. SUPER VINI DA TAVOLA är alltså bättre viner än VINI DA TAVOLA och i många fall även bättre än DOCG-viner, men de görs på andra vindruvor än de traditionella”

När jag försöker kontrollera uppgifterna hittar jag inga uppgifter på andra språk. Kan någon guida mig till rätt till någon officiell italiensk sida där jag kan hitta detta? Eller är det här endast en svensk uppgift som spridits med vinden? Blir lätt förvirrad…. Jag har även försökt att hitta något vin som klassificerar sig efter den här nya klassen men gått bet.
Först och främst, välkommen in i värmen! Rörande din fråga så är jag osäker på om det överhuvudtaget är en "officiell" klassificering. Det låter mer som begreppet "Supertuscan". Fritt översatt borde det bli "superbordsvin", vilket kanske är vad det är. Ett väldigt erkänt bordsvin helt enkelt, som inte kan få en officiell fin klassificering då vinet bryter mot regionens appellationsregler.

Jag tror dock att du kommer få hjälp väldigt snart av någon av alla gurus på forumet och kanske lär även jag mig något nytt. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag känner inte igen beteckningen "Super Vino di Tavola". Det var dock rätt länge sedan som särskilt många supertoskanare klassades som Vino di Tavola, även om uppfattningen verkar finnas kvar här och var. Sedan cirka 1990-talet är väl de flesta IGT Toscana, som har friare regler avseende druvsorter m.m. Sedan finns ju DOC Bolgheri i det område där några av de namkunnigaste finns.
Om det är den här sidan du tittat på så kan jag säga att den inte är uppdaterad med förändringar till följd av ny EU-lagstiftning. Jag ser flera saker om Frankrike, Tyskland och Österrike som definitivt inte är up to date.
 
Trådskapare
S

Stina

Medlem
Jo Tomas, jag har sett att den sidan har mycket gamla uppgifter, och jag har sett texten där, men jag har även sett i princip identisk text på flera andra sidor. Copy paste på de andra? Jag försöker hitta källan. Om det finns någon.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo Tomas, jag har sett att den sidan har mycket gamla uppgifter, och jag har sett texten där, men jag har även sett i princip identisk text på flera andra sidor. Copy paste på de andra? Jag försöker hitta källan. Om det finns någon.
Om du vill hålla koll på regler och klassificeringar i de klassiska distrikten (och mycket mer) så har medlemmen @vininfo.nu en mycket bra sida som han håller uppdaterad. Allt du söker finns garanterat att hitta där under kategorin Italien. Hittar inget om superbordsvin dock, vilket borde innebära att det inte existerar som relevant begrepp.

http://larsvinsida.vininfo.nu
 

Silenos

Medlem
Som vintomas är inne på, icke-svenskspråkiga träffar (även de verkar åldrade, precis som de svenska) pekar mot supertoskanare. De exempelbilder på etiketter som dyker upp visar också just äldre årgångar, gissningsvis innan de hoppade över till IGT:er.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jo Tomas, jag har sett att den sidan har mycket gamla uppgifter, och jag har sett texten där, men jag har även sett i princip identisk text på flera andra sidor. Copy paste på de andra?
Har hänt mer än en gång i Vinsverige...
 
Trådskapare
S

Stina

Medlem
Den här brukar vara uppdaterad: http://italianwinecentral.com/
Vilken bra sida! Tusen tack!

I mina fortsatta efterforskningar har jag kommit framtill att Super Vini da Tavola för det första borde ha hetat ”Super Vino da Tavola” på korrekt italienska. För det andra att den ”nya” klassificeringen inte är någon ny klassificering från 2009, utan den är (relativt) gammal och ingen klassificering. Det är helt enkelt ett begrepp för supertoskanare, och som vi vet kan dessa klassificeras som ”Vino da Tavola”, IGP/IGT eller DOC (som DOC Bolgheri Sassicaia).

Korrekt klassificering (sedan 2009) i Italien är:
1) Vino (da Tavola) - enkla bordsviner. ”Vino” och ”Vino da Tavola” används parallellt.
2) IGT/IGP - Indicazione Geografica Tipica/Protetta IGP är ny EU-lagstiftning men båda används. Det finns idag 118 viner i klassifikationen.
Denominazione d'Origine Protetta (DOP) omfattar
3) Denominazione di Origine Controllata (DOC) – kontrollerade kvalitetsviner (333 viner) och
4) Denominazione di Origine Controllata e Garantita (DOCG) – kontrollerade kvalitetsviner med garanti. Det finns sedan december 2014 74 stycken.

Med detta vill jag tacka för era tillrop och engagemang. :)
 
Toppen