Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

katho27

Medlem
Skärmavbild 2024-04-22 kl. 20.53.50.png
 
Biograf, Anchia och Milk fed står på kö. Vill testa genom portföljen innan man snävar in sig på större inköp. Faun och Marina var väldigt fina och Mariedam på den vita sidan tyckte jag också var riktigt bra.
Ridge börjar bli för dyra så dessa viner kan ev fylla tomrummet en del även om vinerna i sig kanske inte är jämförbara i smakprofilerna fullt ut. Ridge har fortfarande kraften på ett annat sätt och som jag inte riktigt hittat i Adams viner men å andra sidan är i princip hela min vinsamling av slaget ”Det här borde jag inte dricka förrän om 5-15 år” så det är kanske inte dumt att köpa lite mer kortlagringsobjekt😊
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Kul! Missade en massa inlägg i denna tråd, men det verkar som svaren löste sig.

Ja, Barolonissen, vinerna är traditionellt lite lättare, men har börjat dra mig mer mot mitten (och kanske lite till) stilistiskt! Släpper precis en ny 2023 15% Zinfandel här nu om en vecka, kallad "Alcott". Det är nog den "största" Zin jag gjort. Forfarande inget ekfat och den är elegant i tonen, men definitiv lite mer bredaxlad. Kanske tar dom in lite till hösten, ska skicka lite vin till dom här snart och se vad dom säger. Har även nya vintagen av Anchia och en som jag är extremt stolt över, en helkluster Zin från min nya vingård kallad Jacob's Two Acres (rankorna planterade på 60-talet). Den tror jag på extra mycket, men den kommer behöva lite mer tid.

I mellantiden får ni stå ut med 2022 Anchia. Den är rätt lätt och finlemmad, aningens naturalistisk och kanske inte allas kopp te.

Jag vill lägga till at den Petit Manseng dom beställde är Milk Fed 5. Verkar som dom inte skriver ut numret, vilket gör att den skulle kunna misstas för Milk Fed 2 som också var samma druva, fast i helt annan stil. Hursomhelst, detta är ett vitt vin, ingen skalkontakt, men däremot 100% amerikansk ekfats-lagring. Ovanlig kombo, men det funkar faktiskt. Men inte ett vin för den som inte gillar ek på vita...;)
 
Last edited:
Kul! Missade en massa inlägg i denna tråd, men det verkar som svaren löste sig.

Ja, Barolonissen, vinerna är traditionellt lite lättare, men har börjat dra mig mer mot mitten (och kanske lite till) stilistiskt! Släpper precis en ny 2023 15% Zinfandel här nu om en vecka, kallad "Alcott". Det är nog den "största" Zin jag gjort. Forfarande inget ekfat och den är elegant i tonen, men definitiv lite mer bredaxlad. Kanske tar dom in lite till hösten, ska skicka lite vin till dom här snart och se vad dom säger. Har även nya vintagen av Anchia och en som jag är extremt stolt över, en helkluster Zin från min nya vingård kallad Jacob's Two Acres (rankorna planterade på 60-talet). Den tror jag på extra mycket, men den kommer behöva lite mer tid.

I mellantiden får ni stå ut med 2022 Anchia. Den är rätt lätt och finlemmad, aningens naturalistisk och kanske inte allas kopp te.

Jag vill lägga till at den Petit Manseng dom beställde är Milk Fed 5. Verkar som dom inte skriver ut numret, vilket gör att den skulle kunna misstas för Milk Fed 2 som också var samma druva, fast i helt annan stil. Hursomhelst, detta är ett vitt vin, ingen skalkontakt, men däremot 100% amerikansk ekfats-lagring. Ovanlig kombo, men det funkar faktiskt. Men inte ett vin för den som inte gillar ek på vita...;)
Jag köper allt du skeppar! Dina viner träffar mina preferenser rakt på. Faun är en ynnest att få dricka helt ärligt. En aha-upplevelse.

Vad gäller stil i allmänhet och att du har haft/har en lättare stil är i det här exemplet inget negativt utan ett kallt konstaterande. Att jämföras med vår husgud Ridge är storslaget😊 Jag har snarare uppskattat att vinerna uppfattats som mer tillgängliga och finstämda.

Har du några planer på magnums @Adam Frisch? Jag gillar magnumflaskor:cool:

Off topic: Länge sen du la upp bilder. Har du tid, ork, möjlighet så vore det kul med lite behind the scenes på vingårdar eller liknande.

Keep up the good work!
 

MartinBz

Medlem
@Adam Frisch - om du orkar svara på ytterligare en fråga? Jag gillade verkligen Zinfandel Faun 2020 som jag drack för ett tag sedan - hur mycket skiljer det mellan den och Zinfandel Stampede som nu finns på Systembolaget?
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Stampede är lite lättare, lite mindre lagrad, kanske med en aning högre "tonläge" och med lite mer flyktig syra.

Dålig på matkombinationer Borje, men båda är i det lättare spektrumet om det hjälper.
 
Toppen