Svenska läkaresällskapet❤Systembolaget

Diskussion i 'Övrigt' startad av Peder, 12 december 2013.

  1. Peder

    Peder Medlem

    Den 26/11 skickades till socialdepartementet synpunkter på SOU 2013:50 Utredningen om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker m.m. Undertecknat av Peter Friberg (orförande svenska läkaresällskapet) och Jörgen Engel (ordförande svensk förening för beroendemedicin)
    http://www.sls.se/PageFiles/703/20131126 Remissvar SOU 2013_50.pdf

    Brevet till socialdepartement är ett hopplock av åsikter från Systembolaget, IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt forum och lite politiker. Alla dessa har nog tillsammans skräddarsytt brevet till socialdepartement.

    Man börjar brevet med att många företag idag bedriver förtäckt handel med alkohol. Man tar upp City Gross som exempel och även städföretaget Clintons som tydligen har hemleverans av vin till människor som önskar städning i hemmet.


    Egna synpunkter: City Gross vet ju alla att Systembolaget polisanmälde och att åklagaren la ner fallet eftersom det inte fanns någon olaglighet i deras upplägg med en vinkasse till matkunderna. Städföretaget Clintons polisanmälde IOGT-NTO och även denna anmälan har polisen lagt ner eftersom det saknas någon olaglighet.

    Man fortsätter brevet med att det inte är EU-domstolen som kräver att dessa företag skall få sälja alkohol i Sverige och så gör man tolkningar av Rosengrendomen om vad som egentligen var meningen. Man tar åter upp hur man i Norge och Finland gör det svårare för aktörer att sälja vin genom distanshandel. Man blandar sedan in kontrollköp och 20-års gränser i brevet, men det är ju redan något som gäller enligt svensk lagstiftning?

    Att inte ingripa mot kommersiell förmedling och försäljning av alkoholdrycker i Sverige innebär att principen om avsaknad av vinstintresse vid försäljning av alkohol till konsument undergrävs.

    E-HANDELSUTREDNINGEN OM MARKNADSFÖRING

    Utredningen beskriver att marknadsföringen av alkoholdrycker har ökat närmast lavinartat, både när det gäller volym (=reklamkostnader) och spridningsvägar. Marknadsföringen finns nu också på sociala medier och anspelar i flera fall på populära ungdomsmiljöer.


    Egna synpunkter: I dagens SvD 12/12 huvuddelen så finns det 10 stycken annonser (varav flera helsidor) med alkoholreklam och detta av landets vinimportörer som säljer vin genom Systembolaget. Det finns redan kommersiella vinstintressen i Sverige och det via Systembolaget. Dessutom är det för produkter ofta som leder till betydligt större alkoholproblem än vinklubbarnas. 6 av 10 annonser i SvD är för 3-liters boxar. Dessa annonser pryds av rubriker som:

    • Cline Zinfandel & Friends #Homemadeburgers

    • There is a new Zinfandel in town – årets tuffaste lansering

    • Fynd-utmärkta VdV boxen, nu ännu mer prisvärd


    • Stort vin till litet pris! - Big Zin

    • Årets Julbordsrosé

    • Årets mes prisvärda röda vin – diplom från munskänkarna

    • Boxarnas Formel 1

    När såg du/ni sedan sådan aggressiv reklam från en näthandlare?
    Alla dessa annonser är för produkter där Systembolaget är den sista delen i försäljningen ut mot konsument. Man har alltså gjort reklam (troligtvis, förhoppningsvis vinstdrivande) för produkter som saluförs endast hos Systembolaget mer eller mindre (åtminstone har ingen nätvinhandlare boxviner mig veterligen.)


    Vem är då Jörgen Engel?

    Jörgen Engel har bland annat fått stipendium på 1 miljon kronor från SalusAnsvar som har ett långt samarbete med IOGT-NTO. http://www.transmittorn.com/nr_11/art13.htm


    Jörgen Engel har också fått ett stipendium på 25.000 från CAN 2007
    http://www.can.se/PageFiles/763/CAN...ll-tva-neurobiologer-2007-pressmeddelande.pdf


    Jörgen Engel får 2007 180.00 i beviljat belopp ifrån Systembolagets råd för alkoholforskning (SRA)
    http://www.can.se/PageFiles/756/2007.pdf


    Jörgen Engel har även tidigare skrivit artiklar tillsammans med Sven Andreasson som får ersättning av Systembolaget varje år. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/missbruksvarden-maste-forandras_6917193.svd


    Jörgen Engel har även propagerat för att sätta stopp för möjligheten till gårdsförsäljning tillsammans med många andra starka namn som man kan koppla till Systembolaget, IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt forum etc.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-satta-ned-foten-om-alkohol_6959421.svd


    Svensk föreningen för beroendemedicin där Jörgen Engel sitter som ordförande är i sin tur en sektion inom Svenska läkarsällskapet. Här i dagarna presenterade för övrigt Svenska Läkaresällskapet en ny rapport i samarbete med IOGT-NTO.
    http://www.accentmagasin.se/nykterh...t-presenterar-alkoholrapport-pa-lakarstamman/

    Vilken härlig och korrupt värld vi lever i tycker jag!

    God Jul på er!

    Med vänliga hälsningar

    Peder Molin
     
    Sundbom gillar detta.
  2. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    Vad som är mest anmärkningsvärt är att Svenska Läkaresällskapet är remissinstans då utredningen verkar vara primärt inriktad på juridiska frågor. Svaret från Svenska Läkaresällskapet talar ju också om juridiska spörsmål, tolkningar av EU-rätten och införande av andra länders lagstiftning.

    Om jag behöver medicinska råd så vänder man sig ju sällan till en advokat. Det omvända borde väl även gälla här? Ett slarvigt skrivet svar som borde strykas av Socialdepartementet.

    För övrigt är det intressant det här med att man pekar på Finland när det gäller alkohollagen. Ska vi ha samma lagar som Finland måste åtminstone två regler ändras:
    • Öl med alkoholhalt upp till 4.7 % (mot 3.5 % i Sverige) får säljas i vanliga butiker
    • Gårdsförsäljning av alkoholdrycker tillåts.
    Har inte sett några av förbudstalibanerna uppe på barrikaderna kring att dessa regler måste införas i Sverige. Tvärt om, framförallt gårdsförsäljning såg ju som ett hot mot detaljhandelsmonopolet. Tydligen inte ett problem i Finland, så varför i Sverige?
     

Dela sidan