Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrika

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Har en kompis som åker till sydafrika från 1 november och två veckor framåt.
Några måsten för honom att se? Restauranger att besöka?

Han kommer att befinna sig mestadels i kapstaden, men pratade även om att vara i krugerparken.
Har lite koll på sydafrikanska producenter, men alla tips är välkomna. De ska prova viner men de har bara inte bestämt var.

Självklart vill jag att min vän ska köpa med sig viner hem till Sverige! Vet ni om de är några speciella som de har bra priser på kontra bolaget?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Har en kompis som åker till sydafrika från 1 november och två veckor framåt.
Några måsten för honom att se? Restauranger att besöka?

Han kommer att befinna sig mestadels i kapstaden, men pratade även om att vara i krugerparken.
Har lite koll på sydafrikanska producenter, men alla tips är välkomna. De ska prova viner men de har bara inte bestämt var.

Självklart vill jag att min vän ska köpa med sig viner hem till Sverige! Vet ni om de är några speciella som de har bra priser på kontra bolaget?
Jag lämnar med god hand över tråden till @chambertin, @Appel, @rs14, @Sörplarn och @Jos som borde kunna ge dig riktigt bra tips. :)
 

Appel

Medlem
Gällande restauranger så är Test Kitchen ett måste. Behöver dock bokas långt i förväg. Ligger lite off i Kapstaden (i det ruffiga men hippa Woodstock).
Vi gillade också Tasting Room i Franschoek. Lite mer innovativ matlagning.
@Jos , la Colombe har jag hört mycket gott om men tyvärr inte haft möjlighet att besöka än.

En vingård som är värd ett besök om man reser med fru/flickvän/respektive är Warwick strax utanför Stellenbosch. Mysig gård där man köper en picknickkorg och sen sätter sig i deras stora trädgård.
Vrede en Lust är ett annat litet boutiquewinery som är mysigt med helt okej mat och helt okej viner.

Gällande de riktigt bra vinerna så har du säkert redan koll på vilka som är värda att besöka.

Tipset är dock att spendera mer tid i Stellenbosch/Franschoek/Paarl än i Kapstaden. Många gör misstaget att göra tvärtom (även om man inte är vinnörd).
 

Elvis

Medlem
Jag ska till Kapstaden med familjen i januari. Med en sexåring och en fyraåring blir det inte fokus på vin och mat, men La Colombe ska vi definitivt gå på (igen) och sedan skulle jag gärna besöka åtminstone en vingård i Stellenbosch eller Franschhoek. Tips, någon?
 

chambertin

Medlem
Jag ska till Kapstaden med familjen i januari. Med en sexåring och en fyraåring blir det inte fokus på vin och mat, men La Colombe ska vi definitivt gå på (igen) och sedan skulle jag gärna besöka åtminstone en vingård i Stellenbosch eller Franschhoek. Tips, någon?
Skall du bara på en Franschhoek så missa inte Mullineux. Superproffsigt och kunnigt !
 

chambertin

Medlem
Hej!

Har en kompis som åker till sydafrika från 1 november och två veckor framåt.
Några måsten för honom att se? Restauranger att besöka?

Han kommer att befinna sig mestadels i kapstaden, men pratade även om att vara i krugerparken.
Har lite koll på sydafrikanska producenter, men alla tips är välkomna. De ska prova viner men de har bara inte bestämt var.

Självklart vill jag att min vän ska köpa med sig viner hem till Sverige! Vet ni om de är några speciella som de har bra priser på kontra bolaget?
Har inte så mycket erfarenhet än av den sydafrikanska matscenen men jobbar på det.
Restaurangen på Rust en Vrede skriver jag under på och i Kapstaden kan han handla ett bra utbut av vin här:
http://www.winecellar.co.za/
Kunnig personal som gav bra tips på viner att testa.
I min värld så har Sydafrika toppviner vg Chenin och Chardonnay och är på väg upp med framför allt Syrah och Pinot Noir. Toppen är dock ganska smal fortfarande så se upp.
 

Sörplarn

Medlem
är tillbaka i ZA igen, som @chambertin är inne på rust en verde är ett måste, observera vårdad klädsel gäller samt osnytna barn under 12 får inte vara med! kleine zalze i stellenbosch om man gillar både vin och golf, hyfsat käk finns att köpa.

krugerparken är skit dyrt om man inte är sydafrikan överprisserar rejält. Det finns även mindre safaris, där man med egen bil kan åka runt i, strax utanför vid port elisabeth.

finns struts farmar där du kan rida, käka och komma hem med ett snygg plånka eller skärp. Knalla runt i waterfront kan vara mysigt i kapstaden, johannesburg är skit om man nu skall till krugerparken och får för sig att stanna, men att åka från kapstaden dit kan även vara en risk och det är långt.

tips kan vara att köpa en vin karta över stellenbosch, och spontan besöka, ibland blir det ett ja eller nej, butiker finns och det flesta gårdar har öppna provningar mellan 9:00 och 17:00.

Viktigt att tänka på överlag är att det är vakter och det är gated för det mesta innan man får gå in, det är bara att höra med vakten vad som gäller.

lås bilen vid körning, hjälp inte tiggare, fönster putsare etc. Då det kan vara ett sätt att dölja att råna dig på bil och värsta fall livet.

Snåla aldrig med dricks, och säg god morgon eller hälsa så ofta det går vilket är mycket trevlig gest här nere.

Hittar man lagrad merlot (minst 10 år), så köp det brukar vara trevligt, mousserande varierar rejält, men finns några guldklimpar i djungeln

se till att få tag på en flaska columella från sadie family, ett raritets vin. Jag besöker sällan vinbutiker, då det tar sådan tid pga jobb. Att beställa över nätet är enkelt och billigare i flesta fall, hotell receptioner tar emot och skickar det till rum. Att hyra ett hus är oftast en bättre lösning än hotell.

det är vad jag kan komma på.
från telefon.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Väcker denna till liv igen då det är dags att åka. Nån som varit där på sistone och har tips?

Kanske till och med tips på hur man lägger upp en 7 dagars? ;)

Vi flyger till och från Kapstaden så det är därifrån vi utgår. Har funderat av och till på safari men funderar på att strunta i det om vi inte dyker på något enkelt alternativ som inte innebär flera dagar inkl. flyg etc..

Planen är väl annars att bo nånstans i turistkvarteren kring Waterfront för att ta sig ut till vinområdena större delen av dagarna. Eller om vi får något bra tips bo några dagar där och kanske någon annan stans också.

Har tidigare varit på Rust En Vrede, Ernie Els och Waterford men tar gärna tips på lite roligare vingårdar att besöka.

Ang. restauranger så har jag bara hunnit boka in Pot Luck Club och en lunch på Jordan Winery så om någon har måste-tips så shoot!

Tack!
 

chambertin

Medlem
Väcker denna till liv igen då det är dags att åka. Nån som varit där på sistone och har tips?

Kanske till och med tips på hur man lägger upp en 7 dagars? ;)

Vi flyger till och från Kapstaden så det är därifrån vi utgår. Har funderat av och till på safari men funderar på att strunta i det om vi inte dyker på något enkelt alternativ som inte innebär flera dagar inkl. flyg etc..

Planen är väl annars att bo nånstans i turistkvarteren kring Waterfront för att ta sig ut till vinområdena större delen av dagarna. Eller om vi får något bra tips bo några dagar där och kanske någon annan stans också.

Har tidigare varit på Rust En Vrede, Ernie Els och Waterford men tar gärna tips på lite roligare vingårdar att besöka.

Ang. restauranger så har jag bara hunnit boka in Pot Luck Club och en lunch på Jordan Winery så om någon har måste-tips så shoot!

Tack!
Tycker absolut ni skall lägga minst en dag i Hemel-en-Aarde och besöka Newton-Johnson (bra restaurang dessutom), Hamilton-Russel, Creation (också bra restaurang men ngt mindre ambitiös än N-J) och Ataraxia. Bouchard-Finlayson kan du skippa (håller inte måttet längre trots att dom var pionjärer i området). Har inte varit på Restless River ännu men har det på min todo-lista.

IMG_0054.JPG


En väldigt bra restaurang strax söder om Stellenbosch som jag besökte senast var 96 Winery Road Restaurant med bl.a lokalt uppfödd Wagyu på menyn til ZA-priser.

Du får heller inte missa att besöka Mullineux & Leeus nya Tasting Room i Franschhoek. Och är du ändå i Franschhoek så passa på att titta in på Chamonix som har en riktigt bra Chardonnay Reserve och helt ok Pinot Noir. På La Cotte In Wine Sales i Franschhoek hittar du också en del kul vin som annars är svåra att få tag på i ZA.

Brukar inte bo i centrala Cape Town särskilt ofta så restaurangutbudet där är inte så känt för mig men Beltazar Restaurant and Wine Bar vid Water Front med sina 250 viner på glas är klar värt ett besök. Paranga i Camps Bay är också ett bra lunchställe.

Vad gäller boende så har jag bott här i Gordons Bay vid några tillfällen.
Bra läge med nära till Elgin, Hermanus, Stellenbosch och Franschhoek.
Inte fel att sitta på Dorie och Johans terrass på kvällen och skölja bort vägdammet med en kall öl (eller ett glas vitt) och lyssna på Cape Eagle Owl utanför.
IMG_0099.JPG


IMG_0096.JPG
 

matage

Medlem
Du kan absolut skippa Aquila Safari.. lite som en dålig version av Kolmården och inte värt pengarna eller besväret.
På restaurangsidan var jag väldigt förtjust i Fork (Tapas) och Black Sheep
Sen är det ju inte helt fel att ta en afternoon tea på Mount Nelson i klassisk stil
Generellt var restaurangerna 10-15% billigare nedåt Gardens jmf med Waterfront - men nu var det 2 år sen jag var där.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Tycker absolut ni skall lägga minst en dag i Hemel-en-Aarde och besöka Newton-Johnson (bra restaurang dessutom), Hamilton-Russel, Creation (också bra restaurang men ngt mindre ambitiös än N-J) och Ataraxia. Bouchard-Finlayson kan du skippa (håller inte måttet längre trots att dom var pionjärer i området). Har inte varit på Restless River ännu men har det på min todo-lista.

Visa bifogad bild 12607

En väldigt bra restaurang strax söder om Stellenbosch som jag besökte senast var 96 Winery Road Restaurant med bl.a lokalt uppfödd Wagyu på menyn til ZA-priser.

Du får heller inte missa att besöka Mullineux & Leeus nya Tasting Room i Franschhoek. Och är du ändå i Franschhoek så passa på att titta in på Chamonix som har en riktigt bra Chardonnay Reserve och helt ok Pinot Noir. På La Cotte In Wine Sales i Franschhoek hittar du också en del kul vin som annars är svåra att få tag på i ZA.

Brukar inte bo i centrala Cape Town särskilt ofta så restaurangutbudet där är inte så känt för mig men Beltazar Restaurant and Wine Bar vid Water Front med sina 250 viner på glas är klar värt ett besök. Paranga i Camps Bay är också ett bra lunchställe.

Vad gäller boende så har jag bott här i Gordons Bay vid några tillfällen.
Bra läge med nära till Elgin, Hermanus, Stellenbosch och Franschhoek.
Inte fel att sitta på Dorie och Johans terrass på kvällen och skölja bort vägdammet med en kall öl (eller ett glas vitt) och lyssna på Cape Eagle Owl utanför.
Visa bifogad bild 12608

Visa bifogad bild 12609
Härligt, tack! Tror jag ändrat mig så det blir nog 3 nätter inne i Kapstaden och 5 nätter utanför, kanske Gordsons Bay som du tipsar om. Men en fråga ang. hur man lägger upp dagarna. Jag tänker mig 3 besök om dagen, - ett på förmiddagen, ett kombinerat besök och bättre lunch och sen ett besök på eftermiddagen. Är det lite väl "slött" eller en bra tanke?

Sen andra viktiga frågan, hur tar man sig runt om man i alla fall inte vill spotta allt man prövar och såklart dricka vin till lunchen?

Vet att Uber funkar lysande inne i Kapstaden men finns ju inte på vischan...

Edit: sist jag var där åkte vi bara runt en dag och pröjsade en chaufför hela dagen, funkade bra men har för mig att det kostade en slant så kanske inte funkar flera dagar. Inser nu att detta är en dum fråga men det kanske finns alternativ som jag missat :D
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Härligt, tack! Tror jag ändrat mig så det blir nog 3 nätter inne i Kapstaden och 5 nätter utanför, kanske Gordsons Bay som du tipsar om. Men en fråga ang. hur man lägger upp dagarna. Jag tänker mig 3 besök om dagen, - ett på förmiddagen, ett kombinerat besök och bättre lunch och sen ett besök på eftermiddagen. Är det lite väl "slött" eller en bra tanke?

Sen andra viktiga frågan, hur tar man sig runt om man i alla fall inte vill spotta allt man prövar och såklart dricka vin till lunchen?

Vet att Uber funkar lysande inne i Kapstaden men finns ju inte på vischan...

Edit: sist jag var där åkte vi bara runt en dag och pröjsade en chaufför hela dagen, funkade bra men har för mig att det kostade en slant så kanske inte funkar flera dagar. Inser nu att detta är en dum fråga men det kanske finns alternativ som jag missat :D
Tyvärr har jag inga riktigt bra lösningar på bilåkarproblemet. Har själv spottat när jag varit runt dagtid och avverkat 3-4 besök/dag där lunch varit ett av besöken. Till middagen på kvällen har jag tagit taxi dock för de mesta. För att slippa alltför feta taxiräkningar så kan man försöka bo lite närmare de ställen som skall besökas (Hermanus för Hemel-en-Arde t.ex, Franschhoek är gångavstånd till det mesta, Grabouw för Elgin). Finns företag som organiserar turer också men har inte utforskat det närmare.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Tyvärr har jag inga riktigt bra lösningar på bilåkarproblemet. Har själv spottat när jag varit runt dagtid och avverkat 3-4 besök/dag där lunch varit ett av besöken. Till middagen på kvällen har jag tagit taxi dock för de mesta. För att slippa alltför feta taxiräkningar så kan man försöka bo lite närmare de ställen som skall besökas (Hermanus för Hemel-en-Arde t.ex, Franschhoek är gångavstånd till det mesta, Grabouw för Elgin). Finns företag som organiserar turer också men har inte utforskat det närmare.
Ok tack! Har forskat vidare och det verkar som det faktiskt finns Uber i både Stellenbosch och Franschhoek så då är väl det problemet löst. Nu ska jag bara forska vidare på om det blir ett och samma ställe som utgångsläge (ditt tips i Hermanus t.ex.) eller om man kör några nätter i Stellenbosch och/eller Franschhoek och/eller Hemel-en-Arde.
 

Jos

Medlem
Missa inte La Colombe. En fantastisk restaurang!
Har varit där och håller verkligen med! Inte bara maten är fantastisk utan jag gick verkligen igång på vinpaketet också, gillade att man kunde välja ett "finewine-paket" som innehöll de riktigt bra sydafrikanska vinerna man kanske inte hittar annars.
 
Last edited:

Jos

Medlem
På plats och det mesta bokat. En heldag Franschhoek med tips från @chambertin samt även Hemel en Aarde, tack! 96 WR bokat också :)

På måndag bor vi i Stellenbosch men har bara lunch på Jordan inbokat på dagen, tips på några bra tastings på förmiddag resp. eftermiddag?
 

chambertin

Medlem
På plats och det mesta bokat. En heldag Franschhoek med tips från @chambertin samt även Hemel en Aarde, tack! 96 WR bokat också :)

På måndag bor vi i Stellenbosch men har bara lunch på Jordan inbokat på dagen, tips på några bra tastings på förmiddag resp. eftermiddag?
Låter härligt !
Jordan har jag aldrig besökt men har köpt och druckit deras Nine Yards Chardonnay (-14 och -15) som jag gillade.
Vore trevligt om du hinner med lite rapportering efter alla middagar och vingårdsbesök.
 

Jos

Medlem
Bäst hittills är Neil Ellis Whitehall Chardonnay men har inte hunnit med så mycket ännu. Tänkte käka lunch i Constantia idag, kanske Groot.

Men det dom slagit mig är att det är sjukt svårt att läsa/googla sig till vad som är riktigt bra, - att försöka hitta smultronen alltså. Det är så stort fokus på vilka wine estates som är bra överlag inkl. mat, utsikt, charm, design etc. etc... Men det är väl för att 98% som är här och besöker vingårdar gör det för upplevelsen och inte för att jaga bästa vinerna gissar jag... ;)

I matväg kan jag förutom Pot Luck Club rekommendera Ash vars musslor är ett måste.
 
Toppen