Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrika

Appel

Medlem
Camps Bay ligger lite "off" från övriga Kapstaden. Test Kitchen var riktigt bra. Ligger borta i Woodstock som är på andra sidan Kapstaden från Camps Bay.
Skall ni något till Stellenbosch, Franschoek eller Paarl?
 

Jos

Medlem
Camps Bay ligger lite "off" från övriga Kapstaden. Test Kitchen var riktigt bra. Ligger borta i Woodstock som är på andra sidan Kapstaden från Camps Bay.
Skall ni något till Stellenbosch, Franschoek eller Paarl?
Kanske jag som var otydlig, vi har en heldag som vi gärna nyttjar till att besöka en vingård eller två och tar gärna emot tips!
 

Appel

Medlem
Härligt! Då skall ni absolut bege er till Stellenbosch och Franschoek och skippa Constantia (ligger närmare Kapstaden men är inte i närheten av lika bra).
Att vinturista i Sydafrika är enklare än i Bordeaux/Champagne osv där man måste boka besök. De flesta husen har öppet för besökare (det finns undantag). Har ni begränsat med tid så tycker jag att ni skall ta er till Hidden Valley strax utanför Stellenbosch. Där ligger flera bra gårdar (Ernie Els, Hidden Valley, Rust en Vrede, Guardian Peak osv.). De har också en bra restaurang i Overture med en fantastisk utsikt.

Sen är Franschoek ett måste. En liten by med ett enormt utbud av bra restauranger. Ett tips är Tasting Room på Le Quartier Francais. Den behöver dock bokas i god tid. La Petite Ferme har riktigt bra mat och kan också rekommenderas.
Det finns bra kartor där så gott som alla vingårdar är utmärkta. Jag tycker ni skall hämta ut en sådan och sen kolla upp vilka gårdar ni vill besöka.
Är du där med fru/flickvän så är Warwick ett bra alternativ. Där kan ni plocka ut en "picknickkorg" med goda grejer och sen gå ner i deras stora trädgård och lägga er på en filt. Ligger rätt nära Stellenbosch. Väldigt vackert!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Härligt! Då skall ni absolut bege er till Stellenbosch och Franschoek och skippa Constantia (ligger närmare Kapstaden men är inte i närheten av lika bra).
Att vinturista i Sydafrika är enklare än i Bordeaux/Champagne osv där man måste boka besök. De flesta husen har öppet för besökare (det finns undantag). Har ni begränsat med tid så tycker jag att ni skall ta er till Hidden Valley strax utanför Stellenbosch. Där ligger flera bra gårdar (Ernie Els, Hidden Valley, Rust en Vrede, Guardian Peak osv.). De har också en bra restaurang i Overture med en fantastisk utsikt.

Sen är Franschoek ett måste. En liten by med ett enormt utbud av bra restauranger. Ett tips är Tasting Room på Le Quartier Francais. Den behöver dock bokas i god tid. La Petite Ferme har riktigt bra mat och kan också rekommenderas.
Det finns bra kartor där så gott som alla vingårdar är utmärkta. Jag tycker ni skall hämta ut en sådan och sen kolla upp vilka gårdar ni vill besöka.
Är du där med fru/flickvän så är Warwick ett bra alternativ. Där kan ni plocka ut en "picknickkorg" med goda grejer och sen gå ner i deras stora trädgård och lägga er på en filt. Ligger rätt nära Stellenbosch. Väldigt vackert!
Fan, Appel! Du får mig snart över kanten. Jag om någon måste ta en tripp till Sydafrika. Det är bara frun som måste övertygas. Hur gör jag det på bästa sätt?
 

Appel

Medlem
Ni som gillar mat och dryck...
Tasting Room Fantastisk innovativ matlagning
Test Kitchen Världens 28:e bästa restaurang enl San Pellegrinos lista
Sen har så gott som alla gårdar fantastiska restauranger...
Runt Stellenbosch (som i sig är en otroligt mysig liten stad) ligger runt 120 vingårdar på en kvarts bilavstånd

Bäst av allt. Mat och dryck kostar knappt någonting! Sydafrikas rand står idag i 0.53 mot svenska kronan. Det är ingenting. Som ett exempel... Den stora avsmakningsmenyn på Test Kitchen kostar 1200 rand. Dvs ca 600 SEK. Rätt okej pris!
 

rs14

Medlem
Överraska frun med en liten tripp när hon fyller år vettja :)
Appel beskriver det völdigt bra för det är precis så det är. Du/Ni kommer att älska det. Det vågar jag garantera. Sista gången jag var där var off season, dvs mitt i den svenska sommaren och vinter i Sydafrika ( kändes ungefär som april härhemma) Det var helt fantastiskt. Knappt några turister alls och man behövde sällan förboka restaurangbesök och boenden, som dessutom är billigare då. Vi besökte bla Stellenbosch Wine festival som brukar äga rum i slutet av juli och det var helt fantastiskt.

Så mitt tips är; Dä ä ba å åk.
 

Appel

Medlem
Just det där med randens värde gentemot svenska kronan är ju galet. Jag som tyckte det var billigt när vi där (2005 och 2006) och då var 1 rand vär mer än en krona(!). Vet inte om jag hade klarat av att vara där nere nu. Det är ju nästa gratis typ.
Bara att åka nu igen ;).
Flyg är billigt ner till Kapstaden. Går att hitta biljetter <6 000 kr per person. Sen vet du själv hur billigt det är med boende där nere.
 
Helt plötsligt dök det upp en möjlighet att göra en Sydafrikaresa med en del vinturism. Jag plockade fram Jancis Robinsons stora sydafrikarapport förra året och gick systematiskt igenom de viner hon rekommenderade högt som fanns att tillgå i Sverige. Det var litet blandat tycker jag, har väl inte provat lika mycket som en del andra här men en gemensam nämnare för flera av de viner jag tyckte mycket om var att de var från Swartland. Så det var min första tanke, att ta mig dit. Eller finns det andra områden som hellre bör besökas? Vilka är era favoritproducenter? De tre jag fattat tycker för hittills är Mullineux, AA Badenhorst i Swartland och på annan ort Alheit och Kanonkop. Vad får man inte missa?
 

Appel

Medlem
En lite mindre, rätt charmig gård som är värt ett besök är Vrede en Lust. Ni bör finna den på vägen mellan Stellenbosch och Franschoek.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helt plötsligt dök det upp en möjlighet att göra en Sydafrikaresa med en del vinturism. Jag plockade fram Jancis Robinsons stora sydafrikarapport förra året och gick systematiskt igenom de viner hon rekommenderade högt som fanns att tillgå i Sverige. Det var litet blandat tycker jag, har väl inte provat lika mycket som en del andra här men en gemensam nämnare för flera av de viner jag tyckte mycket om var att de var från Swartland. Så det var min första tanke, att ta mig dit. Eller finns det andra områden som hellre bör besökas? Vilka är era favoritproducenter? De tre jag fattat tycker för hittills är Mullineux, AA Badenhorst i Swartland och på annan ort Alheit och Kanonkop. Vad får man inte missa?
Du kan addera Reyneke på din måste-besöka-lista! De andra känns helt rätt och som måsten också. Boekenhoutskloof kan säkert vara vettigt att spana in också. :)
 

Jos

Medlem
Lite ont om tid innebar ändringar i planerna så det blev lunch på Rust En Vrede. Väldigt fin biff med tillbehör och provning av deras tre toppviner till maten för motsvarande 130 sek(!) totalt per pers. Single vineyardvinerna är faktiskt riktigt bra.

Ernie Els och Waterford Estate hann vi också med, bra viner. The Jem 2010 är bra.

Vi hade en privat, vinkunnig, guide som kom och hämtade oss i morse och körde runt och guidade oss vart vi än ville hela dagen vilket gick på 1200 sek.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite ont om tid innebar ändringar i planerna så det blev lunch på Rust En Vrede. Väldigt fin biff med tillbehör och provning av deras tre toppviner till maten för motsvarande 130 sek(!) totalt per pers. Single vineyardvinerna är faktiskt riktigt bra.

Ernie Els och Waterford Estate hann vi också med, bra viner. The Jem 2010 är bra.

Vi hade en privat, vinkunnig, guide som kom och hämtade oss i morse och körde runt och guidade oss vart vi än ville hela dagen vilket gick på 1200 sek.
Njut som fan! Jag är jäkligt avundsjuk men tycker du förtjänar att gotta dig på bästa tänkbara sätt.

Njut, bara njut som fan! :neej:
 

Jos

Medlem
Njut som fan! Jag är jäkligt avundsjuk men tycker du förtjänar att gotta dig på bästa tänkbara sätt.

Njut, bara njut som fan! :neej:
Kanske ska strunta i att berätta om resan dit och hem i Lufthansa First Class med limousinservice, kaviar, allmänt ompysslande och daltande samt ohemult mycket Laurent Perrier Grand Siecle? ;)

Lägger in en bild på vår glada tyska resegranne Udo istället :)

WP_20160324_20_33_28_Rich.jpg


Han tyckte Tokara var värt ett besök btw men så blev det aldrig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske ska strunta i att berätta om resan dit och hem i Lufthansa First Class med limousinservice, kaviar, allmänt ompysslande och daltande samt ohemult mycket Laurent Perrier Grand Siecle? ;)

Lägger in en bild på vår glada tyska resegranne Udo istället :)

Visa bifogad bild 6688

Han tyckte Tokara var värt ett besök btw men så blev det aldrig.
Sitter man så luftigt och bekvämt så har man förmodligen jäkligt gott om insamlade flygbonuspoäng att plocka ut...eller guldbyxor! ;)

Själv så ser det ut så här när jag flyger vanligtvis:

image.jpeg
 

Jos

Medlem
Åker ni till Kapstaden så är La Colombe ett måste, avsmakningsmeny för 450 spänn. Alla rätter var riktigt bra och mätmässigt en av de bättre upplevelserna på länge. Jag tog såklart "Fine and Rare"-alternativet och det var kul att allt var från Sydafrika, - mycket bra viner.
WP_20160326_20_19_24_Pro.jpg
 
Toppen