Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska vinklubben...

SV: Sydafrikanska vinklubben...

Låter som det. Finns flera av dessa företag men det rör ofta primörer. Kunderna lligger ute länge med pengarna och har egentligen ingen direkt vetskap om företaget beställer eller inte.
.
1855.com tog ju också hand om skatten vilket de inte behöver betala in direkt (säkert samma med Sydafrikanska Vinklubben.)

Det här stämmer väl också:
The chief operating officer of 1855.com has praised clients – whom he has charged not only for the wine but also delivery and tax – for their patience while his company ‘unlocks’ wines from suppliers.

Har man väl betalt finns det alltd en oro att man inte ska få tillbaka pengarna. Snarare är det väl tvärtom, de som kommer ut tidigt får tillbaka pengarna, de som sitter kvar med svarte pettter förlorar pengarna.

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... vestigates
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Chambertin et al. Har ni fått era flaskor. Läste lite på FB och såg att det var någon båt med viner som var på väg till Sverige.
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

shorepower skrev:
Chambertin et al. Har ni fått era flaskor. Läste lite på FB och såg att det var någon båt med viner som var på väg till Sverige.
Har fått (eller fått krediterat det som dom inte kunde leverera) det som jag beställde i Maj och Juni -10.
Inget av det som jag beställde i Juli och Augusti är levererat. Det som är restat därifrån är krediterat.
Tror att dessa leverenser finns i Jönköping hos Bring men dom kör ut i takt med att dom får betalt av SVK så det går inte fort.
 

Jos

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Inte för att jag vill säga vad var det jag sa men... Ger man sig i kast med nya världen och Sydafrikanska viner så kommer besvikelsen förr eller senare.. ;)
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jos skrev:
Inte för att jag vill säga vad var det jag sa men... Ger man sig i kast med nya världen och Sydafrikanska viner så kommer besvikelsen förr eller senare.. ;)
Nu tycker ju inte jag att det är vinerna som är besvikelsen, tvärtom! Jag hade gärna fortsatt köpa om jag vågade...
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Veckans erbjudande:
Vinkonto.....

Tiden går, och inga svar på dom tickets man skriver....
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Veckans erbjudande:
Vinkonto.....

Tiden går, och inga svar på dom tickets man skriver....
Vinkonto? Ska de öppna bank? Å andra sidan skulle ju det vara en mer korrekt beskrivning av deras verksamt, inlåning utan garanti.
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Vinkonto? Ska de öppna bank? Å andra sidan skulle ju det vara en mer korrekt beskrivning av deras verksamt, inlåning utan garanti.

Då kanske man investera 40 000 riksdaler i Allesverloren nu när dom har vinkonto och allt! :D
 

Elvis

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Det kanske kan bli en andrahandsmarknad på krav på Sydafrikanska vinklubben, ungefär som det blev när pokersajten Full Tilt inte hade pengar att betala ut spelares kontobalanser. Det fanns då spelare som köpte upp andra spelares kontobalanser för 80% av värdet i tron att Full Tilt skulle kunna betala till slut. Sedan sjönk det priset till 20% när det började se mörkare ut och nu är det nog inte någon som betalar mer än kanske 1%.

Vad kan motsvarande pris för en väntande order hos SAVK vara nu?
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Det är lite underhållande att titta på deras Facebook-sida varje dag!

Hade jag haft sådana enorma problem hade jag dragit i handbromsen och styrt upp allt som har gått snett först. Men SAV fortsätter bara att pumpa ut erbjudanden om att man skall handla mer av dem. Slutsatsen man kan dra av det förfarandet är att dem troligtvis har bränt alla pengar och därför måste ta in nya beställningar för att betala gamla leverantörsskulder till vingårdar, personal och åkerier.

Jag hoppas att dom lyckas men tror att risken är stor att det är en "Downward Spiral" att driva ett företag på det sättet!
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Senaste nyheterna...... (från FB):
Leveransuppdatering
Enligt samtal med Bring Express idag har dom som målsättning att alla som finns i containers som var uppe hos Bring den 23/2 under nästa vecka ska vara kontaktade och aviserade om utleverans.
Sen är det naturligtvis upp till beställaren och Bring att komma överens om tid för leverans till dörr, men enligt Bring så kommer dom att verka för att under förutsättning att man när beställaren ha vinet ute inom nästa vecka och veckan därefter.
Vi ber om ursäkt för att fördröjning har uppstått men nu kommer då vinet äntligen.

___________________________________________________________________________

Har fått svar av BRING att jag har vin i Jönköping!!!! (Men alla flaskor är med?!)

Sedan har det taget 2 veckor innan jag har fått svar på en ticket.
Så jag hade inte varit förvånad om (det här "pyramid-spelet") hade gjort en konkurs inom en snar framtid.
Med lite otur så ska jag ev "åka förbi" Hermanus efter påsk!
Skulle vara kul och se om det finns en butik där.
 

Guayabera

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Har beställt en gång från SAVK (första lagerrensningen för kanske två år sedan). Blev redan då misstänksam då flera av vinerna såldes för betydligt lägre pris till svenska konsumenter (inklusive skatt och frakt) än de gick att få tag på direkt från producent i SA. Chansade dock och hade inga problem med leverans. Att det inte handlade om egentlig lagerrensning var uppenbart då alla vinerna var av aktuell årgång och inkluderade flera som kan vara tämligen svåra att få tag på i SA. Snarare kortsiktig lösning på svåra likviditetsproblem...
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Hoppsan....
Har fått pengar tillbaka!!!! (från en beställning i Juni -11)

Men inget vin, som skulle levererats förra veckan!
Någon annan som fått något?
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Anders Landström skrev:
27.000 flaskor står hos Bring enligt artikeln i Foodmonitor. Verkar som att det fortsatt saknas pengar.

http://www.foodmonitor.se/index.php/bra ... vinklubben

– Det blev en dramatisk ökning av fraktkostnaderna. Vårt konto hos Bring drog iväg och det blev rätt stora pengar som vi blev skyldiga, säger Gustav Andersson, kundansvarig hos Sydafrikanska vinklubben i Sydafrika.

– Vi bestämde att vi skulle dra ner på leveranstempot för att kunna komma ikapp med ekonomin. Och då hade vi problem två. För att föra ut pengar från Sydafrika så måste du ha tillstånd från deras motsvarighet till Riksbanken. Vi hamnade i den berömda sydafrikanska papperskvarnen

Det här är väl den 9:e bortförklaringen (eller ngt sådant) från SVK sedan problemen började.
Bolaget som tar emot betalningarna för vinerna ligger dessutom i England.

Sedan kan man ju ifrågasätta om Bring (svarar heller inte på mail från kunder) har rätt att hålla varor som är fullt betalda av kunderna.
Jag själv och flera andra har skrivit och sagt att vi vill hämta vinerna i Jönköping men Bring svarar inte.
Någon som vet hur lagen ser ut där ? Varorna på deras lager är väl mina om dom är betalda ?
Att Bring har krav på Sydafrikanska vinklubben är ju deras problem och gör väl inte att dom kan blockera mina varor eller... ?
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Otroligt oproffsigt av båda aktörer. Sydafrikanska vinklubben som försöker få in kapital genom att varje vecka kör en ny drive samtidigt som Bring håller på viner. Jag anser att Bring skall skämmas som ett sådant stort företag att man inte svarar överhuvudtaget på mailkonversation. SAV borde skämmas sedan den dag dom började försöka överleva på att locka fler kunder när det inte fungerar som det skall (lös problemen, sedan ordna nya kunder).
 

moos

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Bring kommer nog inte att släppa vinet ut till kunderna, det är ju den enda hävstången dom har gentemot SAV. Att dom inte svarar på mail är förkastligt. Undrar hur vinet förvaras? Har Bring en egen vinkällare att förvara vinet i?
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Bring, vinkällare - Det är nog risk att allt blir Allesverloren. ;D
 

moos

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Så på vinauktioner värden över kommer det att stå "Stored at Bring Jönköping".
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

chambertin skrev:
Det här är väl den 9:e bortförklaringen (eller ngt sådant) från SVK sedan problemen började.
Bolaget som tar emot betalningarna för vinerna ligger dessutom i England.

Sedan kan man ju ifrågasätta om Bring (svarar heller inte på mail från kunder) har rätt att hålla varor som är fullt betalda av kunderna.
Jag själv och flera andra har skrivit och sagt att vi vill hämta vinerna i Jönköping men Bring svarar inte.
Någon som vet hur lagen ser ut där ? Varorna på deras lager är väl mina om dom är betalda ?
Att Bring har krav på Sydafrikanska vinklubben är ju deras problem och gör väl inte att dom kan blockera mina varor eller... ?
Så här svara Bring på frågan om de kan hålla inne våra viner: "vi har laglig rätt till det enligt gällande transportöravtal. Detta är också kutym i branschen mellan leverantör och deras kunder."
 
Toppen