Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska vinklubben...

Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Så här svara Bring på frågan om de kan hålla inne våra viner: "vi har laglig rätt till det enligt gällande transportöravtal. Detta är också kutym i branschen mellan leverantör och deras kunder."

Mao kan det ta till "jul" innan man får vinet....

Undrar om man får betala BRING, en extra avgift ifall SAVK kursar ???
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Jag har redan ett ärende hos Konsumentverket...
Hur ställde dom sig till din anmälan (du köper ju trots allt av ett engelsk bolag) ?

Får förresten en leverans senare idag men vet inte vad (killen på Bring hade ingen aning om hur många kollin så det blir en överraskning).
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

chambertin skrev:
Får förresten en leverans senare idag men vet inte vad (killen på Bring hade ingen aning om hur många kollin så det blir en överraskning).

Grattis......
Berätta gärna hur mycket du fick!!
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

sirlongfellow skrev:
Grattis......
Berätta gärna hur mycket du fick!!
4 flaskor (20 kvar) :mad:
Lade två ordrar förra sommaren (i Augusti) samma dag. Den ena är nu levererad eller krediterad.
Den andra har inget levererats från ännu. Kanske bland de 27000 flaskorna Jönköping.
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

chambertin skrev:
4 flaskor (20 kvar) :mad:
Lade två ordrar förra sommaren (i Augusti) samma dag. Den ena är nu levererad eller krediterad.
Den andra har inget levererats från ännu. Kanske bland de 27000 flaskorna Jönköping.

Bara 4 flaskor.... ;)
Inte undra att deras fraktkostnad är dyr.....
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

4 flaskor (20 kvar) :mad:

Jag kan inte låta bli att vrida mig av skratt. 4 flaskor av 24 beställda flaskor på 7-8 månader. Det låter ju som ett skämt att folk eventuellt fortsätter att beställa viner från dem.
 

chambertin

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Peder skrev:
Jag kan inte låta bli att vrida mig av skratt. 4 flaskor av 24 beställda flaskor på 7-8 månader. Det låter ju som ett skämt att folk eventuellt fortsätter att beställa viner från dem.

Det är värre än så faktiskt. Den ena ordern var på 44 flaskor varav 24 restades och efter sjuttielva mail (och slutligen hot om polisanmälan) krediterades.
Från den ordern har jag inte fått ngt.
Från den första ordern på 12 flaskor har jag nu fått 8 levererade och 4 krediterade.
Som du förstår så var det min sista order hos dem.

Börjar nu förstå hur det egentligen ligger till och om SAVK inte kånkar så kanske vinerna dyker upp så smånigom i den takt dom förskottsbetalar Bring för leveranserna.
Uppenbarligen har SAVK inte ekonomiska medel att få allt som står hos Bring utkört på en och samma gång (vilket ju borde vara enklast och billigast för dom).
 
Trådskapare
S

sirlongfellow

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Från SAVKhemsida:

Omdömen som ”lurade” och annat förekommer, men vi ber er ta i beaktan att vinerna är inköpta, ivägsända och finns i Sverige.

-Vet inte hur dom tänkte där... men som kund känner man sig lurad när varan inte är leverad till:
RÄTT adress, RÄTT antal och I RÄTT tid!!!
(sedan vad rätt tid är... Sydafrika är inte "nästgårds" men en långsam båt tar 25 dagar mellan Göteborg och Capetown...)
 

Peder

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Från SAVK's Facebook-sida:

Räkna inte med några leveranser från Sydafrikanska vinklubben! Jag har just kommit hem från några månader i Sydafrika där jag pratat med en hel del leverantörer. De ler och beklagar att man köpt vin från SAVK. Inte ens leverantörerna har fått betalt!

Man kan ju hoppas att det inte är sant. Betalar man inte vingårdarna då är det inte så konstigt i längden att viner restnoteras.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jannegbg skrev:
Så här svara Bring på frågan om de kan hålla inne våra viner: "vi har laglig rätt till det enligt gällande transportöravtal. Detta är också kutym i branschen mellan leverantör och deras kunder."
Det är en intressant frågeställning. Om man vill pröva det så kan man ju alltid kontakta polisen, påpeka att en tredje part håller inne varor som ni har betalt för. Är ju en sort av egenmäktigt förfarande.

Det beror lite på avtalet med SAVK (ert avtal, inte avtalet mellan SAVK och Bring som ni som slutkund kan ge "fullständigt fan" i då er motpart är SAVK, inte Bring). I detta läge kanske jag inte skulle tveka att iallafall ta kontakt med polisen och ställa frågan. "Kan en tredje part som jag inte har något avtal med konfiskera mina varor? Är inte det egenmäktigt förfarande?" och se vad polisen säger
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Anders Landström skrev:
Det är en intressant frågeställning. Om man vill pröva det så kan man ju alltid kontakta polisen, påpeka att en tredje part håller inne varor som ni har betalt för.

Tror att det kan vara mer relevant att kontakta Kronofogden när det gäller ett sådant här ärende, och fråga dem om det går att begära handräckning. Det kanske kan vara värt en liten avgift att jävlas med dem när det tagit så här lång tid. Nyckelfrågan, som jag är inte tillräckligt juridiskt kunnig för att avgöra, är vem som har äganderätten till godset där det ligger: avsändaren eller mottagaren. Om det skulle vara avsändaren kan nog speditören ha en s.k. retentionsrätt, d.v.s. rätt att kvarhålla lös egendom som tillhör den som är skyldig dem pengar tills de fått betalt för sina tjänster. Nu får jag dock intrycket av de arga inläggen, att vinerna är betalda i förskott, vilket väl är standardvillkoren vid distansförsäljning av våtvaror till privatkunder. Jag tycker att det verkar rimligt att anta äganderätten övergår när full betalning har erlagts, d.v.s. att flaskorna ägs av mottagaren och inte av avsändaren, men säker är jag alltså inte.

Jag vet inget om Bring som företag, men en fundering är om de mest sköter transporter mellan företag. När företag köper av varandra, sker detta ju mest via faktura - i Sverige ofta med 30 dagars betalningstid. I de fallen har således nog inte äganderätten gått över från säljare till köpare när speditionsföretaget befattar sig med varorna. I den situationen kan jag förstå om det är branschpraxis att hålla på godset, för då är godsets ägare samma som den som är skyldig speditören pengar. Men om flaskorna redan ägs av mottagaren, verkar det rimligt att speditören inte har någon retentionsrätt, eftersom det är lös egendom som ägs av tredje part. En mycket välvillig tolkning kan vara att de inte insett hur ägandeförhållandena till godset ser ut, en lite mindre välvillig är att de inte förstått vilka villkor som måste vara uppfyllda för att man ska ha retentionsrätt, eller rentav inte brytt sig om att undersöka.

Sedan får man ju inse att om Bring inte har fått betalt, kan man kanske inte begära att de ska leverera saker hem till en, utan det handlar enbart om att de är skyldiga att fysiskt lämna över varorna där de finns. Kostnaden för att få hem sakerna får man sedan kanske kräva tillbaka av säljaren.

Återigen - kolla med Kronofogdemyndigheten, och poängtera att det är betalda saker.

Undrar förresten om Bring har tillstånd att hantera tiotusentals flaskor vin i månad ut och månad in? Att ifrågasätta det utifrån svensk alkohollagstiftning kanske däremot inte är det mest effektiva sättet att få tillbaka flaskor, då kanske de hamnar i något tullskjul eller polisgarage istället... :)
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

vintomas skrev:
Tror att det kan vara mer relevant att kontakta Kronofogden när det gäller ett sådant här ärende, och fråga dem om det går att begära handräckning. Det kanske kan vara värt en liten avgift att jävlas med dem när det tagit så här lång tid. Nyckelfrågan, som jag är inte tillräckligt juridiskt kunnig för att avgöra, är vem som har äganderätten till godset där det ligger: avsändaren eller mottagaren. Om det skulle vara avsändaren kan nog speditören ha en s.k. retentionsrätt, d.v.s. rätt att kvarhålla lös egendom som tillhör den som är skyldig dem pengar tills de fått betalt för sina tjänster. Nu får jag dock intrycket av de arga inläggen, att vinerna är betalda i förskott, vilket väl är standardvillkoren vid distansförsäljning av våtvaror till privatkunder. Jag tycker att det verkar rimligt att anta äganderätten övergår när full betalning har erlagts, d.v.s. att flaskorna ägs av mottagaren och inte av avsändaren, men säker är jag alltså inte.

Jag vet inget om Bring som företag, men en fundering är om de mest sköter transporter mellan företag. När företag köper av varandra, sker detta ju mest via faktura - i Sverige ofta med 30 dagars betalningstid. I de fallen har således nog inte äganderätten gått över från säljare till köpare när speditionsföretaget befattar sig med varorna. I den situationen kan jag förstå om det är branschpraxis att hålla på godset, för då är godsets ägare samma som den som är skyldig speditören pengar. Men om flaskorna redan ägs av mottagaren, verkar det rimligt att speditören inte har någon retentionsrätt, eftersom det är lös egendom som ägs av tredje part. En mycket välvillig tolkning kan vara att de inte insett hur ägandeförhållandena till godset ser ut, en lite mindre välvillig är att de inte förstått vilka villkor som måste vara uppfyllda för att man ska ha retentionsrätt, eller rentav inte brytt sig om att undersöka.

Sedan får man ju inse att om Bring inte har fått betalt, kan man kanske inte begära att de ska leverera saker hem till en, utan det handlar enbart om att de är skyldiga att fysiskt lämna över varorna där de finns. Kostnaden för att få hem sakerna får man sedan kanske kräva tillbaka av säljaren.

Återigen - kolla med Kronofogdemyndigheten, och poängtera att det är betalda saker.

Undrar förresten om Bring har tillstånd att hantera tiotusentals flaskor vin i månad ut och månad in? Att ifrågasätta det utifrån svensk alkohollagstiftning kanske däremot inte är det mest effektiva sättet att få tillbaka flaskor, då kanske de hamnar i något tullskjul eller polisgarage istället... :)
Det är en intressant frågeställning då enligt lagen så måste köparna äga alkoholvaror innan de passerar gränsen. Förutsätter att Bring har lagret i Sverige och ägandet är då hos slutkunden om nu inte Bring och SVAK brytit mot lagen.

Så efter en diskussion med Kronofogden (du har nog rätt där Vintomas) varför inte kontakta Bring och fråga hur de ser på alkohollagen, äganderätten och deras vilja att få det rättsligt prövat. Inte med deras kundtjänst utan någon mer ansvarig högre upp, logistikchef, administrativ chef, chefsjurist eller liknande. Allt beror ju på hur mycket vin man väntar på men det är nog bättre att agera än att vänta.
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

chambertin skrev:
Hur ställde dom sig till din anmälan (du köper ju trots allt av ett engelsk bolag) ?

Får förresten en leverans senare idag men vet inte vad (killen på Bring hade ingen aning om hur många kollin så det blir en överraskning).
Jag skrev till Konsument Europa först, men eftersom SAVK har svenskt organisationsnummer för moms och alkoholskatt så skall det handläggas som ett svenskt bolag. Konsument Europa skickade därför ärendet vidare. Konsumentverket har inte kommit med några åtgärder utan hänvisar till att man tittar på alla de ärenden som kommit in för att få en tydligare bild.

/Janne
 

Jannegbg

Medlem
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Jag har nu skickat en förfrågan till Kronofogden om man kan få hjälp att komma åt vinerna den vägen.

/Janne
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Angående avtal så har det stått i alla jag har läst att avsändaren är ägaren till försändelsen har överlämnats oavsett förskottsbetalning eller inte. Det är väl också det rimligaste annars om det händer något på vägen t.ex. i tullen så är det mottagarens som bär ansvar.

Till frågan om tredje part (Bring) får hålla inne på era varor så blir svaret alltså ja eftersom SAV äger varorna tills de har blivit mottagna och kvitterade av er och först då övergår äganderätten. Antar att SAV har skuld hos Bring som därför vägrar leverera. Därför bör ärendet hamna hos kronofogden så att alla fordringsägare kommer till tals även Bring.

Men får väl hoppas det ordnar sig på ett smidigare sätt.
 
SV: Sydafrikanska vinklubben...

Crist(al)ian 77 skrev:
Angående avtal så har det stått i alla jag har läst att avsändaren är ägaren till försändelsen har överlämnats oavsett förskottsbetalning eller inte. Det är väl också det rimligaste annars om det händer något på vägen t.ex. i tullen så är det mottagarens som bär ansvar.

Till frågan om tredje part (Bring) får hålla inne på era varor så blir svaret alltså ja eftersom SAV äger varorna tills de har blivit mottagna och kvitterade av er och först då övergår äganderätten. Antar att SAV har skuld hos Bring som därför vägrar leverera. Därför bör ärendet hamna hos kronofogden så att alla fordringsägare kommer till tals även Bring.

Men får väl hoppas det ordnar sig på ett smidigare sätt.
Det stämmer nog enligt köplagen, men här gäller konsumentköplagen, man kan inte avtala bort sig på samma sätt som företag till företag. Bring hänvisar till branschstandard etc men det rör företag till företag, inte företag till konsument.

Jag tycker fortfarande som kund att man ska göra Bring medveten om att dels Konsumentverket, dels Kronofogden är inblandade. Rätten till ägandeskap (som jag förstår det) ska också enligt den öppning som gäller för import av alkoholvaror övergå till köparen innan varan passerar gränsen. Så det är rätt rörigt och jag tror inte Bring vill hamna i ett antal utredningar.

Om SAVK skulle gå i konkurs lär möjligheten som oprioriterad fordringsägarare att få ut sina varor vara ganska små så jag tror på en tydligt dialog med Bring och SAVK innan man drar det för långt processmässigt
 
Toppen