Systembolaget förbjuder vin

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 17 december 2012.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Nu har det hänt igen. Vårt kära monopol har har förbjudit ett vin pga att etiketten anses symbolisera något som inte får förknippas med alkohol.

Etiketten i fråga har ett plan från 1930-talet på utsidan. Det här är så dumt att man inte tror att det är sant.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampa ... 604548.ece

PS. Är det någon som vet om det är detta vin Flying Solo Grenache Syrah (nr 75416)? Jag gillar ju varken Grenache eller Syrah men om det är det vinet så kommer jag på rent djävulskap direkt beställa en flaska. Det finns ju en risk att man får det men det är det värt.

2. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

SV: Systembolaget förbjuder vin

känns som att det borde vara den, tråkigt när ettiketen har en historisk betydelse också..

3. chambertin

chambertin Medlem

Suck !
    Vet inte riktigt om man skall skratta eller gråta. Har dom konsulter från Saudi eller vad sysslar dom med ?

Antar att dom nu med hull och hår ger sig på alla större bryggerier vars produkter dom har på hyllan då.

4. kayaker

kayaker Cyklist

Varför är den här OK?
    http://www.systembolaget.se/2194

Är Divine för kvalitetsinriktade för SB?

Jag blir så trött.

5. Dexter

Dexter Medlem

Tror att Marc Kent från Boekenhoutskloof är en av vinmakarna till vinet.

Läste precis om ett annan dryck som blivit stoppad dock är den en öl men kan ju vara intressant att läsa och jämföra.

http://beersweden.se/2012/12/14/drommen ... tabryggeri

6. Anders Landström

Jag läste ju om James Bond och den ljuddämparen men nu har de väl seglat totalt snett.

7. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Fantastiskt arbete sovjet-bolaget gör.....

8. vintomas

vintomas Bloggare

Kul att importören i alla fall överklagar det hela, istället för att klistra över flygplanet eller något liknande. I samband med James Bond försökte jag leta upp de juridiska texterna och de var mycket kortfattade (alkoholmarknadsföring i sammhang där alkoholförtäring ej är lämpligt, typ), så min gissning är att det är SB själva som har hittat på en praxis som kanske är väl långtgående - vi får väl se vad juristerna säger. Vilken argumentation som just den här importören använder kan nog bli viktig för framtida praxis.

Jag kan principiellt förstå att man vill ha ett regelverk som gör det möjligt att vägra att t.ex. sälja en bag-in-box med namnet "Fjortis Rosé" och baksidestexten "Vinet för den perfekta tonårsfyllan, studentfesten och det du vill bjuda fjortisar på för att få igång dem". Men att gå därifrån till att från etiketterna bannlysa alla fordon, alla vapen, alla liderliga fruntimmer, alla glada människor o.s.v. är ju lite patetiskt, minst sagt.

9. Jos

Jos Medlem

Meeeeeeeeen det kanske inte är någon större förlust....? ;D

Nä seriöst, det är ju helt sjukt. Speciellt med tanke på Red Baron.

10. Per Stade

Per Stade Lege artis

Freixenet Cordon Negro Brut och alla viner gjorda på Negro Amaro kommer att utgå ur sortimentet.
    Carl-Jans favorit Gato Negro byter namn till Svarta Katten.
    BdN och BdB ligger också i farozonen då de beteckningarna kan upplevas kränkande.

11. sunqan

sunqan Vinös

Sv: Systembolaget förbjuder vin

Du menar väl "den afro-europeiska katten"?

Skickat från min GT-I9100

12. Anders Landström

Systembolaget kommer väl inte heller kunna sälja 2010 Château Mouton Rothschild. Den nya etiketten designad av Jeff Koons kan uppfattas alllt för sexuellt laddad och förmedla idéer om vällust tillsammans med alkohol.

Ser fram emot den nya blåvita godkända etiketten med endast namn på producent, alkoholhalt och tydliga varningstexter. Det kommer ju också att passa sökfunktionen på Systembolagets hemsida.

13. kayaker

kayaker Cyklist

Producent? Du får vara glad om de anger appellation... ::)

14. Anders Landström

Underbart, Flying Solo får inte säljas pga etiketten. Alkoholsortimentsnämnden dömde till Systembolagets fördel. Intressant att beslutet inte går att överklaga. Borde inte EU kunna vara nästa instans

http://www.di.se/artiklar/2013/3/6/vine ... ja-dricka/

15. Magikern

Magikern Medlem

EU har väl redan försökt få Sverige att ändra sin alkoholpolitik men utan framgång om jag inte minns fel. :p

Att favorisera Amarone framför andra mycket komplexare viner i samma prisklass känns även de som orättvis diskriminering. :mad:

Dela sidan