Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget nästa?

kayaker

Cyklist
SV: Systembolaget nästa?

Det kommer nog att tvingas fram förr eller senare när de sjabblat bort folkhälsoargumentet helt bland all BiB.
 

Guayabera

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Om nu Svensson är så förtjust i SS så kan man väl ha ett system där andra aktörer bara får sälja vin för 100+ kr flaskan (eller vad för summa som man nu tycker är tillräckligt "avskräckande") och sen så kan SS få fortsätta att försöka se efter Svenssons helg-BiB-fyllor, det har dom ju skött så bra hitills ;).
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nästa?

Ja, nu finns det väl bara ett monopol kvar i Sverige som sysslar med försäljning eller tjänster till allmänheten (vet inte om jag missat något?), Apoteksbolaget och Bilprovningen är borta så nu kommer vi snart ha många fler (än idag) drogpåverkade personer som kör trafikfarliga bilar i Sverige eller?

Bilprovning förlorar monopolet

Jag får fråga Folkpartiet och Carl B Hamilton vad han tror om det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Systembolaget nästa?

shorepower skrev:
Det blir STORA förändringar om det här slår igenom

Hoppas! Hoppas!

Vore kul om det kunde bli lite kvalitativ gårdsförsäljning också, kanske lite ute i skärgården också.
Men jag ser väl mer potential för snaps där är jag rädd, men det är ju inte mina preferenser som ska styra.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Fick svar från vinsummum ang en fråga om de har kvar av Domaine du Petit Barbaras 2007. Fick ett uttömmande svar utan försök till att vara återhållsam om vad man tycker om monopolet SS. Mejlet toppades med lite reklam om SARL, ngn som har koll?

Hej,

Vinet är slutlevererat och kommer tyvärr inte att finnas på Systembolaget mer men kommer att finnas tillgängligt för svenska konsumenter genom Franskabolaget SARL i höst.

Vinet har importerats av vårt vinbolag Vinsummum AB och vi har haft vinet i beställningssortimentet. Vi har försökt få Systembolaget att köpa in vinet till sina butiker men de är inte intresserade då odlarens årsproduktion är för liten enligt Systembolaget.

Tråkigt tycker vi men inte så mycket att göra åt när vi har ett alkoholmonopol i Sverige.

För ett antal månader sedan har Systembolaget även ändrat på reglerna för beställningssortimentet, det gäller hanteringen av beställda viner. Hämtar inte kunden ut vinerna inom en till två veckor efter det att han/hon beställt varorna reklamerar de varorna eftersom Systembolaget bestämt att viner från beställningssortimentet skall hällas ut om flaskan finns kvar i butiken 30 dagar efter leverans från importörern i vårt fall Vinsummum AB. Tidigare fick vissa utvalda butiker dessa icke uthämtade viner och sålde dessa till alla kunders belåtenhet.

Kostnader och administration för oss som importör blir därför helt orimliga, vilket gör att vi väljer att minska ner vårt sortiment för att till slut helt upphöra med varor i beställningssortimentet.

Vi vill naturligtvis inte utestänga våra svenska konsumenter från att dricka goda viner från producenter som producerar små volymer.

I november 2009 startade vi därför Franskabolaget SARL, en Négoce en vins (vingrossist) i Frankrike med kontor i Paris.

Franskabolaget SARL säljer vin via distansförsäljning direkt till svenska konsumenter från Frankrike.
Syftet med vårt franska bolag är att kunna fortsätta sälja våra viner till våra kunder oberoende av vad Systembolaget har för affärs idé. Vi ger våra kunder tillgång till en rad mindre odlares viner till ett pris som är betydligt lägre än Systembolaget.

Franskabolaget SARL är registrerat hos skatteverket och betalar svensk alkoholskatt och svensk moms på alla vinerna vi säljer från Frankrike. Distansförsäljning är tillåten sedan hösten 2007.


Domaine du Petit Barbaras 2008 kommer att finnas tillgänglig för våra svenska kunder i september i samband med vår första kampanj efter sommarlovet. Priset blir naturligtvis lägre genom att handla direkt från Franskabolaget SARL jämfört med Systembolaget. Troligt pris för "Barbarasen" ca 110.- när den kommer i höst.

Franskabolaget SARL arbetar med erbjudande via mail till våra kunder där vi väljer ut viner som vi tycker om. I början av maj kommer årets fjärde kampanj lanseras med en rad härliga sommarviner lämpade för sommarens aktiviteter.

Det blir som alltid i våra kampanjer några champagne som blandas med rosé, vita och röda viner från Italien och Frankrike.

Om du vill får du gärna vara med i vårt nätverk.

Maila till info@franskabolaget.com så kommer du få ta del av våra erbjudande.



Det var lite i korthet hur vi numera ser till att få bra viner tillgängliga till våra svenska konsumenter.

Mvh J. H

Vinsummum AB
Franskabolaget SARL
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Bubblaren skrev:
Mejlet toppades med lite reklam om SARL, ngn som har koll?

Jag har handlat en del genom SARL och alltid varit nöjd med deras service.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolaget nästa?

Elvis skrev:
Jag har handlat en del genom SARL och alltid varit nöjd med deras service.
Priserna i senaste erbjudandet var överlag riktigt bra.

PS. SARL är en bolagsform - Société Anonyme à Responsabilité Limitée. Bolaget heter Franskabolaget.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nästa?

Bubblaren skrev:
Fick svar från vinsummum ang en fråga om de har kvar av Domaine du Petit Barbaras 2007. Fick ett uttömmande svar utan försök till att vara återhållsam om vad man tycker om monopolet SS. Mejlet toppades med lite reklam om SARL, ngn som har koll?

Är det här sant?

"För ett antal månader sedan har Systembolaget även ändrat på reglerna för beställningssortimentet, det gäller hanteringen av beställda viner. Hämtar inte kunden ut vinerna inom en till två veckor efter det att han/hon beställt varorna reklamerar de varorna eftersom Systembolaget bestämt att viner från beställningssortimentet skall hällas ut om flaskan finns kvar i butiken 30 dagar efter leverans från importörern i vårt fall Vinsummum AB. Tidigare fick vissa utvalda butiker dessa icke uthämtade viner och sålde dessa till alla kunders belåtenhet"
 

Bubblaren

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

shorepower skrev:
Är det här sant?

"För ett antal månader sedan har Systembolaget även ändrat på reglerna för beställningssortimentet, det gäller hanteringen av beställda viner. Hämtar inte kunden ut vinerna inom en till två veckor efter det att han/hon beställt varorna reklamerar de varorna eftersom Systembolaget bestämt att viner från beställningssortimentet skall hällas ut om flaskan finns kvar i butiken 30 dagar efter leverans från importörern i vårt fall Vinsummum AB. Tidigare fick vissa utvalda butiker dessa icke uthämtade viner och sålde dessa till alla kunders belåtenhet"

Jag sätter det i samband med att en av killarna på mitt bolag sa ngt om nya regler för beställningar i sammanhanget gällande att förvara längre än 2 veckor. Han var stenhård på att jag inte kunde komma dag 15 för att hämta pavorna.
 

Elvis

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Bubblaren skrev:
Jag sätter det i samband med att en av killarna på mitt bolag sa ngt om nya regler för beställningar i sammanhanget gällande att förvara längre än 2 veckor. Han var stenhård på att jag inte kunde komma dag 15 för att hämta pavorna.

Det har jag också hört (på SS Regeringsgatan), men inte att beställningsvaror reklameras och hälls ut om de inte hämtas ut... :eek:
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolaget nästa?

Bubblaren skrev:
Jag sätter det i samband med att en av killarna på mitt bolag sa ngt om nya regler för beställningar i sammanhanget gällande att förvara längre än 2 veckor. Han var stenhård på att jag inte kunde komma dag 15 för att hämta pavorna.
I Nordstan är de lite mer flexibla. Jag ringde dit när jag var sjuk och inte kunde hämta ut inom 2 veckor. De var närmast oförstående till att jag ringde och 2-veckorsgränsen var inget att oroa sig för.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolaget nästa?

Vore intressant att veta om SS häller ut varorna. Isåfall är det en stor skandal, slöseri med resurser och ett monopol som visar sina fulaste sida. Man slår ju på trumman om att beställningssortimentet är lösningen på det minskade produktutbudet. Om vi har statliga företag som agerar så här så får man väl skicka in en anmälan till någon lämplig instans.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

shorepower skrev:
Vore intressant att veta om SS häller ut varorna. Isåfall är det en stor skandal, slöseri med resurser och ett monopol som visar sina fulaste sida. Man slår ju på trumman om att beställningssortimentet är lösningen på det minskade produktutbudet. Om vi har statliga företag som agerar så här så får man väl skicka in en anmälan till någon lämplig instans.

Undra just vad som vore rätt "instans"?!?! Anders har säkert någon bra idé :D

Jag ska nog ta och fråga Ullis på mitt bolag när jag ser henne. En annan sak, är det bra eller dåligt när SS-personalen känner igen en när på morgonen är på väg till bussen, de ler och glatt säger "Hej!". Måste betyda jag handlar för mycket på bolaget, borde privatimportera mer.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Systembolaget nästa?

kayaker skrev:
Priserna i senaste erbjudandet var överlag riktigt bra.

PS. SARL är en bolagsform - Société Anonyme à Responsabilité Limitée. Bolaget heter Franskabolaget.

Fick hem några lådor idag, som jag och några bekanta beställt. Vet inte hur de smakar
men tror nog att det är bra kvalitet till bra pris. Jan Netterberg som driver företaget
var en mycket trevlig kontakt.

Franskabolaget i ett ord tycker jag låter lite lustigt - lite bröd över det namnet.
 

Pomerol

Medlem
SV: Systembolaget nästa?

Om inte flaskorna hämtas ut returneras de till importören.

Kunden har två veckor på sig och om de inte hämtas ut har Systembolaget ungefär två veckor på sig att göra en retur till importören. Enligt avtalet får en retur ske inom en månad efter leverans till butik, därefter behöver inte importören ta emot returen. Om butiken sköter sig hälls inget vin ut.

Kostnader och administration för oss som importör blir därför helt orimliga, vilket gör att vi väljer att minska ner vårt sortiment för att till slut helt upphöra med varor i beställningssortimentet.

Importören har all rätt att ta betalt för alla omkostnader (frakt, administration etc.) och de flesta gör det.
 
Toppen