Systembolaget nästa?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 9 november 2009.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

2. kayaker

kayaker Cyklist

SV: Systembolaget nästa?

Det kommer nog att tvingas fram förr eller senare när de sjabblat bort folkhälsoargumentet helt bland all BiB.

3. Guayabera

Guayabera Medlem

Om nu Svensson är så förtjust i SS så kan man väl ha ett system där andra aktörer bara får sälja vin för 100+ kr flaskan (eller vad för summa som man nu tycker är tillräckligt "avskräckande") och sen så kan SS få fortsätta att försöka se efter Svenssons helg-BiB-fyllor, det har dom ju skött så bra hitills ;).

4. Anders Landström

Ja, nu finns det väl bara ett monopol kvar i Sverige som sysslar med försäljning eller tjänster till allmänheten (vet inte om jag missat något?), Apoteksbolaget och Bilprovningen är borta så nu kommer vi snart ha många fler (än idag) drogpåverkade personer som kör trafikfarliga bilar i Sverige eller?

Bilprovning förlorar monopolet

Jag får fråga Folkpartiet och Carl B Hamilton vad han tror om det.

5. Elvis

Elvis Medlem

Spelmonopolet också.

6. Anders Landström

Det glömde jag, undrar varför du kom ihåg det :)

7. ae

ae Medlem

Spelmonopolet är ju det mest förljugna av alla monopol.

8. Anders Landström

9. SUPRA

SUPRA Bäst

Hoppas! Hoppas!

Vore kul om det kunde bli lite kvalitativ gårdsförsäljning också, kanske lite ute i skärgården också.
    Men jag ser väl mer potential för snaps där är jag rädd, men det är ju inte mina preferenser som ska styra.

10. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Fick svar från vinsummum ang en fråga om de har kvar av Domaine du Petit Barbaras 2007. Fick ett uttömmande svar utan försök till att vara återhållsam om vad man tycker om monopolet SS. Mejlet toppades med lite reklam om SARL, ngn som har koll?

11. Elvis

Elvis Medlem

Jag har handlat en del genom SARL och alltid varit nöjd med deras service.

12. kayaker

kayaker Cyklist

Priserna i senaste erbjudandet var överlag riktigt bra.

PS. SARL är en bolagsform - Société Anonyme à Responsabilité Limitée. Bolaget heter Franskabolaget.

13. Anders Landström

Är det här sant?

"För ett antal månader sedan har Systembolaget även ändrat på reglerna för beställningssortimentet, det gäller hanteringen av beställda viner. Hämtar inte kunden ut vinerna inom en till två veckor efter det att han/hon beställt varorna reklamerar de varorna eftersom Systembolaget bestämt att viner från beställningssortimentet skall hällas ut om flaskan finns kvar i butiken 30 dagar efter leverans från importörern i vårt fall Vinsummum AB. Tidigare fick vissa utvalda butiker dessa icke uthämtade viner och sålde dessa till alla kunders belåtenhet"

14. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Jag sätter det i samband med att en av killarna på mitt bolag sa ngt om nya regler för beställningar i sammanhanget gällande att förvara längre än 2 veckor. Han var stenhård på att jag inte kunde komma dag 15 för att hämta pavorna.

15. Elvis

Elvis Medlem

Det har jag också hört (på SS Regeringsgatan), men inte att beställningsvaror reklameras och hälls ut om de inte hämtas ut... :eek:

16. kayaker

kayaker Cyklist

I Nordstan är de lite mer flexibla. Jag ringde dit när jag var sjuk och inte kunde hämta ut inom 2 veckor. De var närmast oförstående till att jag ringde och 2-veckorsgränsen var inget att oroa sig för.

17. Anders Landström

Vore intressant att veta om SS häller ut varorna. Isåfall är det en stor skandal, slöseri med resurser och ett monopol som visar sina fulaste sida. Man slår ju på trumman om att beställningssortimentet är lösningen på det minskade produktutbudet. Om vi har statliga företag som agerar så här så får man väl skicka in en anmälan till någon lämplig instans.

18. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Undra just vad som vore rätt "instans"?!?! Anders har säkert någon bra idé :D

Jag ska nog ta och fråga Ullis på mitt bolag när jag ser henne. En annan sak, är det bra eller dåligt när SS-personalen känner igen en när på morgonen är på väg till bussen, de ler och glatt säger "Hej!". Måste betyda jag handlar för mycket på bolaget, borde privatimportera mer.

19. Per Stade

Per Stade Lege artis

Fick hem några lådor idag, som jag och några bekanta beställt. Vet inte hur de smakar
    men tror nog att det är bra kvalitet till bra pris. Jan Netterberg som driver företaget
    var en mycket trevlig kontakt.

Franskabolaget i ett ord tycker jag låter lite lustigt - lite bröd över det namnet.

20. Pomerol

Pomerol Medlem

Om inte flaskorna hämtas ut returneras de till importören.

Kunden har två veckor på sig och om de inte hämtas ut har Systembolaget ungefär två veckor på sig att göra en retur till importören. Enligt avtalet får en retur ske inom en månad efter leverans till butik, därefter behöver inte importören ta emot returen. Om butiken sköter sig hälls inget vin ut.

Importören har all rätt att ta betalt för alla omkostnader (frakt, administration etc.) och de flesta gör det.

Dela sidan