Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget och tyska rödviner

sunqan

Vinös
Jag var och lämnade in klockan på batteribyte och service igår, och passade på att ta rulltrappan ner till bolisbutiken (i pk-huset) för att slötitta lite.
Fick för mig att kolla vilka röda tyskar de hade inne för att ev köpa. Döm om min förvåning när jag inser att vinkällardelen är renons och att det står några få flaskor av ett (1) tyskt vin (alde gott spätburgunder) i "vanliga" delen. En snabb flukt på webben ger vid handen att det finns totalt 41 tyska rödviner i sortimentet (inkl beställningssortimentet) och av dessa kan man hitta 6 (sex) i butik.

Det finns fler röda österrikare och nästan lika många tjecker och kroater.

Detta hos världens bästa vinåterförsäljare.

Jag antar att tyskarna har svårt för att sälja produkter som ska packas på plastpåse...
 

Wintermute

Medlem
Faller det någon skugga på våra importörer?
Att det faller en skugga på våra konsumenter är kristallklart. Det är som det är eftersom lejonparten av konsumenterna accepterar det.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Inte för att jag på något vis är en fantast av systembolagets sortiment, men röda tyska viner är ju inte direkt något som springer av hyllorna. BBR har som jämförelse 2 st. röda tyskar, lika många som Nordstan har på hyllan.
 

Peder

Medlem
Själv vet jag inte varför jag skulle besöka världens bästa systembolag för att köpa tyska viner. Min bästa kompis Greger :) brukar alltid beställa från en tysk firma och den butiken har 111 röda viner från Tyskland och cirka 400 vita viner och totalt har denna butik över 5000 olika viner. Frakten är cirka 14 kronor per flaska, men man slipper betala svensk alkoholskatt istället och hemleverans på cirka 3-4 dagar, vilket är snabbare än BS.
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
Postorder är väl bra, men Sb ger (teoretiskt) en svåröverträffad möjlighet till spontanitet.:)
Slipper svensk alkoholskatt? Jo med tur så...
 

Fredrik L

Medlem
Själv vet jag inte varför jag skulle besöka världens bästa systembolag för att köpa tyska viner. Min bästa kompis Greger :) brukar alltid beställa från en tysk firma och den butiken har 111 röda viner från Tyskland och cirka 400 vita viner och totalt har denna butik över 5000 olika viner. Frakten är cirka 14 kronor per flaska, men man slipper betala svensk alkoholskatt istället och hemleverans på cirka 3-4 dagar, vilket är snabbare än BS.

Vad heter butiken som Greger brukar beställa från?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
www.vicampo.de har ~1200 tyska röda i sortimentet, en del är iofs slutsålt, men det är ändå ganska imponerande.
Tyvärr exporterar de inte för tillfället, men de skriver på hemsidan att de jobbar på en lösning.
 
Toppen