Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets dolda sortiment

Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
En tanke: om man kontaktar Systembolaget och frågar dem; vilka skäl skulle de ha att inte dela med sig? Förmodligen samma som ligger bakom att de blev hemliga från början...:oops: Men vilka var det?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har fått svar från Systembolaget att de har tagit bort alla varor som inte finns i någon butik eller i det vanliga beställningssortimentet, med motiveringen att "Sortimentsfilen ska spegla det sökbara sortimentet som finns tillgängligt via systembolaget.se och i mobilappen".

Så, jag fick inte något mer utförligt om varför vissa produkter ligger som "dolda", vilket gör mig mer sugen att skriva ihop något som plockar fram det. Kanske ett litet projekt för helgen...
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Faran med att rota i det är att det kanske försvinner, vilket å andra sidan må vara hänt, eftersom det är så besvärligt att hitta....och i bakhuvudet maler frågan om hur detta bidrar till systembolagets uppdrag.
 

kayaker

Cyklist
Faran med att rota i det är att det kanske försvinner, vilket å andra sidan må vara hänt, eftersom det är så besvärligt att hitta....och i bakhuvudet maler frågan om hur detta bidrar till systembolagets uppdrag.
Det håller kanske diverse importörer på bättre humör? Färre fiender och/eller bättre vänner.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Om jag skriver ihop ett script som plockar fram det där så håller vi det för oss själva här på FW, och Systembolaget behöver aldrig få veta något. Jag tvivlar på att de bygger om sin webbarkitektur för att förhindra något sådant framöver, så det är nog bara att köra på! Jag blir extra motiverad när de har monopol på försäljning men inte exponerar ut allt de säljer. Hade det varit en privat aktör hade det garanterat sett annorlunda ut, men nu är ju inte fallet så...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Om jag skriver ihop ett script som plockar fram det där så håller vi det för oss själva här på FW, och Systembolaget behöver aldrig få veta något. Jag tvivlar på att de bygger om sin webbarkitektur för att förhindra något sådant framöver, så det är nog bara att köra på! Jag blir extra motiverad när de har monopol på försäljning men inte exponerar ut allt de säljer. Hade det varit en privat aktör hade det garanterat sett annorlunda ut, men nu är ju inte fallet så...

Jag är helt med dig till 100%!
Varför dölja sitt sortiment som monopol?
Ännu värre att dem inte svarar på varför.
Börjar förstå er allmänna frustration!

Om du skriver ett script så håller vi det helt till oss själva här på FW.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Knåpat ihop lite kod som plockar fram URL:er till alla "dolda" artiklar hittills. Upptäckte då att vissa artiklar finns med ett kortare artikelnummer där priset skiljer sig, både plus och minus. Ex. http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/black-stallion-620701 och http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/black-stallion-7007001 så det gäller att man senare kontrollerar att samma vin inte finns billigare under ett annat nummer.

Vågar du maila Systembolaget och fråga om detta? :)
By the way, tack för ditt arbete! Det är intressant att följa!
 

Dexter

Medlem
Knåpat ihop lite kod som plockar fram URL:er till alla "dolda" artiklar hittills. Upptäckte då att vissa artiklar finns med ett kortare artikelnummer där priset skiljer sig, både plus och minus. Ex. http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/black-stallion-620701 och http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/black-stallion-7007001 så det gäller att man senare kontrollerar att samma vin inte finns billigare under ett annat nummer.
Detta vin har väl tagit upp i en annan tråd tror jag.
Låg i BS till de högre priset, sedan vann de en listning i ordinarie sortiment och då var det högsta priset som man fick ha på den offertern 175kr så därför är priset lägre.
Inga konstigheter.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Detta vin har väl tagit upp i en annan tråd tror jag.
Låg i BS till de högre priset, sedan vann de en listning i ordinarie sortiment och då var det högsta priset som man fick ha på den offertern 175kr så därför är priset lägre.
Inga konstigheter.

Nejdå, jag ifrågasätter inte att det ser ut som det gör, utan påpekar mest att man måste vara uppmärksam om man får fram en lista på "dolda" artiklar, så man inte råkar beställa något för en onödigt dyr peng! =)
 

Dexter

Medlem
Det är väl inget konstigt med dolda artiklar. Det är ju för importörens typ vinklubbar mm
Och då kan man ju lnte ha så alla kan se vilka artiklar det, då skulle ju alla kunna beställa...
 

Dexter

Medlem
Nejdå, jag ifrågasätter inte att det ser ut som det gör, utan påpekar mest att man måste vara uppmärksam om man får fram en lista på "dolda" artiklar, så man inte råkar beställa något för en onödigt dyr peng! =)
Det är nog lugnt i detta fall då den dyrare alternativet har utgåt...
Man för typ knte ha samma artiklel till två olika priser.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är väl inget konstigt med dolda artiklar. Det är ju för importörens typ vinklubbar mm
Och då kan man ju lnte ha så alla kan se vilka artiklar det, då skulle ju alla kunna beställa...

Tja, jag delar delvis din åsikt, för jag håller med om att eftersom Systembolaget är den enda försäljningskanalen för importörer så måste de tillåtas sälja artiklar som de ämnar rikta mot en särskild grupp personer och inte hela svenska folket. Likväl är jag strikt emot monopolet, och om något säljs där vill jag veta vad det är. Det kan tyckas orättvist eller kanske omoraliskt att ta till fulknep för att hitta produkter som vanliga Svensson annars inte hittar, men eftersom informationen ändå är "öppen" så ser jag inget fel i att lägga pusslet och dra nytta av det. Vemsomhelst kan trots allt göra det...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
det kan väl vara en massa olika saker som är dolda? Inte minst en del prestige-viner som importörer väljer distribuera till sina bästa kunder. ALLT måste ju gå igenom bolaget varför det inte finns alternativ. Alla företagare, inte minst de lite mindre måste självklart gynna sina bästa kunder. Så ett antal gömda produkter tycker i vart fall jag ( tror jag) har en naturlig förklaring. DRC, t.ex. säljs väl inte längre? Lik förbannat kommer nog ett antal flaskor till Sverige, eller?
 

MagnusH70

Medlem
Artikelnummer används för att mappa ihop deras affärssystem mot produkter, vilket innebär att de skapa artikelnummer för allt, även påsarna har artikelnummer.
Om man gör en privatimport får man ett eget nummer, vet dock inte om det återanvänds.
 

gece

Man vänjer sig.
Tycker man att denna tråd är intressant kan jag rekommendera en flukt på en annan annan tråd om man inte redan hittat dit. Tyvärr verkar det vara tunnsått med DRC ;)
 
Toppen