Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets privatimport

Är det någon som vet om det går att finna statistik för Systembolagets privatimport, vilka länder, volymer etc?
bara en siffra % av SBs total försäljning under perioden januari september 2013
96,5% fast sortiment
1,3% tillfälligt sortiment
1,8% beställningssortiment
0,1% privatimport

står i Konsumentverkets 6 månaders rapport till EU Kommissionen (publiceras på Konsumentverkets webbsajten)
 

Peder

Medlem
bara en siffra % av SBs total försäljning under perioden januari september 2013
96,5% fast sortiment
1,3% tillfälligt sortiment
1,8% beställningssortiment
0,1% privatimport

Blåser liv i en gammal tråd här på forumet. Någon som har huvudet med sig att räkna hur mycket vin eller alkohol totalt 0,1% är när det gäller privatimport. Finns det någon statistik på hur många som totalt använt sig av privatimport under 2013?
 

Larseman

Medlem
Blåser liv i en gammal tråd här på forumet. Någon som har huvudet med sig att räkna hur mycket vin eller alkohol totalt 0,1% är när det gäller privatimport. Finns det någon statistik på hur många som totalt använt sig av privatimport under 2013?
I runda slängar 49.000 liter. Hur många har jag inte en aning om :)
 

Peder

Medlem
I runda slängar 49.000 liter. Hur många har jag inte en aning om :)

Men då är det totalt 49.000 liter och det inkluderar öl, vin och sprit gissar jag? Är det så att det kan vara restauranger även som beställer större partier genom privatimport?
 

Peder

Medlem
Jag hittade lite info med statistik från 2010 och även då var det tydligen 0,1 % och då var det 833 köp som gjordes.

Skärmklipp_systembolaget_privatimport.JPG

Källa: http://www.kkv.se/globalassets/aktu...ndelsmonopolet-for-alkoholdrycker.-3147kb.pdf
 

sunqan

Vinös
Restauranger handlar väl inte via systembolaget? (Privatimport är väl beställningar som privatpersoner gör hos systembolaget av produkter som inte finns i systembolagets sortiment?)
 

Peder

Medlem
Restauranger handlar väl inte via systembolaget? (Privatimport är väl beställningar som privatpersoner gör hos systembolaget av produkter som inte finns i systembolagets sortiment?)

Kan inte mindre restauranger handla även av SB om man vill? Nu är jag inte påläst på det området men trodde det var möjligt för en liten sylta att göra?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kan inte mindre restauranger handla även av SB om man vill? Nu är jag inte påläst på det området men trodde det var möjligt för en liten sylta att göra?
Går utmärkt att göra, såväl för liten sylta som storrestaurang. Och görs även i viss utsträckning.
 

Peder

Medlem
Går utmärkt att göra, såväl liten sylta som storrestaurang. Görs även i ganska stor utsträckning.

Och jag antar att inte en restaurang har något förbud att göra en privatimport genom Systembolaget, eller är bara privatpersoner tillåtna att använda sig av denna fantastiska tjänst som lockar så många? Så av de 49.000 liter som @Larseman räknade ut att det var, så kan det även vara restauranger som har gjort inköp och använt sig av privatimport av vin eller öl?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så av de 49.000 liter som @Larseman räknade ut att det var, så kan det även vara restauranger som har gjort inköp och använt sig av privatimport av vin eller öl?
Det finns väl inget som hindrar restauranger att göra så, men det är ju inte särskilt smart, eftersom "privatimport" i de flesta fall jag känner till (typ mina egna och vänners dito) är "beställning från importörs restaurangsortiment" snarare än genuin separatimport av flaskor som inte redan finns i landet. Restaurangen får ju då betala 19% + 3,50 kr/flaska i marginal till Systembolaget helt i onödan, eftersom de kan köpa direkt från importören om de har serveringstillstånd, och en sådan beställning gissningsvis går fortare.
Har mycket lättare att se att små kvartersrestauranger som inte omsätter så mycket vin då och då går och köper en-två kassar hyggligt flaskor hos SB, och inte bryr sig om att de kan få dem en tia billigare från en importör.
 

Peder

Medlem
Nu försöker Livets Goda lyfta privatimport via Systembolaget i en artikel. Men är det bara jag som tycker att det är en dålig deal eller har livets goda räknat in fraktkostnaden i priset 214 kronor? Är det en betald artikel av Systembolaget eller av importören, tycker hela artikeln är så luddig när det gäller fraktkostnader etc.

http://livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=11375#.VXQBqEYpobs
http://livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=11375#.VXQBqEYpobs
Nedan är fraktkostnader från Systembolagets hemsida kring privatimport.
För transporter från Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Österrike där omfattningen är ett (1) till nio (9) kolli: 200 kr per kolli dock minst 639 kr per transport.

Transportören debiterar alltid en administrativ kostnad på 334 kronor oavsett ursprungsland. Vi reserverar oss för ändringar av fraktpriserna. Moms tillkommer.

Beställer jag däremot samma vin och samma årgång från Gute-weine i Tyskland så kostar vinet 159 kronor och sedan är fraktkostnaden 233 kronor för upp till 18 flaskor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu försöker Livets Goda lyfta privatimport via Systembolaget i en artikel. Men är det bara jag som tycker att det är en dålig deal eller har livets goda räknat in fraktkostnaden i priset 214 kronor? Är det en betald artikel av Systembolaget eller av importören, tycker hela artikeln är så luddig när det gäller fraktkostnader etc.

http://livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=11375#.VXQBqEYpobs
Nedan är fraktkostnader från Systembolagets hemsida kring privatimport.


Beställer jag däremot samma vin och samma årgång från Gute-weine i Tyskland så kostar vinet 159 kronor och sedan är fraktkostnaden 233 kronor för upp till 18 flaskor.
Sannolikt inga fraktkostnader i detta fall, eftersom flaskorna tycks komma från den svenska importören Origo Wines lager av viner som redan befinner sig i Sverige. Om någon har tipsat Livets Goda om artikeluppslag så är det säkerligen denna importör och ingen annan.
Precis som jag skrev i föregående inlägg i denna tråd är beteckningen "privatimport" egentligen rätt missvisande på denna typ av specialbeställning från importörernas restaurangsortiment. Namn som "(special)beställning från externt sortiment" vore mer rättvisande. De flesta s.k. privatimporter lär dock vara av detta slag. Inte alla importörer vill ju lägga upp hela sitt sortiment av ovanliga viner i BS, men kan i vissa fall tänka sig att sälja till privatpersoner, möjligtvis med kollikrav eller liknande.
Finns ett vin inte alls i Sverige är det som du säger normalt betydligt enklare och billigare att ta det från en utländsk vinhandlare och om så behövs själv betala in alkoholskatten till Konungen, så att det hela blir fullt lagligt. Frakt av 1-2 lådor från bl.a. Tyskland brukar alltid vara billigare än de fraktkostnader som Monopolet debiterar, och normalt kommer man nog undan med att betala lägre handelsmarginal än om både svensk importör+Systembolaget ska ha sitt.
 

Peder

Medlem
@vintomas Så av de privatimporter på kanske uppskattningsvis cirka 1300 stycken om året via Systembolaget så kan en majoritet av dessa privatimporter vara av vin som redan finns i Sverige av en importör?

För övrigt så är det fascinerande att trots denna lilla procent av Systembolagets försäljning så möts man av denna text för närvarande:

För tillfället har vi en mycket hög belastning vilket medför att handläggningstiden är något längre än normalt. Vi ber om överseende för att det kan dröja innan du får svar från oss.

Källa: http://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/privatimport/
 

Peder

Medlem
@vintomas Helt otroligt, jag hade faktiskt missat att även sådant som importörer har i sitt restaurangsortiment kan gå under privatimport även om det finns i Sverige. Då behöver det inte vara många beställningar per år som faktiskt är import genom Systembolagets privatimport.
 
Toppen