Systembolagets vardande eller icke vardande.

Diskussion i 'Vin' startad av admin99, 5 september 2007.

  1. admin99

    admin99 Administratör

    Systembolaget är en märklig intitution. Fylld av motsägelser och rena lögner ska den skydda oss från oss själva och den förhatliga alkoholen. Någonting som det gjort sedan 1955.

    Systembolaget sålde år 2006 135 329 842 liter vin varav 85 480 979 liter var rött vin och 49 848 863 liter var vitt vin. Under samma period sålde man 195 613 887 liter öl. Det är enorma summor vi talar om här, mycket öl och vin.

    Systembolaget är utalat varumärkesneutrala, de hävdar att deras offereringsystem är helt neutralt och inte gynnar någon spevifik importör eller producent. De hävdar också att deras målsättning är att minska alkoholens skadeverkningar i samhället genom att minska totalkonsumtionen av alkohol, alltså den totala mängden alkohol vi dricker per capita. Om vi går tillbaka till försäljningssiffrorna för röda viner så kan de brytas ner som följer:

    Total försäljning: 85 480 979 liter

    Annan papp 5 213 719,00
    Flaska 0-49 1 867 557,00
    Flaska 50-59 6 852 918,00
    Flaska 60-69 9 672 288,00
    Flaska 70-79 5 423 435,00
    Flaska 80-89 3 148 657,00
    Flaska 90-99 1 929 944,00
    Flaska 100-119 1 130 713,00
    Flaska 120-149 523 234,00
    Flaska 150+ 753 246,00
    Liten Flaska 674 974,00
    Stor Flaska 175 934,00
    BiB 0-66kr/l 30 992 224,00
    BiB 67+/l 13 879 588,00

    50085531 liter säljs på Bag in Box och övrig pappförpackning, 18392763 liter i lågprissegment flaska, 9702805 liter i mellanprissegmentet, 523 234 i övremellanpris och 753 246 i övre prissegmentet.

    Helt stick i stäv med Systembolagets uttalde mål att minska alkoholkonsumtionen så väljer de att, genom olika modullanseringar och försvårade möjligheter för kvalitetsviner och små kvalitetsproducenter, lansera mer och mer produkter i "alternativa" förpackningar. De hävdar att kunden efterfrågar mer och mer BiB och "praktiska" förslutningsmetoder, men enligt statistiken är det en av de kategorier som tappar mest i försäljning. Man ser tid efter annan att systembolagets offerter utformas specifikt för att gynna stora etablerade företag och producenter genom att ställa omöjliga krav på kvantitet och inköpspriser.

    Systembolaget har skapat en marknad där bulkvinsförsäljnignen dominerar, och de hjälper till att understödja denna. Detta leder till en ökad marknadsföring från importörerna och därefter är karusellen i full gång. Kvalitetsviner ta in i mindre och mindre kvantiteter, de göms undan i T3 och T4 sortimenten där de knappast behöver finnas i butikerna och vi som uppskattar kvalitet före kvanitet blir lidande.

    Fakta som inte kommer fram till konsumenten är att ett vin för 59 kronor kostar ca €1 att köpa in för vinimportören, resterande upp till 59 sek är alkoholskatt, marginaler, transport och annat. ett vin för 79 sek har kostat €2 att köpa in, ett vin för 99 sek €4 och så vidare. För varje 20 kronor man lägger på vinerna i de lägre prissegmenten så får du en fördubbling i produktkvalité.

    Om nu Systembolaget vill sänka totalkonsumtionen och verka för en bättre folkhälsa, varför propagerar man då inte för att konsumenterna ska köpa bättre kvalité? Har man råd att köpa en BiB skitvin för 159 sek, så har man också råd att köpa en flaska vin för 159 sek. Kvalitén är ötroligt mycket högre och kunden dricker mindre och för en bättre upplevelse. Eftersom 60% av den Svenska alkoholkonsumtionen idag inte köps på systembolag så får kunden alltså tag på billigt skit genom andra källor som inte kan kotrolleras av staten. Varför satsar då inte staten på att öka kvalitetsmedvetenheten hos den befintliga kundgruppen, utbilda kommande generationer och på så sätt skapa en möjlighet till:

    1) Minskad efterfrågan av billiga & undermåliga produkter. Genom att utbilda bort kundgruppen så försvinner problemet.

    2) En ledande roll som försäljningsställe av kvalitetsprodukter inför en kommande avreglering av försäljningsmonopolet.

    3) En förbättring av den allmäna folkhälsan.

    Är de helt enkelt inte kapabla att se resonemanget? Hur kan ett företag som så uppenbart bryter mot sina egna interna regler och riktlinjer förtfarande få existera?

    //Admin
     
  2. R.P

    R.P Medlem

    Visst stämmer det du säger men samtidigt så inbjuder inte vår brännvinskultur som vi haft i Sverigen under många hundra år till att människor prioriterar kvalitet. Hellre en box med 3 liter vin för 159 istället för en bra flaska vin för samma pris. Samtidigt kan jag tycka att det inte är helt fel med att ha kvar systembolaget, man kan trots allt hitta bra viner till riktigt bra priser, tex Vega Sicilia är dyrare i Spanien än i Sverige. Men visst, samtidigt gör monopol att man inte kan få tag på allt i Sverige och det är naturligtvis tråkigt.
    Men detta med kvalitetsvetande håller på att ändras, titta tex på whisky, hur många drack en single malt för 10 år sen, svenskar blir mer och mer kvalitetsmedvetna och efterfrågan ökar hela tiden, och här kommer systembolaget också följa utvecklingen till slut.
     
  3. admin99

    admin99 Administratör

    Du har helt rätt i att vi har en kultur med berusningskonsumtion och brännvinsdrickande i Sverige, men vi har druckit vin här sedan medeltiden. Tidigare var det en överklassprodukt, men man kan verkligen säga att ifrån slutet på 1960talet så har en vinrevolution spridit sig över Sverige. Som du påpekar så är många produkter billigare på Systembolaget, någonting som beror på Systembolagets prissättningsfilosofi, den har jag inga invändningar emot heller. Folk blir mer och mer medvetna och dricker bättre och bättre saker, men jag skulle vilja säga att det är någoting som beror mer på en bättre ekonomisk situation än på direkta smak och kunskapsförändringar hos konsumenten. När Eknomin går in i en svacka så kommer vi att se ett drop i försäljningen av dyrare produkter igen tyvärr. Den Svenska konumenten är väldigt duktig på att byta ner sig utan några moraliska betänkligheter.

    Det är ett sådant beteende som måste utbildas bort, och det kan endast göras med gemensamma medel, Systembolaget är skyldiga att stå för folkbildning i det här fallet, och importörerna måste också hjälpa till. men det är här det blir ett Moment 22: Systembolagets anställda vill inte göra någonting för att det är jobbigt, och importörerna vill inte göra någonting för att de tjänar massor med pengar på att sälja volymer av skitviner.

    Rätta mig om jag har fel!
     
  4. R.P

    R.P Medlem

    Jag tror att det kommer att ändras och att unga människor idag är mer kvalitetsmedvetna än våra föräldrar var. Problemet är fortsatt helgfyllor och sen kneg och mjölk till maten i veckorna. Större delen av människorna i Sverige vill fortfarande ha så mycket alkohol som möjligt för sina pengar, man lägger inte pengar trots att man har på ett bättre vin utan väljer istället billigare alternativ. Bra vin prioriteras helt enkelt inte. Bättre upplysning från systemet och mer öppna avsmakningar där människor kan lära sig grunderna i vin, ett vin smakar ju alltid bättre om du vet vad du dricker. Och då kanske människor kan börja se skillnaden och tar till sig av vinkulturen. För faktum är ju trots allt att om man fått upp ögonen för det goda så går man ju inte tillbaka till Gredos. Som vinmuseet i London, dit är alla välkomna och du får lära dig grunderna i vin och sen smaka viner från hela världen för en hyfsat billig penning.
     
  5. admin99

    admin99 Administratör

    Jo, det är ju sant förvisso. Och Systembolaget har ju försökt att hålla provnignar på vinbutikerna, vin och sprithistoriska muséet och så vidare.

    jag tycker att du sammanfattar problematiken på ett bra sätt.

    Vi kan bara vänta och se, förhoppningsvis kommer det till en förändring. Vi får sätta vår tilltro till Pelle Bill, att han kan påverka nu när hans parti sitter vid makten!
     
  6. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

    SV: Systembolagets vardande eller icke vardande.

    Rent funktionellt så förlorade ju Sverige sitt monopol i och med domslutet i EU, då vi nu har en situation som faktiskt diskriminerar inhemska företag kontra utländska. Det är fritt för företag baserade utanför europa att sälja alkoholdrycker direkt till Svenska konsumenter, någonting som är olagligt för företag baserade i Sverige. Dubbelbeskattning är ju inte heller förenligt med EU lagstiftning, någonting som Svenska skatteverket strunta höaktningsfullt i i sina försök att stoppa handeln med så kallad 'internetsprit'. Personligen ser jag inga problem med att man plockar ut extraskatt på öl och sprit, och de 16 spänn (lite drygt) som det kostar att plocka in en flaska kvalitetsvin gör egentligen varken till eller från. De som klagar är de som vill ha stora mängder billigt skit.

    Men, tillbaka till Systembolaget, då företagets position på marknade kommer att angripas på olika sätt av olika företag som erbjuder konsumenterna tjänster som prenumerationer, leverans direkt till dörren, skatten inkluderat i priset och mycket annat. Så kommer Systembolaget att bli tvunget att anpassa sin verksamhet efter detta. De kommer inte att kunna ha sina bregränsade öppettider, de kommer at behöva erbjuda 'specialiserade' sortiment och annat.

    En möjlighet som jag ser det är att Systembolaget börjar att förbereda sig dör en avreglering av försäljningsmonopolet genom att följa i Apotekets fotspår. Där har man startat små specialistbutiker med ett intressantare sortiment, exempelvis skönhetsprodukter och annat, på attraktiva lägen. Man har också längre öppettider och även helgöppet. Systembolaget skulle kunna göra detsamma, öppna små kvatersbutiker exempelvis, där butikschefen själv kan bestämma vilka varor han eller hon vill lagerföra ut ordinarie och beställningssortimentet, eller direkt från leverantörer om man så vill. Detta skulle leda till följande:

    1. Kunnig och intresserad personal som stannar inom företaget.
    2. Mer tid för varje kund
    3. Ett utökat sortiment med kvalitetsprodukter som finns tillgängliga för kunderna.
    4. Systembolaget är väl förberett och positionerat för att klara konkurrensen på en avreglerad marknad.
     
  7. Jimmy Forsman

    Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

  8. R.P

    R.P Medlem

    SV: Re: Systembolagets vardande eller icke vardande.

    Vi får hoppas på det, men det kommer nog ta ett tag innan den stora massan får en annan inställning till alkohol och speciellt vin, jämför med fransmännen, deras attityd runt vin är sjukt härlig.
     

Dela sidan