Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T5-lansering 2 maj 2014

Vino fino

Medlem
Jo men 2010 ÄR ju fantastiskt bra i södra Rhône. Personligen föredrar jag 2010 8 ggr av 10 framför 2007 som jag ofta finner lite atypiska.
Av dom vinerna som Bristly kom med så skulle jag nog gått för Boislauzon snarare än Janasse.
C9dP-delen av källaren är dock alltför fylld så jag avstår i nuläget till förmån för annat.
Instämmer fullständigt. 2010 är enastående, faktiskt både för septentrional och meridional.

Och precis som du har jag redan förköpt mig på CNdP. Så det får bli andra regioner nu under några år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Instämmer fullständigt. 2010 är enastående, faktiskt både för septentrional och meridional.

Och precis som du har jag redan förköpt mig på CNdP. Så det får bli andra regioner nu under några år.
Känns som 2010 är ett riktigt bra år generellt i Frankrike (säkert i andra delar av Europa också), i alla fall när det gäller rött. Men jag har säkert fel som vanligt. :neej:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min hustru var in och uttryckte ett kärleksfullt *HRRRRM* bland de uppackade vinerna idag.
Kontentan av den intensiva, men snärtigt korta dialogen som följde var: köpstoppet är ungefär 500 flaskor från hävt...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min hustru var in och uttryckte ett kärleksfullt *HRRRRM* bland de uppackade vinerna idag.
Kontentan av den intensiva, men snärtigt korta dialogen som följde var: köpstoppet är ungefär 500 flaskor från hävt...
Om du kan fylla på med 500 fl till innan köpstopp så kan du vara nöjd, men om det krävs att du dricker 1,37 fl om dagen (räkna på, jag vet vilka ni är ;) ) de närmaste året så är det värre för din lever. Tur att det finns många törstiga vinnördar att dela bördan med. :ängel:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du kan fylla på med 500 fl till innan köpstopp så kan du vara nöjd, men om det krävs att du dricker 1,37 fl om dagen (räkna på, jag vet vilka ni är ;) ) de närmaste året så är det värre för din lever. Tur att det finns många törstiga vinnördar att dela bördan med. :ängel:
500 flaskor tar sin modiga tid att dricka upp. Flera av dem hinner ju dessutom mogna till sig en gnutta. Säg att vi kan sprätta i oss 20 per månad, samt att ca 5 snittas till provningar... Det blir hela 20 månader. Om man drar bort alla korkskadade, oxiderade, ruttna, fylledruckna och borttappade flaskor, så borde vi vara klara redan till sommaren.
Alltså nästa år.
Typ.
Välkomna hit för att grupparbeta lite!
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Efter att ha tjuvgluttat i din källare på CT så är frågan: När åker vi?
 

Skrutt

Medlem
En liten ordningsfråga lyder Hur kommer det sig att ölfantasterna alltid får info om T6-T7-släpp ungefär en mansålder i förväg medan vi vingalningar inte alls har den lyxen? Visst, det handlar mest om otålighet från min sida men även planering.
 

kayaker

Cyklist
C9dP-delen av källaren är dock alltför fylld så jag avstår i nuläget till förmån för annat.
Samma här. Jag kan göra vissa undantag för enstaka flaskor från Domaine Saint-Préfert, men annars så prioriterar jag annat.
Just nu sneglar jag mest på utrymmessnåla viner, dvs. sådana som tappats på flaskor Bordeauxtyp. Där kvalar bl.a. Bordeaux och Piemonte in...
 

Vino fino

Medlem
Just nu sneglar jag mest på utrymmessnåla viner, dvs. sådana som tappats på flaskor Bordeauxtyp. Där kvalar bl.a. Bordeaux och Piemonte in...
Det är en ovärdig situation man hamnar i som vinälskare när lagringsutrymmet begränsar inköpen!

Jag kan svälja att plånboken sätter ramarna, men när källare/lagringsplats sätter stopp drabbas jag av djup melankoli, ångest och depression... Tills jag ringer ännu en villaägare i släkten som har källarplan och bönar och ber.

Mitt beteendemönster i detta avseende är det som brukar kallas UNSUSTAINABLE GROWTH.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Just nu sneglar jag mest på utrymmessnåla viner, dvs. sådana som tappats på flaskor Bordeauxtyp. Där kvalar bl.a. Bordeaux och Piemonte in...
...och Madiran, gott folk. Madiran är också en dröm att stapla.
 

Skrutt

Medlem
Just nu sneglar jag mest på utrymmessnåla viner, dvs. sådana som tappats på flaskor Bordeauxtyp. Där kvalar bl.a. Bordeaux och Piemonte in...
Roligt att höra att fler än jag faktiskt uppehåller sig kring sådana här frågor. Tyvärr är det ju inte ovanligt med baroli på flaska av bourgognetyp, som jag dessutom upplever som mindre snygg än bordeauxtypen.
 
En liten ordningsfråga lyder Hur kommer det sig att ölfantasterna alltid får info om T6-T7-släpp ungefär en mansålder i förväg medan vi vingalningar inte alls har den lyxen? Visst, det handlar mest om otålighet från min sida men även planering.
Jag har som sagt i tidigare inlägg all info T5-T8 för juni.. Gjorde ett försök att formattera och lägga in allt men fick diverse felmeddelanden. Kan försöka igen i helgen kanske..
 
Samma här. Jag kan göra vissa undantag för enstaka flaskor från Domaine Saint-Préfert, men annars så prioriterar jag annat.
Just nu sneglar jag mest på utrymmessnåla viner, dvs. sådana som tappats på flaskor Bordeauxtyp. Där kvalar bl.a. Bordeaux och Piemonte in...
Jag läste faktiskt någonstans nyligen om att skatten kan öka på producenter som använder sig av flaskor som väger mer än x gram. Av miljöskäl. Helt ok för mig. Au Bon Climats 'Isabelle' är senaste exemplet av löjligt stor pjäs för en 750-flaska..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag läste faktiskt någonstans nyligen om att skatten kan öka på producenter som använder sig av flaskor som väger mer än x gram. Av miljöskäl. Helt ok för mig. Au Bon Climats 'Isabelle' är senaste exemplet av löjligt stor pjäs för en 750-flaska..
Är det någon som vet varför vissa producenter envisas med dessa monsterflaskor? Sydamerika är nog värst. Flaskorna väger nästan det dubbla jämfört med en standardmässig Bordeaux-flaska.

Förutom miljöaspekten så stör jag mig på att jag tror att flaskan är halvfull när den är tom, och är det något jag hatar så är det när det inte finns vin tillhands. :confused:
 

Vino fino

Medlem
Är det någon som vet varför vissa producenter envisas med dessa monsterflaskor? Sydamerika är nog värst. Flaskorna väger nästan det dubbla jämfört med en standardmässig Bordeaux-flaska.
Sant. Det värsta exemplet jag har stött på är Santa Carolina Herencia som väger drygt 2 kilo full. En tuff och dyr Bourgogne brukar ligga runt 1,4 kg… När jag tog chilenaren från hyllan var jag övertygad om att det var en magnum. Och som du säger var det omöjligt att avgöra hur mycket man fått i sig…
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är det någon som vet varför vissa producenter envisas med dessa monsterflaskor? Sydamerika är nog värst. Flaskorna väger nästan det dubbla jämfört med en standardmässig Bordeaux-flaska.

Förutom miljöaspekten så stör jag mig på att jag tror att flaskan är halvfull när den är tom, och är det något jag hatar så är det när det inte finns vin tillhands. :confused:

Ogillar tanken på att jag betalar extra för att flaskan är tung. En investering som jag mycket hellre hade sett att vinmakaren la på innehållet...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ogillar tanken på att jag betalar extra för att flaskan är tung. En investering som jag mycket hellre hade sett att vinmakaren la på innehållet...
PET-flaska, kanske. ;)

Finns det några objektiva anledningar till att det skulle vara sämre med PET? Har själv verkligen ingen aning, tanken slog mig just nu. Trist och ocharmigt är det dock...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
PET-flaska, kanske. ;)

Finns det några objektiva anledningar till att det skulle vara sämre med PET? Har själv verkligen ingen aning, tanken slog mig just nu. Trist och ocharmigt är det dock...
Vad händer med plasten i kontakt med alkohol och syror över lång tid? (Troligen ingen större fara då det inte finns hormonstörande kemikalier just i PET)
Syregenomsläppningen lär också vara högre på plast än glas, vilket ger kortare hållbarhet eller kräver mer svavel.
Och som du skriver är det i högsta grad ocharmigt! :)
 

Mats

Gone todash....
PET-flaska, kanske. ;)

Finns det några objektiva anledningar till att det skulle vara sämre med PET? Har själv verkligen ingen aning, tanken slog mig just nu. Trist och ocharmigt är det dock...

I någon tråd nyss pratades det om framtidens vintrender och när det gäller förpacknngar tror jag PET eller något liknande alternativ kommer att öka. Som det var med bly där prestigerna (och wannabes) fortsatte ett tag till men andra bytte till plast. Samma med naturkork och nästa blir flaskan. Om 10 år kommer vi att ha helt andra flaskor än nu.

Som sagt, kanske trist och ocharmigt, men naturen och pengarna styr på gott och ont.
 

Per Stade

Lege artis
PET-flaska, kanske. ;)

Finns det några objektiva anledningar till att det skulle vara sämre med PET? Har själv verkligen ingen aning, tanken slog mig just nu. Trist och ocharmigt är det dock...

PETflaskor är inte tillräckligt täta vilket gör att hållbarhetstiden på drycker i sådana är begränsad.
 
Toppen